تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴
کد خبر: ۹۵۷۹۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نایب‌رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی خوزستان:
انتقال آب کارون منجر به بیکاری کشاورزان شده است
نایب‌رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان گفت: انتقال آب از سرشاخه‌های کارون منجر به بیکاری کشاورزان و فارغ‌التحصیلان کشاورزی خوزستان شده است.

آرش آقاپور زنگنه اظهار کرد: بحران کم‌آبی، یکی از چالش‌های مهم در بخش کشاورزی استان است که باعث شده درصد زیادی از محصولات کشاورزی به‌ویژه کشت‌های تابستانه با کاهش روبرو شود.

وی افزود: کاهش نزولات جوی، احداث سدهای متعدد، برداشت آب از سرچشمه‌های خوزستان، درجه حرارت بالا و در نهایت تبخیر بالا از جمله مواردی هستند که اثر مستقیم بر کاهش سطح و عملکرد محصولات کشاورزی خوزستان دارد و منجر به کاهش درآمد تولیدکنندگان می‌شود.

نایب‌رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان تصریح کرد: مهم‌ترین وظیفه نظام‌مهندسی کشاورزی، ‌ مهندسی کردن فرآیند تولید است ولی متأسفانه این فرآیند با مشکل روبرو شده و باعث شده تا تولیدکنندگان به دلیل کاهش درآمد، همکاری خود را با مهندسان کشاورزی کمتر کرده و از اعضای سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی بهره کافی نبرند.

وی عنوان کرد: هم‌اکنون بالغ‌بر ۱۳ هزار فارغ‌التحصیل کشاورزی در نظام‌مهندسی کشاورزی خوزستان عضو هستند که بیش از نیمی از آنها بیکار و جویای کار هستند.

نایب‌رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان بیان کرد: این روزها اخبار ناگواری مبنی بر انتقال آب از رودخانه کرخه به استان‌های لرستان، همدان، کرمانشاه، ایلام و کردستان و انتقال آب از رودخانه زهره به استان بوشهر به گوش می‌رسد که باعث شده مردم هندیجان با مشکل روبرو شوند.

آقاپور زنگنه ادامه داد: انتقال آب از رودخانه دز برای نگهداری فضای سبز استان تهران و چندین طرح دیگر انتقال آب در دست اجرا برای تاراج آب خوزستان است که علاوه بر بیکاری کشاورزان و فارغ‌التحصیلان کشاورزی، متأسفانه مردم را تحت تأثیرات منفی خود قرار داده و تبعات اجتماعی نیز در پی خواهد داشت.

وی یادآور شد: حدود ۱۳ استان، بالادست رودخانه‌های جاری خوزستان هستند و ما آخرین استانی هستیم که رودخانه‌های کارون، دز، کرخه، زهره و جراحی به آن می‌رسند که اگر مسائل زیست‌محیطی و تغییر اکوسیستم استان جدی گرفته نشود با اوضاع بسیار خطرناکی روبرو خواهیم شد.

نایب‌رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان گفت: مسئولان استان و در رأس آنان نمایندگان مجلس وظیفه بسیار سنگینی در قبال نسل‌های آینده برای صیانت از منابع آب استان دارند. چه کسانی پاسخگوی انتقال آب از سرشاخه‌های کارون و همچنین سد گتوند که موجب شوری بیش‌ازحد کارون و تبدیل‌شدن مزارع کشاورزی به نمکزار شده‌اند و ده‌ها مورد دیگر است؟

وی اضافه کرد:‌ هفت نماینده از خوزستان در کمیسیون کشاورزی حضور داشته اما می‌بینیم که خوزستان از این فرصت بهره‌ای نبرده است. آیا پیش‌آمده که نمایندگان مجلس با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی در راستای فرهنگ‌سازی الگوی کشت که مسئله بسیار مهمی است قدمی در جهت تأمین امکانات و اعتبارات لازم بردارند، همچنین اگر به کشاورزان گفته می‌شود به دلیل کم‌آبی، سطح زیر کشت خود را پایین بیاورید آیا تدابیری مانند پرداخت معوض کشت برای آنان اندیشیده شده است؟
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار