تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۴
کد خبر: ۲۹۵۷۰۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نقش‌آفرینی‌زنان در انتخابات؛ فرصتی برای تحول و همبستگی
 

زنان به عنوان نیم مهمی از همه جوامع، نقش اساسی در توسعه و تحقق اهداف کشور ایفا می‌کنند. رویدادهای تاریخی از دیر باز تاکنون نشان داده است که نقش آفرینی زنان، فرصتی قابل توجه برای افزایش وحدت، همبستگی و تحول است.

  ایران اسلامی، قدرت و اقتدار واقعی خود را پس از انقلاب از طریق زنان و مردانی که غیرتمندانه در صحنه حضور داشتند کسب کرده است، در این میان نقش زنان در اقتدار و قدرت نقشی غیر قابل انکار است.

زنانِ ایرانِ قوی، همواره به عنوان رهبران خانواده، نقش موثری در پرورش انسان‌های عزتمند داشته‌اند. رهبرانی که نسلی پرشورتر، بانشاط‌تر و عالم‌تر از خود را برای داشتن جامعه‌ای سربلند به میدان‌های مختلف هدایت کرده‌اند.

با وجود این نقش مهم زنان، در برهه‌هایی مطالبات آنان بر زمین مانده یا آنطور که شایسته و بایسته آنان بوده به نتیجه نرسیده است از این رو یکی از مسیرهایی که زنان ایرانی همواره آن را به عنوان مسیر اصلی تحقق مطالبات خود برگزیده‌اند انتخابات بوده است.

هر چند انقلاب اسلامی بستر مطلوبی برای رشد زنان در عرصه‌های مختلف فرهنگی، ورزشی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... فراهم آورده است با این حال همواره حضور زنان در مشاغل مختلف مدیریتی، اشتغال، ارتقای سطح رفاهی و اجتماعی زنان خانه‌دار، توجه به نظام شغلی آنها، حمایت در آسیب‌های اجتماعی و حمایت از زنان سرپرست خانوار و زنان بدسرپرست و... از جمله مطالباتی‌ بوده که مورد پیگیری این قشر از طریق فعالیت‌های سیاسی همچون انتخابات قرار داشته است.

از طرف دیگر طی ۲ سال اخیر جریان‌های معاند و بدخواه با نشانه‌گیری زن و دختر ایرانی در تلاش هستند تا بنیان خانواده و پس از آن ایران اسلامی را از هم بپاشند، آن‌ها با تمرکز بر حوزه زنان و سناریوسازی‌های واهی و خیالی در تلاشند تا تصویر سیاهی از زن ایرانی به بیرون مخابره کنند و با ایجاد موجب ناامیدی میان دختران جوان، آن‌ها را نسبت به آینده خود و کشور دلسرد کنند.

با این حال دختران آگاه ایران و مادران فیهم کشور توانستند به خوبی هجمه‌های دشمن را در نطفه خفه کنند و مستحکم و استوار مسیر پیشرفت خود را بی‌توجه به همه اغفال‌گری‌ها و وسوسه‌ها طی کنند.

شیاطین و دشمنان قسم خورده ایران اسلامی، در آخرین دسیسه خود، کاهش مشارکت را با اولویت زنان از چندین ماه پیش کلید زدند تا بلکه از رهیافت این امر بتوانند کاهش مشارکت در انتخابات را رقم بزنند اما زنان ایران و به تبع آن زنان خوزستانی از صبح روز جمعه با حضور در شعب اخذ رای نشان دادند که گوش آن‌ها به حرف‌های مفت دشمن بدهکار نیست.

فرزانه نجفی دانشجوی ۲۱ ساله‌ای که برای شرکت در انتخابات در حسینیه ثارالله اهواز حضور یافته است به خبرنگار ایرنا می‌گوید: من به عنوان یک زن علاقه بسیار زیادی به مشارکت سیاسی دارم و یکی از راه‌های مشارکت انتخابات است.

وی در ادامه از رییس جمهور آینده می‌خواهد فضا و فرصت بیشتری برای فعالیت زنان در جامعه فراهم کنند تا آنان نیز بتوانند بدون دغدغه برای پیشرفت خود گام بردارند.

 

سودابه رجبعلی‌زاده ۴۵ ساله و خانه دار توضیح می‌دهد: امیدوارم رییس جمهور جدید به فکر زنان باشد البته شهید رییسی توجه خوبی به زنان داشتند که امیدوارم رییس جمهور بعدی راه این شهید را ادامه دهند.

عاطفه شفیعی ۲۸ ساله اشتغال را مهم‌ترین مطالبه زنان از رییس جمهور آینده عنوان می‌کند و می‌گوید: ما دوست داریم فرصت‌های شغلی برابر برای زنان در جامعه وجود داشته باشد من با داشتن مدرک تحصیلی ارشد همچنان نتوانستم شغل مناسب خود را پیدا کنم.

مهدیس اسدی ۲۰ ساله دیگر بانوان شرکت کننده در انتخابات گفت: در شبکه‌های اجتماعی افراد زیادی اعلام کردند که رای ندهیم با این حال من به عنوان یک دختر وظیفه خودم می‌دانم که در انتخابات شرکت کنم چراکه دوست دارم خودم برای آینده کشور تصمیم‌گیرنده باشم.

نورا علیا ۳۶ ساله بانوی دیگری در حاشیه حضور خود در انتخابات می‌افزاید: انتظار دارم نامزدهای انتخابات همانطور که پیش از انتخابات شعار و برنامه‌ ارائه می‌دهند پس از انتخابات به حرف‌ها و شعارهای خود عمل کنند.

براساس این گزارش چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از ساعت هشت صبح روز جمعه در تمامی نقاط استان خوزستان آغاز شده است.

بتول شهسواری ۴۶ ساله به همراه ۲ فرزند خرسال خود پای صندوق رای آمده است و می‌گوید: ما در همه انتخابات‌ها شرکت کرده‌ام و از زمانی که فرزندانم متولد شده‌اند آن‌ها را نیز با خود همراه کرده‌ام تا یاد بگیرند که انتخابات برای ما کاری مهم است.

وی افزود: امیدوارم هر کدام از نامزدها به عنوان رییس جمهوری آینده انتخاب شوند به وعده‌های خود عمل کنند؛همه نامزدهای انتخابات امسال خوب و با برنامه بودند و به نظرم باید بهترین آن‌ها را انتخاب کنیم.

در این دوره از انتخابات ایران ۶ کاندیدا از سوی شورای نگهبان قانون اساسی تایید صلاحیت شدند و در نهایت با کناره گیری علیرضا زاکانی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ایران مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی و محمد باقر قالیباف هستند.

به استناد ماده ۳۶ قانون انتخابات ریاست جمهوری تمامی افرادی که تابعیت ایرانی دارند و سن آنها ۱۸ سال تمام باشد، یعنی متولدین روز هشتم تیرماه ۱۳۸۵ و قبل از آن می‌توانند با ارائه اصل شناسنامه یا کارت ملی خود در انتخابات شرکت کنند. همچنین به منظور تسریع در احراز هویت رای دهندگان، ارائه کارت ملی برای دارندگان شناسنامه‌های قدیمی، الزامی است.

برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در استان سه هزار و ۴۳۸ شعبه اخذ رای فراهم شده که از این تعداد ۲ هزار و ۵۴۱ شعبه ثابت و ۸۹۷ شعب سیار هستند.

به منظور دریافت آرای مردم در مناطق سخت گذر، تمهیدات لازم فراهم شده به گونه ای که صندوق‌های اخذ رای توسط بالگرد به این نقاط ارسال می‌شود.

براساس قانون انتخابات ریاست جمهوری هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود، اما به علت حادثه جانکاه شهادت آیت الله رئیسی و همراهانشان و براساس قانون اساسی که ظرف مدت ۵۰ روز باید رییس جمهور جدید انتخاب شود، فرآیند برگزاری انتخابات در دستور کار قرار گرفت.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار