تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۳۰۱۴۹۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تجلیل از ۱۴ واحد برتر صنایع غذایی دزفول

  ۱۴ واحد از صنایع غذایی برتر دزفول روز سه‌شنبه با حضور مسوولان کشوری و محلی در دانشگاه علوم پزشکی دزفول تجلیل شدند.

 داود سلمانپور معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی دزفول روز سه‌شنبه در آیین تجلیل از واحدهای صنایع غذایی برتر دزفول در سالن غدیر دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان با گرامیداشت روز جهانی غذا گفت: خوردن و آشامیدن می‌تواند در زندگی و سرنوشت انسان موثر باشد از این رو امروزه موضوع غذا در اقتصاد، فرهنگ جامعه و سیاست از اهمیت فراوانی برخوردار است.

وی افزود: یک رژیم غذایی سالم از اهمیت زیادی برخوردار است ولی ارائه یک رژیم غذایی برای همه افراد مناسب نیست و بنا به شرایط آب و هوایی و ژنتیک هر فرد می‌تواند متفاوت باشد.

کپی‌برداری رژیم غذایی سلامت افراد را تهدید می‌کند

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی دزفول بیان کرد: کپی‌برداری رژیم غذایی مشکلاتی برای سلامت افراد ایجاد می‌کند ضمن اینکه تقلب، قاچاق و وجود کارگاه‌های زیرزمینی در حوزه غذا نیز زیاد شده است که می‌تواند بار بیماری‌ها را افزایش دهد.

وی به طیف زیادی از بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت، قندخون و فشار خون، سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی و عروقی اشاره کرد و افزود: یکی از اتهامات در شیوع این بیماری‌ها می‌تواند مقوله غذا باشد.

سلمانپور اظهارکرد: شیوع دیابت که زمینه‌ساز بیماری‌های زیادی است با رعایت نکردن رژیم غذایی در ارتباط است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی دزفول با بیان اینکه یک نفر از هر ۱۰ نفر مبتلا به دیابت است و در پنج سال اخیر ۳۰ درصد بر تعداد بیماران دیابتی افزوده شده است، گفت: نارسایی کلیوی نیز روبه افزایش است و هر سال ۲ هزار نفر به تعداد افرادی که دیالیز می‌شوند، اضافه می‌شود.
وی افزود: در حوزه غذا به شدت نیازمند دریافت مطالب علمی و آگاهی‌های موثق هستیم تا بتوانیم به درستی آنها را منتشر و به صنعت نیز منتقل کنیم.

سلمانپور با بیان اینکه داشتن برچسب سلامت قدم بسیار بزرگی بود که موجب رصد انواع کالاهای سلامت محور شد، اظهارکرد: صنایع غذایی تعامل خوبی با دانشگاه علوم پزشکی برقرار کردند که باعث شد محصولات سالمی وارد جامعه شود.
وی افزود: شهرستان دزفول از منابع غذایی و کشاورزی خوبی برخوردار است که باید از این منابع به بهترین نحو استفاده کنیم و فاصله مزرعه تا سفره را به منظور عرضه محصولات سالم کاهش دهیم.
امام جمعه موقت دزفول نیز با بیان اینکه جامعه کامل تمام اهرم‌های کمال خود را روی سلامت جسم و روان مردم می‌بندد، گفت: ۲۵۰ آیه قرآن و صدها روایت درخصوص تغذیه وجود دارد.

حجت الاسلام حسین عبدالهی افزود: قرآن موشکافانه به موضوع تغذیه ورود کرده و به مواد غذایی سالم مانند شیر، عسل و انجیر قسم یاد کرده است.

حال ناخوش صنایع تولیدی دزفول در سال جهش تولید

نماینده صنعتگران و تولیدکنندگان مواد غذایی دزفول نیز در این آیین گفت: سازمان غذا و دارو با کمک واحدهای تولیدی زمینه‌ای برای دستیابی به تولید محصولات باکیفیت فراهم می‌کند.

بهزاد علیزاده افزود: حال تولید و صنعت دزفول در سال جهش تولید با مشارکت مردم به علت کمبود انرژی، قوانین محصورکننده، موازی کاری و نبود سرمایه در گردش مساعد نیست.
وی ادامه داد: متاسفانه وجود برخی مولفه‌ها باعث شده تولیدی که در خور شهرستان باشد محقق نشود و توجیه اقتصادی نداشته باشد.

این تولیدکننده دزفولی بیان کرد: برخی قوانین با منویات مقام معظم رهبری منافات دارند که باید اقدام جهادی در این خصوص انجام شود تا واحدهای تولیدی بتوانند فعالیت کنند.

وی افزود: تحقق شعار جوانی جمعیت به اشتغال گره خورده است که انتظار می‌رود برای تحقق این قانون، چوب لای چرخ تولیدکنندگان نرود.

نماینده تولیدکنندگان غذایی دزفول تصریح کرد: نبود عدالت در تقسیم تسهیلات و کمبود انرژی موجب کاهش تولید و افزایش ضایعات شده است ضمن اینکه برای دستیابی به مجوز غذا و دارو مولفه‌های زیادی در نظر گرفته شده است در حالی که واحدهای صنفی زیادی از این امر مستثنی هستند.
وی به هزینه زیادی که تولیدکنندگان برای گرفتن پروانه ساخت باید پرداخت کنند، اشاره کرد و افزود: انتظارمی‌رود سازمان غذا و دارو در تدوین ضوابط قابل اجرا اقدام کند که این امر نیازمند تعامل بین همه دستگاه‌ها است.

علیزاده اظهار امیداری کرد: سازمان غذا و دارو با توسعه اختیارات خود در برندسازی محصولات دزفول نقش آفرین باشد.

وی به شیوع بیماری‌های پیچیده‌ در جامعه اشاره کرد و گفت: تهیه خورک از مواد اولیه حلال یکی از مزیت‌های مسلمانان است؛ امروزه حاشیه‌های حکمت وجودی حلال و حرام نمود یافته که باید قدر طب اسلامی و سنتی را بدانیم.

 در این آیین از ۱۴ واحد از صنایع برتر غذایی دزفول با اهدای لوح تقدیر، قدردانی شد.

۲۰ کارخانه در دزفول نشان استاندارد و سیب سلامت دارند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار