تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸
کد خبر: ۸۹۹۹۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مشروط شدن طرح های جدید انتقال آب به مجوزهای زیست محیطی
معاون دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو گفت: طرح های جدید انتقال آب میان حوضه ای بدون مجوز و ارزیابی زیست محیطی اجرا نمی شود.

هدایت فهمی در سفر به اهواز با بیان اینکه هیچ طرحی در وزارت نیرو بدون توجیه زیست محیطی اجرا نخواهد شد افزود: وزارت نیرو تخصیص های گذشته انتقال آب را نیز بررسی کرده و تخصیص های اضافه را حذف می کند.

به گفته وی، در طرح های انتقال آب میان حوضه ای نه تنها مطالعات زیست محیطی بلکه مطالعات ارزش اقتصادی، امنیتی، اجتماعی و سرزمینی نیز لازم است.

وی با تاکید بر اینکه رودخانه کارون دیگر توان تامین طرح های انتقال آب گذشته را ندارد، افزود: وزارت نیرو به دنبال مدیریت تقاضا در حوضه های مبدا و بویژه مقصد است.

وی درباره اجرایی نشدن مدیریت تقاضا در حوضه های متقاضی انتقال آب کارون، گفت: وظیفه شورای هماهنگی حوضه های آبریز در وزارت نیرو این است که با حضور تمام افراد صاحب نفع مدیریت تقاضا را اجرا کند.

فهمی افزود: در شرایط فعلی پاسخگویی به تقاضاهای همه حوضه ها امکان پذیر نیست بنابراین مدیریت تقاضا ضروری است.

وی همچنین درباره اخبار منتشر شده از اجرایی شدن طرح انتقال آب کارون به کرمان اظهار کرد: وزارت نیرو طرح مخفی ندارد و طرح های جدید نیز بدون مجوز و مصوبه سازمان محیط زیست اجرا نمی شود.

وی با تاکید بر تجدیدنظر در طرح های وزارت نیرو در دولت یازدهم، گفت: طرح های فاقد توجیه که کمتر از 50 درصد پیشرفت داشته اند از برنامه خارج شده اند که این مساله شامل طرح های دارای تخصیص نیز می شود.

وی اضافه کرد: قرار است در وزارت نیرو همه طرح ها با لحاظ کردن خشکسالی ها اجرا شود،بنابراین در صورتی که تخصیص طرح ها با شرایط خشکسالی اخیر در یک حوضه همخوانی نداشته باشد، کاهش می یابد.

هم اکنون 14 طرح انتقال آب به استان های مختلف در حال بهره برداری و اجراست که هفت طرح از این تعداد برای اصفهان با حجم دو میلیارد و 321 میلیون مترمکعب در سال است. کوهرنگ یک، کوهرنگ 2، کوهرنگ 3، کمال صالح، چشمه لنگان، ماربر، خددنگستان، رفسنجان، بهشت آباد، گوکان و تنگه سرخ فقط روی سرچشمه های کارون برنامه ریزی شده است.

بر اساس گزارش های وزارت نیرو سرانه مصرف آب برای هر ایرانی 200 لیتر است بر همین اساس می توان نتیجه گرفت که آب انتقال داده شده به اصفهان برای مصرف شرب 32 میلیون نفر کافی است و انتقال این حجم آب توجیه ندارد.

معاون دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو، به همراه خانم ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، سه شنبه به خوزستان سفر کرده بود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار