تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۹۲۴۶۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
همایش ملی کتابخانه های عمومی ، عوامل و موانع جذب و توسعه مخاطب
در راستای اجرای برنامه‌های اهواز پایتخت کتاب ایران ، این اداره کل با همکاری انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی شاخه خوزستان همایش ملی با محوریت عوامل و موانع جذب و توسعه مخاطب و اعضاء را برنامه ریزی کرده است
خوزنیوز: همایش ملی کتابخانه های عمومی ، عوامل و موانع جذب و توسعه مخاطب توسط اداره کل کتابخانه های عمومی استان خوزستان و انجمن کتابداری و اطلاع رسانی خوزستان از امروز اول تیرماه کار خود را به صورت رسمی آغاز خواهد کرد.

به گزارش خوزنیوز؛ مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان درباره این همایش ملی اظهار داشت: در راستای اجرای برنامه‌های اهواز پایتخت کتاب ایران ، این اداره کل با همکاری انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی شاخه خوزستان همایش ملی با محوریت عوامل و موانع جذب و توسعه مخاطب و اعضاء را برنامه ریزی کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین سپهر افزود: یکی از شاخص‌های ارزیابی رشد، توسعه و پیشرفت فرهنگی هر کشوری در عصر حاضر میزان مطالعه و کتاب خوانی است، اما به دلایل مختلف در کشور ما کتاب و کتابخوانی جایگاه واقعی خود را نیافته است و این موضوع به یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری تبدیل شده است. مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «من هر زمانی که یاد کتاب و وضع کتاب در جامعه خودمان می‌افتم، قلباً غمگین و متأسف می شوم. این به خاطر آن است که در کشور ما به هر دلیل که شما نگاه کنید، باید کتاب اقلاً ده برابر این میزان رواج و توسعه و حضور داشته باشد».

وی ادامه داد: از آنجا که متولی اصلی توسعه کتاب و کتابخوانی در کشور کتابخانه های عمومی هستند، این اداره کل در پی پرداختن علمی به موضوع ترویج کتاب و کتابخوانی است. لذا این همایش که با مشارکت جمع کثیری از اساتید برجسته کشوری در رشته‌های مختلف بویژه اساتید رشته علم اطلاعات و دانش شناسی و همچنین حمایت دبیرکل محترم نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار خواهد شد، تلاش دارد که عوامل و موانع جذب و توسعه مخاطب در کتابخانه های عمومی را به صورت علمی مورد پژوهش قرار داده و راهکارهایی عملی جهت افزایش کیفی عضویت، مراجعه به کتابخانه و میزان امانت در کتابخانه های عمومی کشور و بویژه استان خوزستان را ارایه نماید.

سپهر خاطر نشان کرد: دبیری علمی این همایش به پروفسور فریده عصاره از اساتید برجسته رشته علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران و دبیر اجرایی این همایش نیز به منصور کوهی رستمی معاون اداره کل و عضو انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی شاخه خوزستان محول شده است.
 
سپهر در پایان اظهار امیداوری کرد: با همت این اداره کل، انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی شاخه خوزستان، و دبیر علمی و همچنین کمیته علمی برجسته ، این همایش دستاوردهای مهمی برای توسعه و جذب مخاطب در کتابخانه های عمومی کشور و به ویژه استان خوزستان داشته باشد.

پرفسور عصاره دبیر علمی این همایش نیز اظهار کردند: بهترین و مهمترین گواه در باب اهمیت مطالعه و کتابخوانی دین اسلام است که با خواندن آغاز شد. در گذشته دانشمندان ایرانی و اسلامی کشورمان بخوبی از مواهب مطالعه و کتاب خوانی استفاده کردند و آثار تأثیر گذار وماندگاری خلق کردند که  مورد استفاده جهانیان واقع شدند.

وی افزود: نکته قابل توجه در مورد مطالعه و اهمیت آن بویژه مطالعه کتاب، این است که با وجود پیدایش فناوریهای نوین اطلاعاتی نظیر دسترسی به اینترنت، وب جهانگستر، امکان مطالعه کتاب از طریق گوشی موبایل، سایر رسانه ها و کتابهای الکترونیکی،  کتاب هنوز از اهمیت فراوانی برخورد دار است و جایگاه خود را حفظ کرده است. نکته مهم دیگر این که یکی از شاخص های توسعه پایدار، میزان مطالعه مردم هرکشور است و نکته سوم آمارها نشان می دهند که  کشور ما به لحاظ میزان مطالعه از جایگاه رفیعی برخورددار نیست و میزان مطالعه در میان مردم کشورمان در سطح نازلی است. این مشکل در استان خوزستان و برخوردار از مواهب عظیم  طبیعی  می تواند نمود بیشتری نیز داشته باشد.
 
عصاره در ادامه گفت: موارد فوق ضرورت برگزاری "همایش ملی کتابخانه های عمومی، عوامل مؤثر و موانع جذب مخاطب" را در استان زرخیز خوزستان  نشان می دهد. لذا در اینجا از کلیه اعضاء هیئت علمی دانشگاهها، متخصصان، صاحبنظران، پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای کشورمان دعوت بعمل می آید تا در این مهم ما را یاری رسانند و از نتایج تحقیقات ارزشمند خود در رابطه با موضوع این همایش ما را بهره مند سازند تا به امید خدا بتوانیم با کمک و همیاری آنان قدمی مثبت در این وادی برداریم و راهکارهایی جهت ارتقاء سطح مطالعه مردم استان خوزستان بطور ویژه و مردم  کشورمان بطور عام ارائه نمائیم.

منصور کوهی رستمی دبیر اجرایی این همایش نیز در خصوص برگزاری همایش عنوان کردند: همایش ملی کتابخانه های عمومی ؛ عوامل و موانع جذب و توسعه مخاطب که توسط اداره کل کتابخانه های عمومی استان خوزستان و انجمن کتابداری و اطلاع رسانی شاخه خوزستان برگزار خواهد شد.این همایش از امروز اول تیرماه کار خود را به صورت رسمی آغاز خواهد کرد.

برای مدیریت و اطلاع‌رسانی همایش وب سایتی به آدرس www.kplconf.ir طراحی و در دسترس اساتید، پژوهشگران، دانشجویان، کتابداران و علاقه‌مندان به حوزه کتاب و کتابخانه‌های عمومی قرار گرفته است تا بر اساس محورهای مشخص شده آثار پژوهشی خود را برای ارایه در این همایش ملی ثبت نمایند.

وی ادامه داد: تمامی علاقه مندان می توانند تا 15 آذر ماه امسال مقالات خود را براساس شرایط اعلام شده در وب سایت همایش به دبیرخانه همایش ارسال نمایند. مقالات پس از داوری و انتخاب مقالات برتر در هفته اول اسفند 1394 با حضور شخصیت‌های برجسته علمی کشور در شهر اهواز پایتخت کتاب ایران برگزار خواهد شد.

 رستمی افزود: در این همایش سازمان‌های مختلفی به عنوان حامیان مادی و معنوی در کنار ما هستند و سازمان‌های علاقه‌مند به مشارکت می‌توانند از طریق وب سایت یا شماره های تماس دبیرخانه همایش حمایت خود را اعلام نمایند.

رستمی همچنین اضافه کرد در این همایش کارگاه‌های علمی متعددی نیز برگزار خواهد شد. همچنین بخش ویژه ای به عنوان تجارب عملی و ایده پردازی در کتابخانه های عمومی برای کتابداران سراسر کشور در نظر گرفته شده است که بزودی از طریق وب سایت همایش اطلاع رسانی خواهد شد.
:
:
:
آخرین اخبار