تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۸
کد خبر: ۳۰۰۸۵۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
قرص مبندازول چیست و برای درمان چه بیماری هایی استفاده می شود؟
از متداول‌ترین و موثرترین داروی ضدانگل می‌توان به قرص مبندازول اشاره کرد. نحوه کارکرد داروی مبندازول به‌گونه‌ای‌ست که با تخریب دیواره سلولی انگل و تخم کرم، باعث توقف رشد انگل و دفع آن از بدن می‌شود. اصلی‌ترین موارد مصرف قرص مبندازول را می‌توان کاهش تخم‌گذاری انواع کرم‌ها و نابودی قطعی آن‌ها به‌ویژه کرم کدو، کرم قلابدار و کرم آسکاریس دانست.

قرص مبندازول چیست و برای درمان چه بیماری هایی استفاده می شود؟

از متداول‌ترین و موثرترین داروی ضدانگل می‌توان به قرص مبندازول اشاره کرد. نحوه کارکرد داروی مبندازول به‌گونه‌ای‌ست که با تخریب دیواره سلولی انگل و تخم کرم، باعث توقف رشد انگل و دفع آن از بدن می‌شود. اصلی‌ترین موارد مصرف قرص مبندازول را می‌توان کاهش تخم‌گذاری انواع کرم‌ها و نابودی قطعی آن‌ها به‌ویژه کرم کدو، کرم قلابدار و کرم آسکاریس دانست.

داروی مبندازول در اشکال مختلفی همچون قرص جویدنی، قرص بلعیدنی و شربت مبندازول یا سوسپانسیون برای درمان عفونت‌های انگلی وجود دارد. از عوارض جانبی این دارو باید به درد شکم، تهوع و استفراغ، اسهال و سردرد اشاره کرد. با وجود ایمنی نسبی قرص مبندازول، همیشه باید به موارد احتیاط و هشدارها توجه کافی داشت. مصرف این دارو در دوران بارداری، شیردهی و در صورت ابتلا به بیماری‌های کبدی باید بسیار بااحتیاط انجام شود. برای آگاهی از دوز مصرفی و دوره درمان با مبندازول حتما با دکتر انگل روده مشورت کنید.

داروی مبندازول چیست؟

داروی مبندازول، داروی ضدانگلی‌ست که برای درمان انواع مختلف بیماری‌های انگلی از جمله کرمک، کرم آسکاریس، کرم‌های شلاقی و کرم‌های قلاب‌دار استفاده می‌شود. این دارو با جلوگیری از جذب گلوکز توسط انگل‌ها، باعث مرگ و دفع آن‌ها از بدن خواهد شد. معمولا به شکل قرص مصرف شده و برای درمان بیشتر عفونت‌ها، یک دوره کوتاه مصرف کافی است. قرص مبندازول عوارض جانبی کمی دارد، اما گاهی مصرف آن با درد شکم، اسهال یا سرگیجه همراه خواهد بود. استفاده نامناسب از مبندازول، منجر به بروز مقاومت دارویی در انگل‌ها می‌شود. اگر بیشتر می‌خواهید درباره انگل‌ها و نحوه عملکرد آن‌ها در بدن ما بدانید، مطلب انگل چیست را مطالعه کنید.

نام تجاری داروی مبندازول چیست و به چه نام‌هایی در بازار موجود است؟

داروی مبندازول با نام‌های تجاری متفاوتی همچون Vermox، Mebox، Emverm و Ovex در بازار موجود است. شرکت‌های مختلف دارویی ایرانی و خارجی متفاوتی، برای تولید این دارو اقدام کرده‌اند و آن را با عناوین تجاری متفاوتی به بازار عرضه داشته‌اند. معمول‌ترین قرص مبندازول تجویزشده قرص مبندازول 100 برای کودکان و بزرگسالان است. ولی این دارو، به شکل قرص مبندازول 500 و قرص مبندازول قهوه‌ای هم موجود است. حال اینکه تفاوت قرص مبندازول 100 چیست را باید در نحوه عملکرد و تاثیرگذاری این دارو در بازه زمانی مشخص یافت.

اَشکال دارویی مبندازول

مبندازول در اشکال دارویی متنوع، برای درمان عفونت‌های انگلی مختلف استفاده می‌شود. قرص مبندازول برای درمان بیماری‌های ضدانگلی مانند کرم‌های روده‌ای استفاده می‌شود و با جلوگیری از جذب گلوکز در انگل‌ها، آنها را از بین می‌برد. اشکال دارویی مبندازول شامل موارد زیر هستند:

قرص؛ معمول‌ترین شکل دارویی مبندازول، به صورت قرص‌های 100 میلی‌گرمی وجود دارند. قرص مبندازول، به شکل جویدنی یا بلعیدنی مصرف می‌شود.

سوسپانسیون خوراکی؛ شکل مایع دارو، برای افرادی دچار مشکل بلعیدن قرص، به‌ویژه کودکان، مناسب است. هر 5 میلی‌لیتر از سوسپانسیون، حاوی 100 میلی‌گرم مبندازول است.

پودر برای سوسپانسیون؛ این شکل دارویی، به صورت پودر ارائه شده که پس از حل کردن آن با آب، به صورت سوسپانسیون مصرف می‌شود.

این تنوع در اشکال دارویی مبندازول، مصرف آن را برای گروه‌های سنی مختلف و در شرایط مختلف بالینی مناسب می‌کند.

نحوه عملکرد قرص مبندازول

مبندازول یک داروی ضدانگل است که با مهار عملکرد سلولی انگل‌ها، به ویژه با جلوگیری از تشکیل میکروتوبول‌ها و مهار جذب گلوکز در سلول‌های انگل‌هایی همچون کرم آسکاریس، عمل می‌کند. میکروتوبول‌ها، ساختارهای حیاتی برای تقسیم سلولی و حفظ ساختار سلولی در انگل‌ها هستند. با مهار تشکیل این ساختارها، قرص مبندازول توانایی انگل‌ها را در تولید مثل و جذب مواد مغذی مختل می‌کند. این فرآیند باعث می‌شود انگل‌ها انرژی لازم برای بقا و تکثیر را نداشته باشند و در نهایت از بین می‌روند. پس از مرگ انگل‌ها، بقایای آن‌ها از طریق سیستم گوارشی دفع می‌شوند.

برای درمان چه بیماری‌هایی از مبندازول استفاده می‌شود؟

قرص مبندازول، برای درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌های انگلی استفاده می‌شود. از جمله بیماری‌هایی که با مبندازول درمان می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آسکاریازیس؛ عفونت ناشی از کرم آسکاریس

آنتروبیازیس؛ عفونت ناشی از کرمک

تریکوریازیس؛ عفونت ناشی از کرم‌های شلاقی

آنکیلوستوما و نکاتور آمریکانوس؛ عفونت ناشی از کرم‌های قلاب‌دار

استرونژیلوئیدازیس؛ عفونت ناشی از کرم‌های رشته‌ای

این دارو معمولا توسط دکتر گوارش به صورت خوراکی تجویز شده و بسته به نوع و شدت عفونت، دوز و طول مدت درمان متغیر است. قرص مبندازول، به دلیل اثربخشی بالا و عوارض جانبی نسبتا کم، یکی از داروهای اصلی برای درمان عفونت‌های انگلی در سراسر جهان محسوب می‌شود.

قرص مبندازول جویدنی برای چیست؟

قرص مبندازول جویدنی، برای درمان عفونت‌های انگلی در دستگاه گوارش مورد استفاده قرار می‌گیرند. این شکل دارویی قرص مبندازول، به‌ویژه برای افرادی همچون کودکان طراحی شده که ممکن است در بلعیدن قرص‌های معمولی مشکل داشته باشند. قرص‌های جویدنی مبندازول باید قبل از بلعیدن کاملا جویده شوند تا دارو به‌طور یکنواخت در دستگاه گوارش پخش شود و بهترین اثربخشی را داشته باشد. این دارو، برای درمان عفونت‌هایی مانند کرمک، کرم‌های گرد، کرم‌های قلاب‌دار و کرم‌های شلاقی استفاده می‌شود. با جویدن قرص‌ها، دارو به سرعت در بدن جذب شده و در اثر عملکرد آن‌ها، انگل‌ها به سرعت از بین رفته و علائم بیماری کاهش می‌یابد.

آیا داروی مبندازول را باید ناشتا بخوریم؟

مصرف قرص مبندازول، نیازی به ناشتا بودن ندارد و می‌توان آن را با یا بدون غذا مصرف کرد. با این حال، برخی از منابع معتبر پزشکی توصیه می‌کنند که درصورت مصرف دوزهای بالاتر یا دوره‌های درمانی طولانی‌تر، آن را همراه با غذاهای چرب مصرف کنید. این کار، به بهبود جذب دارو کمک کرده و اثربخشی آن را افزایش می‌دهد.

نحوه و دوز مصرف قرص مبندازول برای کودکان

دوز معمول مصرف قرص مبندازول برای درمان کرمک، برای کودکان ۲ ساله و بزرگتر، 100 میلی‌گرم است که به صورت یک دوز واحد در روز استفاده می‌شود. در صورت ابتلا به عفونت‌های دیگر مانند آسکاریس، کرم قلاب‌دار یا کرم شلاقی، مصرف 100 میلی‌گرم از داروی مبندازول، دو بار در روز و برای سه روز متوالی لازم است. برای کودکان زیر 2 سال، مصرف این دارو باید با دقت و تنها تحت نظر پزشک انجام شود. چنانچه عفونت انگلی شدید باشد، مصرف دارو با یک وعده غذایی چرب، جذب آن را افزایش خواهد داد. همچنین، در صورت نیاز و تشخیص دکتر انگل روده، ممکن است تکرار درمان پس از سه هفته ضرورت داشته باشد.

برای درمان عفونت‌های انگلی و تجویز قرص مبندازول به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای درمان عفونت‌های انگلی و تجویز قرص مبندازول، به یک متخصص گوارش مراجعه کنید. این پزشک، با آگاهی از نحوه کارکرد داروی مبندازول، بررسی علائم و وضعیت سلامتی شما و انجام تست‌های لازم، موثرترین درمان با داروی مبندازول را تجویز خواهد کرد. چنانچه حین مصرف با علائمی مانند درد شکم، اسهال، سردرد و تهوع و استفراغ مواجه شدید، دکتر گوارش ایمن‌ترین دوز مصرفی و مناسب‌ترین دوره درمان با مبندازول را ارائه می‌دهد.

این دارو به شکل‌های متنوعی همچون قرص مبندازول بلعیدنی، قرص جویدنی و شربت مبندازول با هدف مصرف راحت‌تر افراد به‌ویژه کودکان در بازار وجود دارد.

منبع : سایت نوبت آنلاین دکتردکتر(https://drdr.ir/)

:
:
:
آخرین اخبار