تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۲
کد خبر: ۲۹۶۲۵۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
  ضایعات نان خسارات قابل توجهی به امنیت غذایی کشور  وارد خواهد کرد

 ضایعات مواد غذایی و غالبا نان به عنوان پر مصرف ترین غلات یک مشکل جدی است که باعث آسیب زیست‌ محیطی می‌شود و در نتیجه خسارات قابل‌توجهی به امنیت غذایی وارد می کند.

به گزارش خوزنیوز میترا جودکیان  معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول در این رابطه گفت: سرانه مصرف روزانه آرد برای هرنفر  250گرم یعنی ماهانه 7.5 کیلوگرم می باشد در حالی که سرانه مصرف برای هر ایرانی با توجه به دور ریز نان به  14 کیلوگرم می رسد به عبارتی 6.5 کیلو برای هر فرد ضایعات نان وجود دارد.

 بهترین و موثر ترین اقدام برای کاهش ضایعات نان بالا بردن کیفیت نان می باشد و دسترسی به آرد کامل و تولید نان سبوس دار با حداکثر 4 درصد استخراج سبوس به عنوان نان مطلوب راهی برای کنترل ضایعات است . 

 وی در خصوص نحوه ی صحیح نگهداری نان و راهکار هایی برای کاهش ضایعات گفت : همشهریان عزیز و دیگر مراکز که سرو غذا دارند مانند سازمانها، بیمارستاها، رستورانها، زندانها و... نان را به اندازه مصرف خریداری نمایید زیرا خريد نان مازاد بر نياز روزانه، از دیگر علل افزايش ضايعات نان است.

  همچنین قرار دادن نان های داغ روی هم قبل از سرد شدن، باعث ایجاد تغيير حالت ظاهری، بيات شدگی زودرس، سرعت دادن به کپک زدگي، تشديد ضايعات و احتمال ايجاد بيماری گوارشی می گردد؛ نان سرد شده را در پلاستيک دربسته و بدون هوا بگذارید.

 از آنجایی که تغییرات نان در دمای ۴ درجه سریع تر انجام میشود قرار دادن نان در یخچال، روند بیات شدن نان را سرعت می بخشد؛ اگر تصمیم به نگهداری بیش از یک تا دو روز را دارید نان  را خنک کنید سپس در کیسه تمیز قرار داده و داخل فریزر بگذارید

:
:
:
آخرین اخبار