تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۰ - ۲۳:۱۷
کد خبر: ۹۱۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کشف ذخایر عظیم هلیم در پارس جنوبی
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به کشف بزرگترین ذخیره هلیم جهان در پارس جنوبی از امضای قرارداد با یک شرکت روسی برای تکمیل مطالعات برداشت این ذخایر جدید گازی خبر داد و اعلام کرد: 25 درصد از ذخایر هلیم جهان در پارس جنوبی است.

موسی سوری در گفتگو با مهر با بیان اینکه در سالهای گذشته همواره میدان پارس جنوبی به دلیل وجود ذخایر گاز طبیعی و میعانات گازی شناخته شده است، گفت: مطالعات ابتدایی انجام شده از سطح مخزن پارس جنوبی حاکی از وجود ذخایر عظیم هلیم در این میدان مشترک در خلیج فارس است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی بزرگترین ذخایر هلیم جهان در میدان پارس جنوبی قرار گرفته است، تصریح کرد: هم اکنون در کل جهان حدود 40 میلیارد متر مکعب ذخایر هلیم وجود دارد.
 
این مقام مسئول با اعلام اینکه از مجموع 40 میلیارد متر مکعب ذخایر هلیم جهان حدود 10 میلیارد متر مکعب ذخایر هلیم جهان در پارس جنوبی قرار گرفته است، اظهار داشت: در حال حاضر 25 درصد از ذخایر هلیم جهان بین ایران و قطر در پارس جنوبی مشترک است.
 
وی با یادآوری اینکه تکنولوژی استخراج و فرآورش هلیم در سطح جهان وجود دارد، بیان کرد: اخیرا قراردادی بین شرکت نفت و گاز پارس یک شرکت بزرگ روسی برای تکمیل مطالعات برداشت هلیم در پارس جنوبی امضا شده است.
 
سوری با بیان اینکه با تکمیل مطالعات به زودی تصمیم گیری نهایی برای برداشت ذخایر هلیم پارس جنوبی انجام می شود، تاکید کرد: در حال حاضر هلیم یک محصول با ارزش گازی بوده که به مراتب از هیدروژن گران قیمت تر است.
 
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در خصوص وضعیت قطر در استخراج ذخایر هلیم، توضیح داد: در سالهای گذشته ایران نسبت به برداشت هلیم ذخیره شده در پارس جنوبی اقدامات مطلوبی انجام نداده است.
 
این مقام مسئول افزود: در حال حاضر طرف قطری برداشت حدود 20 میلیون متر مکعب گاز هلیم در پارس جنوبی را آغاز کرده است که پیش بینی می شود با راه اندازی یک واحد جدید ظرفیت تولید این محصول افزایش یابد.
 
وی با اعلام اینکه خیز بلند ایران برای برداشت ذخایر هلیم پارس جنوبی آغاز شده است، خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی تکمیل مطالعات و برداشت این محصول گازی در سطح وزارت نفت از اولویت برخوردار است.
 
آمارهای رسمی وزارت نفت حاکی از آن است از بدو راه اندازی فازهای میدان پارس جنوبی تا پایان مرداد ماه سالجاری بیش از 428 میلیارد متر مکعب گاز از این مخزن مشترک با قطر در خلیج فارس برداشت شده است.
 
از این میزان حدود 365 میلیارد متر مکعب گاز پس از شیرین سازی به شبکه سراسری تحویل شده است و مابقی نیز تحویل به پتروشیمی ها و یا از مسیر خط لوله پنجم سراسری برای تزریق به میدان نفتی ارسال شده است.
 
در این مدت بیش از 616 میلیون بشکه میعانات گازی، دو میلیون و 675 هزار تن اتان، بیش از پنج میلیون و 500 هزار تن ال.پی.جی و یک میلیون و 966 هزار تن گوگرد نیز در پالایشگاههای پارس جنوبی تولید شده است.
 
به گزارش مهر، میدان گازی پارس جنوبی یکی از بزرگترین منابع گازی جهان است که بر روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج فارس قرار دارد و یکی از اصلی‌ترین منابع انرژی کشور به شمار می‌رود.
 
مساحت این میدان گازی حدود 9 هزار و 700 کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران سه هزار و 700 کیلومتر مربع وسعت دارد.
 
بر اساس برآوردهای انجام گرفته ذخیره گاز در بخش ایرانی این میدان 14 تریلیون متر مکعب گاز به همراه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی بوده که حدود هشت درصد از کل گاز دنیا و نزدیک به 50 درصد از ذخایر گاز کشور را تشکیل می دهد.
 
مخزن مشترک گازی پارس جنوبی 50 درصد از ذخایر گاز کشور و هشت درصد از ذخایر گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۹
0
0
چرا روسی پس متخصصین ایرانی چکار میکنن؟
:
:
:
آخرین اخبار