تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۲۸۴۵۵۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون حفاظت محیط زیست خوزستان:
فاضلاب مهمترین منبع آلوده کننده رودخانه‌های خوزستان است
 معاون محیط زیست انسانی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان مهمترین منبع آلاینده رودخانه‌های استان را فاضلاب‌های صنعتی و شهری اعلام کرد و گفت: خسارت شرکت‌ها و صنایع به رودخانه‌های خوزستان از ماه آینده محاسبه و این شرکت‌ها جریمه سنگین می‌شوند.

فرهاد قلی‌نژاد با تاکید بر اینکه همه صنایع خوزستان مکلف به تاسیس تصفیه خانه برای پساب خود هستند، افزود: مهلت احداث تصفیه خانه و رعایت الزام‌های محیط زیستی برای تمام صنایع آلاینده دز و کرخه در حال تعیین است.

وی ادامه داد: در صورتی که این صنایع به تعهدات زیست محیطی خود عمل نکنند و خسارت به رودخانه به عنوان موجودی زنده را ادامه دهند خسارت آنها به رودخانه محاسبه و جریمه می‌شوند.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با تاکید بر اینکه عزم همه مسوولان استان جلوگیری از ورود فاضلاب به رودخانه‌های استان است، بیان کرد: تاکنون چندین فقره شکایت کیفری علیه صنایع آلاینده خوزستان توسط اداره کل محیط زیست خوزستان انجام شده است.

جریمه ۵۵۰ میلیارد ریالی یک شرکت آلاینده دز در شهرستان شوش

قلی نژاد تاکید کرد: جلوگیری از ورود فاضلاب به رودخانه‌های استان از جمله رودخانه‌های دز و کارون به عنوان شریان حیاتی این استان به طور جدی در دستور کار است.

وی با اشاره به تعیین خسارت برای یکی از شرکت‌های بزرگ آلاینده دز که در شهرستان شوش مستقر و سال‌ها سهم عمده‌ای در آلایندگی این رودخانه داشته است، گفت: برای این شرکت ۵۵۰ میلیارد ریال جریمه به دلیل خسارت به رودخانه دز صادر و ابلاغ شده است و اگر این جریمه را پرداخت نکند و یا نسبت به اجرای الزام‌های محیط زیستی بی‌توجهی کند، این جریمه به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد.

متولی فاضلاب شهری شرکت آبفا و وزارت نیرو است

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با انتقاد از پاس کاری آبفا و شهرداری‌ها نسبت به فاضلاب موجود در کانال دفع آب‌های سطحی اظهارکرد: براساس ماده یک تشکیل شرکت آب و فاضلاب، متولی فاضلاب شهری شرکت آبفا و وزارت نیرو است اما به دلیل اینکه در خیلی از شهرها شبکه جمع آوری فاضلاب کامل نشده شاهد اختلاط کانال آب سطحی با فاضلاب هستیم به همین دلیل همکاری مشترک آبفا و شهرداری در این زمینه ضروری است.

وی با اشاره به جایگاه مهم رودخانه دز در تامین پایداری کمی و کیفی رودخانه کارون ادامه داد: حفاظت از رودخانه دز به عنوان یکی از منابع اصلی تامین کننده آب آشامیدنی مردم خوزستان نیازمند همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی متولی است.

  کارون تنها رودخانه‌ای در کشور است که مصوبه مجلس برای تشکیل شورای حفاظت از این رودخانه را دارد. این شورا با ریاست استانداری خوزستان و دبیری اداره کل محیط زیست استان برگزار می‌شود. ذیل شورای حفاظت کیفی کارون، شورای حفاظت کیفی دز نیز در شهرهای حاشیه این رودخانه از جمله دزفول، شوشتر، اندیمشک و شوش تشکیل می‌شود.

کارگروه حفاظت کیفی رودخانه دز در دزفول حدود یک دهه پیش شکل گرفته و در این مدت تاکنون ۲۰ نشست برگزار کرده است.

براساس قانون، متولی جمع آوری آب‌های سطحی شهرداری و متولی جمع آوری فاضلاب شرکت آب و فاضلاب است ولی به دلیل اجرا و یا تکمیل نشدن شبکه فاضلاب در شهرهای مختلف خوزستان، از کانال‌های دفع آب‌های سطحی به عنوان جمع آوری فاضلاب استفاده می‌شود که این موجب شده تا همواره فاضلاب موجود در کانال‌های دفع آبهای سطحی به محل اختلاف میان شهرداری‌ها و شرکت آب و فاضلاب باشد.

رودخانه دز بخش عمده‌ای از آب طرح آبرسانی غدیر به شهرستان‌های پایین دست استان خوزستان و همچنین اراضی کشاورزی شهرستان دزفول را تامین می‌کند و جلوگیری از ورود فاضلاب به این رودخانه ضرورتی انکارناپذیر است.

اردیبهشت ماه امسال شرکت آبفای دزفول از آغاز اجرای سه طرح فاضلاب با اعتباری افزون بر یکهزار میلیارد ریال در دزفول برای جلوگیری از ورود فاضلاب خانگی به رودخانه دز، خبر داد. شهریورماه امسال نیز مدیرعامل آبفا خوزستان با اشاره به اجرای خط انتقال فاضلاب پادگان تیپ ۲۹۲ زرهی دزفول اعلام کرد: یکی از نقاط ورودی فاضلاب به رودخانه دز با اجرای این خط حذف و معضل ورود فاضلاب از غرب رودخانه دز در محدوده دزفول برطرف شد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار