امسال ساماندهی سرویس مدارس براساس آییننامه جدید به شهرداریها سپرده شده است و در همین راستا سامانهای نیز تحت عنوان سامانه پایش ناوگان دانشآموزی یا به اصطلاح «سپند» توسط وزارت کشور تدوین، طراحی و در اختیار والدین نهاده شد.اما امروز که به نیمه مهرماه رسیدهایم هنوز بسیاری از دانشآموزان در شهر اهواز با مشکل تهیه سرویس مدرسه روبهرو هستند و این مسئله موجب دغدغه و نگرانی والدین آنها شده است. این معضل در حالی برای این خانوادهها ایجاد شده است که طی ماه گذشته برای تخصیص سرویس مدرسه در سامانه سپند ثبتنام کرده و هزینه آن را پرداختهاند. یکی از اولیای دانشآموزان در این رابطه در گفتوگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: با گذشت 16 روز از آغاز سال تحصیلی هنوز مشکل سرویس مدرسه در شهر اهواز حل نشده است و وسیلهای برای رفتوآمد فرزندم اختصاص پیدا نکرده است. وی ادامه داد: در طی این مدت بیشتر خانوادهها با وسیله شخصی اقدام به جابهجایی فرزندان خود میکنند و این مسئله علاوه بر ایجاد بار سنگین ترافیکی در اطراف مدرسه، سبب سردرگمی دانشآموزان و اولیای آنها شده است.یکی دیگر از اولیای دانشآموزان نیز با انتقاد از نارکارآمدی متولیان اجرای این طرح در اهواز گفت: مدیر مدرسه عنوان میکند که بر اساس ابلاغ جدید شهرداری اهواز از طریق تاکسیرانی موظف به ساماندهی سرویس مدارس است اما علیرغم اینکه در سامانه مذکور ثبتنام کردهایم، تا کنون مشکل سرویس فرزند من حل نشده است. سامانه سپند انتظارات را برآورده نکرد
عبدالله حبیبی مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان نیز با اشاره به اینکه سامانه سپند نتوانسته است انتظارات موجود را برآورده کند، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سامانه سپند نتوانسته است به طور کامل حملونقل دانش آموزان را ساماندهی کند. مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان افزود: از این رو مقرر شده است به طور استثنا مدیران مدارس امسال نیز در خصوص سرویس مدارس برنامهریزی لازم را داشته باشند اما اولویت اصلی در این موضوع سامانه سپند است.وی یادآور شد: امور مربوط به حمل و نقل دانش آموزان در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ مطابق با آئیننامه اجرایی حملونقل دانشآموزان مصوب هیأت وزیران بر عهده شهرداریها گذاشته شده است.سرهنگ سعید حسنوند رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی اهواز همزمان با آغاز تحصیلی با اشاره به کمبود خودرو برای فعالیت در سامانه سرویس مدارس، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو تحت نظارت این سامانه قرار گرفته است اما حدود یک هزار و ۵۰۰ دستگاه دیگر باید افزوده شود که اگر این اتفاق بیفتد جابهجایی دانشآموزان ساماندهی میشود و از گرههای ترافیکی، انسداد مسیر و پارک دوبل جلوگیری میشود و نارضایتی کمتر خواهد شد.وی این را هم گفت که نسبت به رانندگان سرویس مدارس که بیشتر از ظرفیت سرنشین دارند، حتما اعمال قانون میشود زیرا این مساله قابل قبول نیست و به جد با اضافه سرنشین سوار کردن توسط سرویسهای مدارس برخورد میشود.حق نظارت مدیران مدرسه بر حملونقل دانشآموزان سلب شده است
علی محسنینسب رئیس اداره اولیاومربیان خوزستان با بیان اینکه بسیاری از مدیران مدارس نهتنها در استان بلکه در سطح کشور مصوبه ابلاغ شده معترض بودند، افزود: اگر در اهواز 600 مدرسه داریم قطعاً 600 مدیر مدرسه بر عملکرد و نحوه حملونقل دانشآموزان نظارت میکردند اما اکنون در شهرداریهای نظارت این امر مهم به عهده چه کسی است؟رئیس اداره اولیاومربیان استان خوزستان گفت: در طرح جدید هم پیمانکار هم کارفرما بهویژه والدین دانشآموزان ناراضی هستند. زمانی که مسوولیت سرویس مدرسه به عهده مدارس بود بالغ بر 50 تا 60 هزار دانشآموز سرویس مدرسه داشتند.به گزارش فارس، نرخ سرویس مدارس براساس سامانه سپند، حتی برای مسافتهای کوتاه ۵ یا ۱۰ دقیقهای، رقمی معادل ۷ تا ۹میلیون تومان است و هر چه مسیر طولانیتر شود، این ارقام بالاتر میرود.