تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۱
کد خبر: ۹۷۱۹۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مديركل مديريت بحران خوزستان:
كانون​هاي گرد و غبار در خوزستان در حال گسترش‌اند
مديركل مديريت بحران خوزستان گفت: كانون​هاي گرد و غبار در استان خوزستان شناسايي شده​اند، ولي برخورد و مقابله با اين پديده نيازمند مطالعات و تخصیص اعتبارات مناسب است.

هاشم بالدي اظهار كرد: گرد و خاك محلي دو شب پيش(پنجشنبه) به دليل اختلاف فشار در جو و وزش باد تند در مناطقي چون بهبهان، رامهرمز و هفتگل، ايجاد شد و در اثر این پدیده، در تاسيسات برق رامهرمز مشكلاتی ایجاد شد. در اهواز نيز به دليل وجود زمين​هاي مستعد و کانونی در اطراف اين شهر، گرد و خاك به وجود آمد كه غلظت آن به حدود 10 هزار ميكروگرم رسيد. همچنین در ماهشهر غلظت گرد و غبار در اين زمان 3000 ميكروگرم گزارش شد. اين شرايط آب و هوايي را در بهمن ماه سال گذشته نيز تجربه كرديم.

وي ادامه داد: كانون​هاي گرد و غبار در استان خوزستان شناسايي شده​اند، ولي برخورد و مقابله با اين پديده نيازمند مطالعات و تخصیص اعتبارات مناسب است. در این زمینه، جلسه هيات وزيران پس از سفر خانم ابتكار به خوزستان مصوباتي داشته كه تامين اعتبار براي اين موضوع يكي از اين مصوبات است اما تاكنون اعتباري براي اجراي عمليات بيابان​زدايي در استان خوزستان تخصيص داده نشده است.

مديركل مديريت بحران خوزستان افزود: بيابان​زدايي زمين​هاي شني و ماسه​زار در خوزستان به طور معمول بر عهده منابع طبيعي است ولی در سال قبل و دوره‌های گذشته بر اثر خشكسالي زمين​ها، كانون‌هاي جديدي از گرد و خاك كه عمدتا ذرات رُسي هستند، ايجاد شده که شناسايي شده‌اند. ذرات اين گرد و غبار با گرد و خاك‌هاي گذشته تفاوت دارند؛ اندازه اين ذرات كمتر از ذرات ماسه و گرد و خاك معمول است. ماسه در جو به سرعت ته​نشين مي​شود ولی ذرات رُسي به دليل انداز ه كم عمدتا در هوا معلق مي​ماند.

بالدي اظهار كرد: آزمايش​هاي جامع در اين زمينه زير نظر ستاد استاني مقابله با گردوغبار در حال انجام است. همچنين تيمي در ستاد ملي مقابله با گردوغبار تشكيل شده كه در حال تدوين سند جامع ملي گردوغبار با اولويت استان خوزستان است. اما قرار شد در اسرع وقت اين سند به ستاد استاني ابلاغ شود كه تاكنون اين امر اتفاق نيافتاده است. طبق گزارش​هاي ارائه شده، 90 درصد سند جامع ملي گردوغبار با اولويت استان خوزستان، تدوين شده و اعتبارات براي مقابله با اين پديده ابلاغ شده ولي تاكنون تخصيص پيدا نكرده است.

وي افزود: منطقه ام​الدبس كه منطقه​اي داراي شن​هاي روان و ماسه​زار است از كانون​هاي گردوغبار استان به حساب مي​آيد. لازم به ذكر است كه حركت اين ماسه​ها در مقياس متر است و نه كيلومتر. در نتيجه مي​توان گفت كه كانون​هاي گردوغبار در خوزستان در حال گسترش هستند. كانون​هاي جديد گرد و غبار در خوزستان كه اكنون شناسايي شده​اند، شامل مثلث ماهشهر، رامشير و هنديجان، همچنين تا حدودي سمت شادگان، شمال‌غرب شوش، و جنوب و جنوب شرقي تالاب هورالعظيم هستند.

مديركل مديريت بحران خوزستان گفت: تقويت اورژانس برنامه​ريزي براي نحوه مقابله با گرد و خاك، هماهنگي با مجموعه​هاي از جمله پليس راه، راهور، راه و شهرسازي، تيم​هاي پزشكي، شهرداری، هواشناسي و محيط زيست و تقويت سيستم​ها هواشناسي، از جمله اقداماتي است كه در استان انجام داده‌ایم ولی  براي از بين بردن علت این پدیده، نيازمند اعتبار هستيم.

بالدي اظهار كرد: 24 ميليارد تومان به منظور ايزوله كردن در و پنجره​ها و همچنين 4.5 ميليارد تومان براي تامين هزينه​هاي جاري از جمله خريد ماسك از مجموعه اعتبارات در نظر گرفته شده براي مقابله با اين پديده در استان خوزستان است كه این اعداد، رقم بالايي نيست. اما ضروری است اعتبارات لازم براي مقابله با اين پديده و از بين بردن علت آن در استان تخصيص يابد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار