تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۳
کد خبر: ۳۰۰۷۶۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هفته ملی سالمندان/
کاهش استرس سالمندان با دریافت حمایت‌های اجتماعی

 کارشناس سلامت سالمندان مدیریت جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس مرکز بهداشت خوزستان گفت: سالمندانی که یک سیستم پشتیبان قوی دارند، از سلامت جسمی بهتری برخوردارند؛ آن‌ها سطوح کمتری از استرس را تجربه و علائم اضطراب و افسردگی کمتری بروز می‌دهند و کمتر احساس انزوا دارند.

نسیم علی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به به برگزاری هفته ملی سالمندان از ۷ تا ۱۳ مهرماه در خصوص تاثیر حمایت‌های اجتماعی رفاهی از سالمندان اظهار کرد: پژوهش‌ها نشان داده است که برخورداری از یک سیستم حمایتی اجتماعی و رفاهی می‌تواند تاثیر مثبتی بر سلامتی جسمی و روانی سالمندان داشته باشد.  

وی افزود: انواع مختلفی از حمایت‌های اجتماعی وجود دارد. حمایت عاطفی، درک و همدلی با سالمندان است؛ این حمایت شامل گوش دادن به نگرانی‌های آن‌ها، ارائه تشویق و ارائه هدایت در صورت نیاز است. حمایت عاطفی موجب می‌شود افراد در زمان‌های دشوار، احساس ارزشمند مورد حمایت واقع شدن را داشته باشند و از پشتیبانی اطرافیان برخوردار شوند.

کارشناس سلامت سالمندان مدیریت جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس مرکز بهداشت خوزستان گفت: حمایت ابزاری، به ارائه کمک‌های عملی اشاره دارد. این حمایت‌ها می‌تواند شامل ارائه کمک‌های مالی - رفاهی، کمک در انجام امور روزمره یا ارائه منابع و اطلاعات باشد. پشتیبانی ابزاری با ارائه کمک‌های ملموس، به سالمندان کمک می‌کند با موقعیت‌های استرس‌زا بهتر سازگاری پیدا کنند.

علی‌پور بیان کرد: حمایت اطلاعاتی نیز شامل ارائه راهنمایی و مشاوره است. افرادی که حمایت اطلاعاتی ارائه می‌دهند دانش، پیشنهادها و منابعی را به اشتراک می‌گذارند که به دیگران کمک می‌کند تصمیم‌های آگاهانه بگیرند. پشتیبانی اطلاعاتی به افراد در حل مشکلات و انتخاب‌های بهتر کمک می‌کند.

وی عنوان کرد: حمایت اجتماعی می‌تواند از منابع مختلفی مانند خانواده، دوستان، همکاران و حتی جوامع آنلاین به دست آید. اندازه و کارایی شبکه حمایت اجتماعی یک فرد، تاثیر بسیاری روی رفاه او می‌گذارد.

کارشناس سلامت سالمندان مدیریت جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس مرکز بهداشت خوزستان گفت: تحقیقات متعدد نشان داده است سالمندانی که یک سیستم پشتیبان قوی دارند، از سلامت جسمی بهتری برخوردارند؛ آن‌ها سطوح کمتری از استرس را تجربه و علائم اضطراب و افسردگی کمتری بروز می‌دهند و کمتر احساس انزوا دارند، خطر بروز بیماری‌های مزمن در آن‌ها کمتر است و سرعت بهبودی سریع‌تری در بیماری‌ها یا پس از عمل جراحی را تجربه می‌کنند.

علی‌پور ادامه داد: علاوه بر این، حمایت اجتماعی انعطاف‌پذیری و مکانیزم‌های مقابله را تقویت می‌کند و به افراد کمک می‌کند به طور موثری در مواجهه با موقعیت‌های چالشی عمل کنند و با شرایط جدید سازگار شوند. در مواجهه با دشواری، افرادی که شبکه حمایت اجتماعی دارند، معمولا به سطح بالاتری از توانایی روان‌شناختی و سازگاری دست می‌یابند.

وی افزود: بنابراین حمایت اجتماعی یک منبع ارزشمند در توسعه رفاه و سلامت روانی است. انواع مختلف حمایت اجتماعی یعنی حمایت عاطفی، حمایت ابزاری و حمایت اطلاعاتی، همگی به سازگاری، تطابق و توانایی مقاومت سالمندان به ویژه در شرایط شوار و بحرانی کمک می‌کنند. ساخت و حفظ یک سیستم قوی از پشتیبانی برای افراد، منجر به کاهش استرس، کاهش خطر بروز مسائل سلامت جسمانی و روانی و بهبود کیفیت کلی زندگی آن‌ها می‌شود.

کارشناس سلامت سالمندان مدیریت جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: برنامه‌های بازنشستگی، اعطای تسهیلات مالی و اقتصادی به سالمندان و برخورداری سالمندان از امنیت مالی مستلزم سیاست‌های حمایتی نهادهای مربوط است. 

وی بیان کرد: حمایت‌های اجتماعی و اقتصادی از سالمندان، موجب تکریم سالمندان در جامعه می‌شود. تکریم آن‌ها نشان از تقدیر از این سرمایه‌های ارزشمند دارد که می‌توانند با انتقال تجربه‌های خود به نسل‌های جوان، موجب حفظ ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی شوند و این روند به ایجاد جو آرامش و وحدت در جامعه منجر می‌شود.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار