تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷
کد خبر: ۹۲۱۲۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سرپرست مرکز بهداشت استان:
والدین روزانه حداقل 30 دقیقه از وقت خود را به ارتباط موثر با فرزندانشان اختصاص دهند
همه در خطر به دام افتادن در دام اعتیاد هستند و خانواده ها باید درباره خطرات و پیامدهای ناگوار سو مصرف مواد مخدر بویژه مواد مخدر صنعتی و روانگردان‌ها با ظرافت و البته صریح با نوجوانان خود گفتگو کرده و آنها را راهنمایی نمایند
خوزنیوز: سرپرست مرکز بهداشت استان خوزستان در جلسه هماهنگی برگزاری هفته ملی مبارزه با مواد مخدر ضمن اشاره به نقش مخرب و ویرانگر پدیده شوم اعتیاد در سلامت جامعه به تشریح برنامه های مرکز بهداشت استان در این هفته پرداخت.

والدین روزانه حداقل 30 دقیقه از وقت خود را به ارتباط موثر با فرزندانشان اختصاص دهندبه گزارش خوزنیوز؛ دکتر شکراله سلمان زاده در ادامه اظهار داشت:  اعتیاد به مواد مخدر یکی از مهمترین مشکلات اجتماعی بوده و عوارض ناشی از آن تهدیدی جدی برای سلامت جامعه محسوب میگردد و میتواند زمینه ساز سقوط بسیاری از ارزش‌ها و هنجارهای فرهنگی و اخلاقی شود و در نهایت سلامت جامعه را به مخاطره اندازد.

سرپرست مرکز بهداشت استان افزود: یکی از راه های مبارزه با اعتیاد کاهش عرضه مواد مخدر در جامعه است که خوشبختانه اقدامات بسیاری خوبی توسط نیروی انتظامی و سایر ارگانهای مربوطه در این زمینه صورت گرفته است. ولی در کنار آن باید به آموزش افراد توجه ویژه ای داشته باشیم و خانواده ها در این زمینه نقشی کلیدی دارند. والدین باید هوشیار باشند و زمینه پیشگیری را از درون خانواده شروع نموده و مهارت زندگی کردن را به فرزندان آموزش دهند.

سلمان زاده تصریح کرد: همه در خطر به دام افتادن در دام اعتیاد هستند و خانواده ها باید درباره خطرات و پیامدهای ناگوار سو مصرف مواد مخدر بویژه مواد مخدر صنعتی و روانگردان‌ها با ظرافت و البته صریح با نوجوانان خود گفتگو کرده و آنها را راهنمایی نمایند. 

سرپرست مرکز بهداشت استان با بیان اینکه اغلب معتادان مصرف مواد را نخستین بار در جمع دوستان خود آغاز کرده اند گفت: نوجوانان و جوانان ما باید یاد بگیرند تا در مقابل هرگونه تعارف برای مصرف مواد مخدر با قاطعیت نه بگویند و در گزینش دوستان خود دقت نمایند.

وی در ادامه گفت: فرزندان خانواده های سخت گیر یا بی تفاوت و خانواده هایی که دارای مبانی دینی و اعتقادی ضعیفی هستند به راحتی در گرداب سو مصرف مواد گرفتار میشوند. از این رو تحکیم پایه های مذهبی در خانواده میتواند نقش مهمی در پیشگیری از اعتیاد ایفا نماید.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه؛ کنجکاوی و ماجراجویی، فشار دوستان و گروه همسالان، فرار از تنهایی و اضظراب، رهایی از مشکلات زندگی، تفریح و سرگرمی، ابراز وجود و مقابله با والدین را درهای ورودی به باتلاق اعتیاد برشمرد و گفت: تبعیض، تحکم، تحقیر، سرزنش، خشونت و بی توجهی به فرزندان میتواند زمینه ساز گرفتار شدن آنان در دام اعتیاد گردد.

سلمان زاده به اهمیت ارتباط و تعامل مناسب والدین با فرزندان اشاره نمود و تصریح کرد: والدین باید روزانه حداقل 30 دقیقه از وقت خود را به ارتباط موثر با فرزندانشان اختصاص دهند و مطالعات نیز نشان داده نوجوانانی که ارتباط صمیمی و عمیقی با والدین خود دارند کمتر به سوی سو مصرف مواد گرایش پیدا می‌کنند. 

سرپرست مرکز بهداشت استان در ادامه به برنامه های متنوع مرکز بهداشت استان در هفته ملی مبارزه با مواد مخدر اشاره کرده و افزود: 30خرداد تا 5 تیرماه به عنوان هفته ملی مبارزه با مواد مخدر نامگذاری شده و شعار امسال آن "بیایید زندگی ها، محله ها و هویتهای خودمان را بدون مواد تکامل بخشیم" است وامسال نیز برنامه ها با توجه ویژه به مقوله آموزش و اطلاع رسانی تدوین گردیده و اجرایی خواهد شد.

وی برگزاری همایش‌ها و نشست‌های تخصصی، توزیع رسانه های آموزشی بین عموم مردم، ساخت و پخش کلیپ‌های آموزشی، برگزاری نمایشگاه و مسابقات فرهنگی و هنری و برگزاری کلاس‌های آموزشی ویژه والدین را از مهمترین برنامه مرکز بهداشت در هفته مبارزه با مواد مخدر عنوان نمود.
:
:
:
آخرین اخبار