تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۲۹۵۷۰۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رنگین کمان اقوام خوزستان در چهاردهمین انتخاب
 

رنگین کمان اقوام مختلف خوزستان روز جمعه برای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری پای صندوق‌های رای آمده و حماسه جمهور خلق کردند.

 طوایف مختلف خوزستان اعم از عرب، لر، بختیاری، شوشتری، دزفولی روز جمعه در نخستین ساعات انتخابات پای صندوق های رای حاضر شده و دوباره نشان دادند در هر شرایطی پای نظام و انقلاب هستند.

حضور طوایف عرب و بختیاری با لباس محلی در محل شعبه‌های اخذ رای از جمله جلوه‌های زیبای چهاردهمین انتخاب در خوزستان بود.

 

یزله عرب زبانان خوزستانی در حسینیه ثارالله اهواز پای صندوق رای

تعدادی از عرب زبانان خوزستانی که با لباس محلی در حسینیه ثارالله اهواز حاضر شدند پس از انداختن رای خود در صندوق و انتخاب چهاردهمین رییس جمهور، با شعرخوانی و یزله عربی شور سیاسی خود را به نمایش گذاشتند.

 

حضور دسته جمعی مردم پای صندوق‌های رای پس از مجلس ترحیم

دعوت مردم به شرکت در انتخابات در یک مجلس ترحیم یکی از نکات جالب دیگری بود که در ساعات ابتدایی روز جمعه در روستای زاویه خرسان شهرستان دزفول مشاهده شد.

افرادی که در این آیین سوگواری شرکت کرده بودند پس از برگزاری مجلس ترحیم پای صندوق های رای حاضر شده و نشان دادند هنگام سوگواری و عزا نیز مسوولیت مهم خود برای مشارکت در انتخابات را فراموش نکرده و همانطور که شهید جمهور برای حل مشکلاتشان جان خود را از دست داد مردم نیز درهر شرایطی احساس تکلیف می‌کنند.

اجرای گروه سرود عربی انقلابی در حسینیه ثارالله اهواز از دیگر جلوه‌های چهاردهمین انتخابات است.

طوایف مختلف بختیاری نیز با لباس محلی در صف‌های پیوسته در شعب اخذ رای حاضر شدند و رای خود را به صندوق انداختند.

یکی از شهروندان اهوازی که رای خود را به صندوق انداخته بود گفت: برای تعیین سرنوشت ایران اسلامی وظیفه خود دانستم در این انتخابات شرکت کنم.

حل مشکل استخدام باعث شد برای شرکت در انتخابات لحظه شماری کنم

یکی دیگر از افرادی که در شعبه مسجد جوادالائمه اهواز رای خود را به صندوق انداخته بود به ایرنا گفت: حدود هفت سال در یکی از ارگان‌های خوزستان مشغول به کار هستم و با وجود تلاش فراوانی که در این سالها داشتم به علت نداشتن امنیت شغلی دغدغه‌های فراوانی در زندگی داشتم.

این شهروند اهوازی ادامه داد: در دولت سیزدهم با همت آیت الله رییسی مشکل شغلی بنده و دیگر همکارانم حل شد و تبدیل وضعیت شدم روح امیدی در زندگی ما زنده شد.

وی گفت: اکنون نیز وظیفه خود می‌دانم با شرکت در انتخابات و تشویق دیگران به دراین مشارکت ملی به این وظیفه شرعی و قانونی عمل کنم تا با انتخاب رییس جمهور اصلح مشکلات دیگر نیز حل شوند و آرامش در خانواده‌های ایرانی حفظ شود.

یکی از رای اولی‌های خوزستان نیز با حضور در شعبه حسینیه عاشقان ثارالله اهواز گفت: اول وقت پای صندوقهای رای حاضر شدم تا بهترین کار را در بهترین زمان انجام دهم.

مادر شهیدان خدری نیز به روح آیت‌الله رییسی درود فرستاد و اظهار امیدواری کرد هر فردی که به عنوان رییس جمهور انتخاب می‌شود باید به فکر مردم باشد و مشکلات مردم را پیگیری کند.

در این دوره از انتخابات ایران ۶ کاندیدا از سوی شورای نگهبان قانون اساسی تایید صلاحیت شدند و در نهایت با کناره گیری علیرضا زاکانی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ایران سعید جلیلی، مسعود پزشکیان، محمد باقر قالیباف و مصطفی پورمحمدی هستند.

به استناد ماده ۳۶ قانون انتخابات ریاست جمهوری تمامی افرادی که تابعیت ایرانی دارند و سن آنها ۱۸ سال تمام باشد، یعنی متولدین روز هشتم تیرماه ۱۳۸۵ و قبل از آن می‌توانند با ارائه اصل شناسنامه و یا کارت ملی خود در انتخابات شرکت کنند. همچنین به منظور تسریع در احراز هویت رای دهندگان، ارائه کارت ملی برای دارندگان شناسنامه‌های قدیمی، الزامی است.

برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در استان سه هزار و ۴۳۸ شعبه اخذ رای فراهم شده که از این تعداد ۲ هزار و ۵۴۱ شعبه ثابت و ۸۹۷ شعب سیار هستند.

به منظور دریافت آرای مردم در مناطق سخت گذر، تمهیدات لازم فراهم شده به گونه ای که صندوق‌های اخذ رای توسط بالگرد به این نقاط ارسال می‌شود.

براساس قانون انتخابات ریاست جمهوری هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود، اما به علت حادثه جانکاه شهادت آیت الله رئیسی و همراهانشان و براساس قانون اساسی که ظرف مدت ۵۰ روز باید رییس جمهور جدید انتخاب شود، فرآیند برگزاری انتخابات در دستور کار قرار گرفت.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار