تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۵
کد خبر: ۳۰۵۲۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
والیبال ایران در سال 91؛ از افتخار جهانی شدن تا حاشیه های بی پایان
والیبال ایران در سال 91 با راهیابی به لیگ جهانی اتفاقی تاریخی را تجربه کرد، اما حاشیه های رقابت های لیگ برتر باعث تلخ شدن کام اهالی این رشته شد.
 
والیبال ایران در سال 91 روزهای تلخ و شیرینی را پشت سر گذاشت که صعود به لیگ جهانی به عنوان درخشان ترین اتفاق و ناکامی در راهیابی به بازی های المپیک و لیگ پر حاشیه حوادث ناراحت کننده سال بودند.
 
تیم های والیبال ایران درطول سال 91 رده اولی و سومی مسابقات نوجوانان وجوانان قهرمانی آسیا، دومی کاپ آسیا و سومی باشگاه های آسیا (کاله آمل) را نیز از آن خود کردند.
 
دربخش زنان نیز تیم های کشورمان در مکان های هشتم کاپ آسیا، هشتم و دهم جوانان و نوجوانان قاره قرار گرفتند و نماینده ایران (گیتی پسند اصفهان) در مکان ششم رقابت های باشگاه های آسیا ایستاد.
 
در رشته والیبال ساحلی نیز تیم ایران با وجود اینکه به کسب سهیمه المپیک بسیار نزدیک شده بود در آخرین گام ناکام ماند تا ساحلی بازان نیز راه سالنی ها را در پیش بگیرند. در مسابقات قهرمانی آسیا نیز ملی پوشان کشورمان رده ای بهتر از چهارمی به دست نیاوردند.
 
در مجموع عملکرد فدراسیون والیبال در سال 91 به گونه ای بود که می توان این فدراسیون یکی ازموفق ترین فدراسیون های کشور و قطعا بهترین فدراسیون در میان ورزش های تیمی عنوان کرد.
 
** ناکامی در راهیابی به المپیک
 
نخستین اتفاق مهم برای والیبال ایران در سال 91 رقابت های انتخابی المپیک لندن بود . قهرمانی ایران در آسیا و نتایج مطلوب در جام جهانی باعث شده بود که از نظر اغلب کارشناسان، شاگردان خولیو ولاسکو امید اول آسیا برای به دست آوردن بلیت لندن باشند.
 
ولاسکو پیش از این مسابقات در تیم خود تغییراتی ایجاد کرد و برخی از بازیکنان با تجربه را کنار گذاشت وشاید همین تغییرات بود که دلیل اصلی شکست ایران مقابل استرالیا و در نهایت ناکامی در صعود به المپیک شد.
 
این اتفاق تلخ درحالی رخ داد که تیم ملی ایران ازنسل طلایی وتاریخی خود بهره می برد و بهترین زمان برای والیبال کشورمان بودتابتواند برای نخستین باردرمهمترین میدان ورزشی جهان به میدان برود.
 
در رقابت های انتخابی المپیک درقاره آسیا صربستان به عنوان قهرمان و استرالیا به عنوان بهترین تیم آسیایی راهی لندن شدند و ایران با قرار گرفتن در رده سوم سهمی جز ناکامی نداشت.
 
** صعود تاریخی به لیگ جهانی
 
پس از اینکه خولیو ولاسکو نتوانست والیبال ایران را المپیکی کند، چشم امید همه به لیگ جهانی دوخته شد تا شاید قدری از این ناکامی به فراموشی سپرده شود.
 
ملی پوشان ایران برای اینکه برای نخستین بار حضور در این میدان مهم را تجربه کنند،ابتدا در دو مسابقه تیم ملی مصر را درکشورخود با قدرت شکست دادند وسپس در دو مسابقه تاریخی با حضور انبوه تماشاگران ایران در سالن دوازده هزار نفری آزادی ژاپن را از پیش رو برداشتند.
 
** حاشیه های لیگ برتر؛ هر روز بدتر از دیروز
 
بیست وششمین دوره لیگ والیبال درحالی آغاز شد که باتوجه به موفقیت های دوسال اخیر تیم ملی، توجه مردم و رسانه ها به این رشته بیش از پیش شده بود وهمه در انتظار لیگی پویا و جذاب بودند تا بتواند بهترین بازیکنان را برای حضور در لیگ جهانی تربیت کند اما اتفاقی که در عرصه عمل افتاد بسیار بدتر از آن بود که کسی پیش بینی می کرد.
 
فحاشی و کتک کاری اتفاقی بود که هر هفته در لیگ رخ می داد و هر چه مسابقات پیش رفت شدت آن هم بیشتر شد.این رخدادها به یک شهر، یک تیم، یک بازیکن یا یک مربی هم محدود نشد و تقریبا به رفتاری همگانی تبدیل شد.
 
فدراسیون والیبال هم هیچگاه درمقابل این بی اخلاقی ها واکنش تند و بازدارنده ای بروز نداد تا این اتفاقات تا آخرین روزهای مسابقات نیز کشیده شود. اتفاقاتی که باعث نگرانی سرمربی تیم ملی نیز شدومجبورشد درباره احتمال تکرار چنین رفتارهایی درمسابقات بین المللی از سوی بازیکنان هشدار بدهد.
 
** جهانی شدن نوجوانان و جوانان
 
مسابقات قهرمانی آسیا در سال 2012 در رده های نوجوانان و جوانان به میزبانی ایران و در شهر های تهران و ارومیه برگزار شد. رقابت هایی که یک بار دیگر کسب سهمیه حضور در مسابقات قهرمانی جهان را برای تیم های کشورمان در پی داشت.
 
تیم جوانان ایران با هدایت فرهاد نفرزاده در رقابت های قهرمانی آسیا که در ارومیه برگزار شد به میدان رفت وتنها با یک شکست در مقابل چین در مرحله نیمه نهایی، در نهایت در جایگاه سوم مسابقات قرار گرفت.
 
تیم نوجوانان نیز با سرمربیگری ایرج مظفری بازی های بسیار خوبی ارائه کرد و در نهایت با پیروزی های پی درپی قهرمانی آسیا را یک بار دیگر برای ایران به ارمغان آورد.
 
** سکون در بخش زنان
 
تیم های والیبال زنان ایران با وجود اینکه چند سالی است که در مسابقات مختلف به میدان می روند همچنان جایگاه قابل قبولی در سطح قاره ندارند.
 
تیم ملی زنان ایران در سومین دوره کاپ آسیا که در قزاقستان برگزار شد در میان هشت تیم در رده هشتم قرارگرفت و تیم های نوجوانان و جوانان نیز در مسابقات قهرمانی آسیا جایگاهی بهتر از دهم و هشتم کسب نکردند.
 
این رتبه ها سال هاست که درکارنامه والیبال زنان ایران ثبت می شودوتا زمانی که برنامه ای برای تحول اساسی در این بخش وجود نداشته باشد، کسب رتبه های بهتر بعید به نظر می رسد.
 
** از دست رفتن قهرمانی آسیا در والیبال ساحلی
 
اوایل سال 91 تیم ملی ایران با اعلام این خبر که برای نخستین بار در تور جهانی والیبال ساحلی به میدان می رود راهی کشور چین شد وبراساس خبر فدراسیون پس از شکست مقابل کانادا از دور رقابت ها کنار رفت. اما پس از مدتی مشخص شد که این تیم اصلا مسابقه ای نداده و تمام ماجرا فریبی بوده است.
 
درنهایت هم بدون اینکه مسئول این اتفاق مشخص شود، مسئولین فدراسیون این موضوع رابا شیوهˈ کی بود؟ کی بود؟ من نبودمˈ قضیه را به دست فراموشی سپردند.
 
تیم ملی ایران دررقابت های انتخابی المپیک لندن نیزناکام ماند و پس از آن در رقابت های قهرمانی آسیا در جایگاه چهارم قرار گرفت تا سال 91 سال خوبی برای والیبال ساحلی نباشد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار