تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۹
کد خبر: ۹۴۸۱۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اجرای طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد یک ضرورت مدیریتی و یا یک اختیار؟!
تا پیش از این پرداخت کارانه همه کارکنان را در بر نمی گرفت و فقط عده ای محدود را شامل می شد اما اینک با اجرای طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد، کلیه کارکنان بیمارستانی از مزایای طرح بهره مند خواهند شد
خوزنیوز: تا پیش از این پرداخت کارانه همه کارکنان را در بر نمی گرفت و فقط عده ای محدود را شامل می شد. تا پیش از این شیفت غیرموظف یا همان اضافه کاری شامل کارانه نمی شد و بین میزان مراقبت ها و دریافتی کارکنان رابطه معنی داری نبود؛ تا پیش از این قانون بهره وری و ضریب نوبت کاری شب و ایام تعطیل در پرداخت کارانه دخالت داده نمی شد و بالاخره تا پیش از این همه ناراضی بودند جز عده ای محدود!

اما اینک با اجرای طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد، کلیه کارکنان بیمارستانی اعم از گروه های فنی و پشتیبانی و همه کادر پرستاری، شامل پرستاران، بهیاران، کمک بهیاران و تکنسین های اتاق عمل و بیهوشی و همچنین کارشناسان شاغل در بخش های پاراکلینیک و کارکنان پشتیبانی و خدماتی (رسمی، پیمانی، طرحی، قراردادی و شرکتی ) از مزایای طرح بهره مند شده و خواهند شد.

از دیگر ویژگی های ممتاز این طرح لحاظ شدن سختی مراقبت در پرداختی کارکنان است، به گونه ای که در بخش هایی از بیمارستان مانند بخش اورژانس یاICU که مراقبت های دشوار و پیچیده ای از بیماران انجام می شود، دریافتی کارکنان به همان نسبت بالاتر است.

 در این طرح به ازاء هر شیفت غیرموظف نیز افراد کارانه دریافت می دارند و ساعات اضافه کاری به طور دقیق محاسبه و پرداخت می شود و در فیش واریزی هم پرداختی به ازاء شیفت غیرموظف به صورت مشخص درج می گردد.

سیستم پرداخت مبتنی بر عملکرد به گونه ای طراحی شده است که در صورت افزایش مراقبت در بخش ها به همان نسبت دریافتی پرسنل شاغل در آن بخش افزایش می یابد و به عبارتی میزان مراقبت های انجام شده در هر بخش با دریافتی کارکنان شاغل در آن بخش ارتباط مستقیم خواهد داشت.

بدون شک تغییرات عدیده ای که در این فرآیند طولانی و متنوع و با متتغیر های متعدد اعمال گردیده خالی از ایراد و اشکال نبوده و نخواهد بود. آنچه در این اتفاق فنی و پیچیده غیر قابل انکار و البته ستودنی است اراده و توجه خاص مقام عالی وزارت، معاونین و مدیران ستادی در سطح کشور و رئیس و هیئت رئیسه محترم دانشگاه در سطح استان در "ارزش" دانستن کار و محور گذاشتن "عدالت" در پرداخت هاست .

اینکه چه میزان اولین پرداخت قطعی کارانه مبتنی بر عملکرد، حقوق و توقعات کارکنان زحمتکش دانشگاه اعم از پزشک و غیر پزشک را تامین و برآورده کرده باشد، پرسشی است که پاسخ آن آسان به نظر نمی رسد. اما امید می رود با عنایت خاص به قیاس آنچه پیش از این بوده و نارضایتی های فراگیری که در همه سطوح و بخش ها وجود داشته اشکالات و اشتباهات اجتناب ناپذیر ناشی از خطاهای احتمالی سیستم، لغزش های کاربران، اشتباهات محاسباتی و ... که ممکن است توقعات بعضی از کارکنان را در قیاس با دریافتی دیگر همکاران برآورده نکرده باشد رفع و جبران گردد.

به نظر می رسد اعمال و اجرای طرح پرداخت مبنی بر عملکرد و لو اینکه موجب ناخرسندی بعضی از کارکنان گردیده باشد که صد البته قابل پیگیری و جبران خواهد بود، در قیاس با آنچه که پیش از این جاری و ساری بوده مدیران کلان حوزه سلامت کشور و استان را ملزم به تغییر و تحول در فرایند پرداخت کارانه نمود و این مسیر که از جمله گذرگاه های اصلی طرح تحول است اگر چه نیاز به اصلاح و ارتقاء دارد اما بدون شک راه بی بازگشتی است و یک اختیار نیست.
 
صادق مرادی
دبیر اجرایی طرح تحول نظام سلامت دانشگاه علوم پزشکی اهواز
:
:
:
آخرین اخبار