تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۶۲۶۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حمله تروریستی در نروژ و تصاویر نادیده از آن
روز جمعه وقتی بمبی قوی در اسلو پایتخت نروژ منفجر شد و بعد از آن خبر حمله تروریستی به اردوی تابستانی نوجوانان که توسط حزب حاکم کارگر در رسانه ها منتشر شد برخی انتظار داشتند افرادی سیه چرده و مهاجر عرب در جریان بمب گذاری دخیل باشند، اما این بار نه تنها دست مهاجری به خون آغشته نشده بود بلکه این بار جریان راست افراطی مخالف مهاجرت از آستین «آندرس برینگ برویک» جوان 32 ساله موبور نروژی بیرون آمد و منجر به کشته شدن 93 نفر شد.

 متهم که هم‌اکنون در بازداشت بسر می برد، دو ساعت بعد از آنکه انفجاری عظیم، اسلو، پایتخت نروژ را لرزاند، در حالی که یونیفورم پلیس بر تن داشت، به سمت شرکت‌کنندگان در اردوی حزب کارگر برای نوجوانان در جزیره اوتوئیا تیراندازی کرد. وی یک راستگرای افراطی و طرفدار عقاید مشابه نئونازی هاست که مهاجرین را عامل رکود اقتصادی و اضمحلال سنت بومی می داند.

آنچه که به این وحشت می افزاید ترکیبی از رکود اقتصادی، بیکاری، روند رو به افزایش نژادپرستی و عقاید ضد اسلامی در این کشور است.

به همین مناسبت نشریه فارین پالیسی و تایم اقدام به انتشار گزارش تصویری از این حمله تروریستی کرده اند که با هم مرور می کنیم:



روز جمعه یک خودروی بمب گذاری شده در مقابل یکی از ساختمان های دولتی پایتخت نروز منفجر شد که منجر به تخریب ساختمان و کشته شدن هفت نفر شد. روز جمعه در نروژ تعطیل است وگرنه احتمالاً تعداد قربانیان بیشتر می شد.



فرد متهم در اوایل ماه مه و از طریق شرکت متبوعش، شش تن کود شیمیایی خرید که برای استفاده در زمین‌های کشاورزی میزان معقولی به نظر می‌رسد، هرچند کودشیمیایی می‌تواند به عنوان مواد اولیه در تهیه بمب و دیگر مواد منفجره مورد استفاده قرار گیرد.



آندرس برینگ برویک، متهم اصلی در حملات دوگانه روز جمعه اذعان کرده است که او هر دو حمله بمب گذاری مقابل ساختمان دولتی و حمله به اردوی نوجوانان حزب کارگر را شخصاً انجام داده است. او این حملات را وحشتناک اما ضروری توصیف کرده است. ضروری از این جهت که زنگ هشداری باشد به حزب حاکم کارگر که با سیاست های جذب مهاجر موافق است.



این حادثه دلخراش ترین حادثه در نروژ بعد از جنگ جهانی دوم محسوب می شود. میزان تلفات و زخمی های بالای حملات تروریستی روز جمعه باعث موضع گیری اکثر رهبران دنیا علیه اقدام دیوانه بار عضو راست افراطی شده است. 



شخص تروریست سپس به جزیره ای که نوجوانان عضو حزب کارگر در آن اردو برپا کرده بودند حمله کرد و 82 نفر را با رگبار به کشتن داد. برخی از نوجوانان نیز از ترس کشته شدن به درون آب پریدند و غرق شدند.





اینکه چرا تروریست مذکور به نوجوانان نیز حمله کرده است دقیقاً مشخص نیست اما می توان انگیزه وی را به دلیل حساسیت مردم و رسانه ای شدن بیشتر خبر حمله دانست. اکثر قربانیان حمله تروریستی روز جمعه نوجوان بودند.



برخی از زخمی های اردوگاه نوجوانان حزب کارگر به جزایر نزدیک دارای امکانات پزشکی منتقل شدند. تروریست نروژی مجهز به یکی از خودکارترین و پیشرفته ترین اسلحه های خودکار بود و همین امکانات باعث بالا رفتن میزان تلفات شد.




می توان ظاهری معقول و غربی داشت اما افکارت فرقی با غارنشینان طالبان و گروه تروریستی القاعده نداشته باشد. "آندرس برینگ بروی" برای رساندن صدای اعتراضش، مردم بی گناه را به کشتن داد، آن هم برای اعتراض و هشدار به افزایش مهاجرت به نروژ.

مرجع: دادنا
برچسب ها: نروژ ، انفجار نروژ
:
:
:
آخرین اخبار