تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۸
کد خبر: ۳۰۱۳۵۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اعطای ۴۶۰ میلیارد تومان تسهیلات به کوچ نشینان خوزستان
مدیر کل امور عشایر خوزستان از اعطای ۴۶۰ میلیارد تومان تسهیلات به کوچ نشینان استان خبر داد.
 

 

مدیر کل امور عشایر استان خوزستان گفت: طی سه سال اخیر از سوی سازمان امور عشایر تسهیلات کم‌ بهره‌ی چهار درصدی اشتغال‌زایی و وام با درصد بالاتر به منظور تامین علوفه با بازپرداخت ۵ ساله در اختیار عشایر قرار داده شد. اسکندر موسوی زاده افزود: استان خوزستان از پایان شهریور ماه میزبان عشایر از هفت استان کرمانشاه، همدان، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهار محال بختیاری، لرستان و ایلام است.

وی با عنوان اینکه قشلاق عشایر تا فروردین‌ماه ادامه دارد افزود: نکته‌ی قابل توجه زمان‌بندی ماندگاری و کوچ عشایر است، طولانی‌ترین نقطه کوچ همدان است و چهار مسیر برای خروج کوچ‌نشینان از استان وجود دارد که شامل خروجی اندیمشک، خروجی اندیکا، خروجی دهدز و خروجی بهبهان می‌شود. او با اشاره به اینکه جمعیت ثبت شده عشایری خوزستان ۳۳ هزار خانوار است افزود: این تعداد خانوار شامل ۱۷۰ هزار نفر است که دفترچه عشایر خوزستان دارند.

موسوی زاده با اظهار اینکه با احتساب سایر عشایر و عشایر جنوبی، ۵۸ هزار خانوار در استان مستقر هستند تصریح کرد: تامین آب و احداث و زیرسازی راه‌های مواصلاتی به صورت مستقیم از سوی انور عشایر اجرا می‌شود همچنین تامین آرد، علوفه دامی و سوخت از طریق تشکل‌های عشایری صورت می‌گیرد از طرفی روشنایی به صورت همکاری از سازمان آب و برق استان و یا مسقیم در اختیار عشایر قرار داده می‌شود سایر خدمات را نیز بر اساس آیبن‌نامه ساماندهی در اختیارشان قرار می‌دهیم. وی از اعطای ۴۶۰ میلیارد تومان تسهیلات به کوچ‌نشینان خبر داد و اظهار داشت: طی سه سال اخیر از سوی سازمان امور عشایر تسهیلات کم‌بهره‌ی چهار درصدی اشتغال‌زایی و وام با درصد بالاتر به منظور تامین علوفه با بازپرداخت ۵ ساله در اختیار عشایر قرار داده شد.

موسوی زاده با عنوان اینکه برخی از مدارس چادری هستند بعضی لیری (دیواره‌های سنگی) و تعدادی هم کانکسی هستند، در مواردی که امکان ساخت است مدارس ثابت احداث شده است، اظهار کرد: تلاش شد با همکاری وزارت آموزش و پروش، اداره نوسازی مدارس و سازمان برنامه و بودجه، مدارس ثابت و با تجهیزات کامل احداث کنیم.

مدیر کل عشایر خوزستان از راه‌اندازی هشت فروشگاه خودگردان تولیدات عشایر در سطح استان نیز خبر داد و افزود: به منظور ارائه توانمندی‌های عشایر و با هدف فروش محصولات هشت فروشگاه در استان راه‌اندازی شد و برای اداره‌ی فروشگاه فرزندان عشایر بکارگیری شده است.  موسوی زاده در پایان یادآور شد: آب شرب یکی از اساسی‌ترین نیاز‌های عشایر است که به دو صورت مستقیم (آب لوله‌کشی) و حمل با تانکر مناطق صعب‌العبور در اختیار عشایر قرار می‌گیرد امسال هم به منظور سهولت دسترسی، هزار دستگاه مخزن پلی‌اتیلن ۵۰۰ و ۱۰۰۰ لیتری تهیه و در اختیار خانواده‌ها قرار داده شد.

مرجع / صداوسیما
:
:
:
آخرین اخبار