وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه راهآهن خرمشهر-بصره به شرط تأمین اعتبار ظرف ۱۸ ماه به بهرهبرداری میرسد گفت: بسته به میزان تأمین مالی باید دید تا چه میزان میتوان در زمان اجرای این پروژه صرفهجویی کرد
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه راهآهن خرمشهر-بصره به شرط تأمین اعتبار ظرف ۱۸ ماه به بهرهبرداری میرسد گفت: بسته به میزان تأمین مالی باید دید تا چه میزان میتوان در زمان اجرای این پروژه صرفهجویی کرد.
عباس آخوندی درباره اتصال ریلی ایران به عراق از طریق خط آهن خرمشهر-بصره گفت: در سفری که امسال به عراق داشتم درباره احداث پلی روی اروندرود توافق شد که امکان عبور کشتیهای بزرگ از زیر این پل وجود داشته باشد. البته طراحی مهندسی این پل به طور کامل انجام شده است.
وی با یادآوری تأکید رئیس جمهور درباره برقراری اتصال ریلی خرشمهر به بصره٬ افزود: در حال حاضر تنگناهای مالی برای این پروژه وجود دارد که البته با دستور رئیسجمهور امیدواریم این پروژه هرچه زودتر تأمین مالی و مناقصهاش نیز برگزار شود.
وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه برنامه زمانبندی برای اجرای این پروژه ۱۸ ماهه است٬ ادامه داد: بسته به میزان تأمین مالی باید دید تا چه میزان میتوان در زمان اجرای این پروژه صرفهجویی کرد.
آخوندی درباره توسعه خطوط حومهای نیز توضیح داد: یکی از مباحثی که در وزارت راه و شهرسازی تعقیب میشود توسعه حمل و نقل حومه بوده و شهرهایی مثل تهران٬ اصفهان٬ شیراز٬ مشهد و کرج که حومهنشینی بسیار گستردهای دارند ساکنان مناطق حومهای باید از طریق ریل به کلانشهرها تردد کنند.
وی با بیان اینکه توسعه قطارهای حومهای از جهت ایمنی و صرفهجویی مصرف انرژی و وقت حائز اهمیت است٬ ادامه داد: چنین اقداماتی عین اجرای بحث اقتصاد مقاومتی است چراکه یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی بر صرفهجویی انرژی تأکید دارد.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با یادآوری اینکه میان دو کلانشهر تهران و کرج روزانه ۱۱۴ هزار وسیله نقلیه تردد میکند٬ گفت: تلاش ما این است که این حجم از تردد به تدریج به ریل منتقل شود به همین خاطر از مقامات درجه یک کشور درخواست داشتیم و به آنها پیشنهاد کردیم که با قطار در مسیرهای حومهای تردد داشته باشند و خودشان را جای یک مسافر حومهای قرار دهند تا بتوانیم مشکلات و مسائل آنان را فهم و حل کنیم.
آخوندی با بیان اینکه ۴ خطه کردن محور تهران-کرج در دستور کار وزارتخانه قرار دارد٬ افزود: همچنین در ادامه دو خطه کردن این محور تا زنجان و سپس تا ترکیه پیش خواهد رفت و از این طریق به توسعه ترانزیت شمال تا جنوب نیز توجه میشود.
وی با یادآوری اینکه در حال حاضر ۶ رام قطار برای خط حومهای تهران-کرج-هشتگرد در نظر گرفتیم که تلاش میکنیم با افزایش خطوط و اضافه کردن ناوگان بخشی از مسافران جاده به قطار منتقل شوند٬ گفت: در مسیر آزادراه تهران - کرج در شمال آن مترو و در جنوب آن خط آهن عبور میکند که ساکنان شهرهای حومهای میتوانند از این امکان حمل و نقلی استفاده کنند.
مرجع /خبرگزاری میزان