تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۳۰۱۴۷۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هشدار به کشاورزان؛ آفتی نوظهور در کمین چغندرقند
محقق آفات بخش تحقیقات گیاهپزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول گفت: این آفت نوظهو برای اولین بار از ایران و در شمال استان خوزستان روی چغندرقند گزارش شده است و به راحتی روی محصول قابل مشاهده نیست.
 
مریم برزکار محقق آفات بخش تحقیقات گیاهپزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول ضمن مروری بر آفات چغندرقند به معرفی آفت نوظهور چغندر با نام علمی Spoladea recurvalis (Fabricius, 1775) پرداخت و اظهار کرد: این آفت برای اولین بار از ایران و در شمال استان خوزستان روی چغندرقند گزارش شده است. بدلیل رنگ شفاف لارو و فعالیت این آفت در برگهای جوان و میانی چغندرقند براحتی قابل مشاهده نیست. وی افزود: جمعیت و دوره فعالیت این آفت در دو سال گذشته افزایش یافته است. با این وجود کنترل این آفت همزمان با سایر برگخوارهای چغندرقند انجام می گردد و در حال حاضر جای نگرانی نیست.برزکار اضافه کرد: کاربرد تله‌های فرمونی به منظور مشخص شدن زمان شروع فعالیت آفت و انجام اقدامات کنترلی آفات چغندرقند در ابتدای فصل به محض مشاهده، در کنترل بهتر آفات برگخوار چغندرقند موثر است. حذف بوته‌های تنک شده و علف هرزهای وجین شده از مزرعه نقش مهمی در کاهش خسارت آفت دارد چرا که حاوی آفت هستند و بهتر است از مزرعه خارج شوند همچنین پایش مزارع به منظور حضور احتمالی کرم برگخوار پائیزه را ضروری است.برزکار در خصوص شته‌های چغندرقند که از اواخر بهمن ماه در مزارع چغندرقند استان ظاهر می‌شوند گفت: به دلیل وجود دشمنان طبیعی و حشرات شکارگر بسیار فعال و موثر نیازی به کنترل شیمیایی نیست.وی همچنین توصیه کرد در شمال استان خوزستان به منظور کنترل شته های چغندرقند، گندم و کلزا (بعد از گلدهی کلزا) از سموم شیمیایی استفاده نگردد و این امر را به حشرات مفید موجود در طبیعت بسپاریم.

مریم برزکار که برای اولین بار از ایران این آفت نوظهور را گزارش کرده است در این خصوص گفت: این آفت هنوز خسارت زیادی به چغندرقند وارد نکرده است اما در پایش آفات چغندرقند به عنوان یک آفت بالقوه باید در نظر گرفته شود. چرا که تغییرات اقلیمی در چند سال اخیر باعث بروز آفات نوظهور و خسارت برخی آفات بومی بوده است.وی در پایان گفت: در راستای اثر بخشی تحقیقات در عرصه کشاورزی در ابتدای فصل کشت انتقال یافته تحقیقاتی هر کشت، در مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد برگزار می‌گردد که برنامه انتقال یافته‌های تحقیقاتی چغندرقند در سی و یکمین تور رسانه‌ای سازمان تات در روز دوشنبه 22 مهر در مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد دزفول برگزار شد. کشاورزان می‌توانند از اطلاعات ارائه شده در این برنامه برای سلامت و بهبود کمی و کیفی محصولات خود استفاده کنند.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار