قيمت خودرو در حالي قرار است
فردا از سوي شوراي رقابت نهايي شود كه انتظار مي رود با اعلام ضابطه تعيين
قيمت، نرخ خودرو از 10 تا 30 درصد با كاهش مواجه شود. اما اين تنها بخشي
از چشم انداز كاهش قيمت اين محصول است.
بر اساس طرحي كه وزارت نفت به دولت داده است، پيشنهاد شده كه بنزين تك
نرخي شود تا اشراف بيشتري بر مديريت سامانه انجام گيرد. به گفته مديرعامل
شركت پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي قيمت تمام شده بنزين هم اكنون 1200 تا
1300 تومان است. اين در حالي است كه قيمت بنزين بر اساس فوب خليج فارس بيش
از دو برابر اين نرخ قيمت گذاري مي شود. دولت در نظر دارد كه با اجراي فاز
دوم نرخ بنزين را تا 90 درصد قيمت فوب خليج فارس برساند.
در
ابتداي هدفمندي قيمت بنزين بر اساس فوب خليج فارس 587 تومان بود كه دولت
بر اساس قيمت بنزين 400 توماني 187 تومان به مردم يارانه پرداخت مي كرد اما
با افزايش قيمت دلار قيمت بنزين بر اساس فوب خليج فارس به 3000 تومان
رسيد كه بر اين اساس دولت مجبور به پرداخت 2600 تومان يارانه سوخت به مردم
شد.
از سوي ديگر هم اكنون افزايش قيمت به ترتيب
300 و 200 توماني براي بنزين يارانه اي و آزاد در كميسيون تلفيق در حال
بررسي است و نمايندگان اين افزايش را محلي براي جبران كسري بودجه دولت در
پرداخت يارانه ها ارزيابي مي كنند.در همين حال برخي از نمايندگان نسبت به
آثار تورمي افزايش قيمت بنزين هشدار داده اند. اين در حالي است كه بر اساس
تصويب مجلس هشتم افزايش بيش از 20 درصدي قيمت حامل هاي انرژي خلاف قانون
است.
انتظار مي رود كه با افزايش قيمت بنزين
تمايل خريداران به خريد خودرو كاهش يابد و خودروسازان با كاهش تقاضا روبرو
شوند كه اين امر مي تواند به كاهش قيمت خودرو و افزايش سطح كيفي خودرو ها
به خصوص در زمينه مصرف سوخت بيانجامد.
براساس
تازهترین گزارش انجمن جهانی خودروسازان فروش انواع خودرو در ایران در سال
2012 نسبت به سال 2011 با کاهش نزدیک به 38.6 درصدی مواجه شده است. بر اين
اساس فروش خودرو در ایران به پایینترین سطح خود طی پنج سال اخیر رسید. در
سال 2011 فروش انواع خودرو در ایران به یک میلیون و 630 هزار دستگاه رسیده
بود که این رقم در سال گذشته به یک میلیون دستگاه کاهش یافت. با این میزان
تولید ایران با پنج پله نزول به سال 2011 در رده هجدهم بزرگترین خودروسازان
جهان در سال 2012 قرار گرفت.
در دو ماهه اخیر
فروش خودرو در کشور کاهش زیادی داشته و موجب ایجاد رکود گسترده در بازار
این محصولات شده است. دلیل این وضعیت نیز وعدههای داده شده برای کاهش قابل
توجه قیمتها و انتظار مصرفکنندگان برای تحقق این وعدهها است. پيش از
اين دبیر انجمن قطعه ساز با انتقاد از ركود موجود در بازار اعلام كرده بود
كه حدود 170 هزار دستگاه خودروی داخلی به فروش نرفته است و طبعا با ادامه
این روند تا پایان فروردین امسال، تعداد خودروهای فروش نرفته بیش از این
نیز خواهد شد.