تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۸۸۵۵۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مسجدسلیمان در سالروز اکتشاف نفت؛
نفت‌شهری که به نفس‌تنگی افتاد
در ساعت چهار صبح 5 خرداد 1287 خورشیدی برابر با 26 می 1908 میلادی، مته حفاری از ضخامت زمینی به قطر ۳۰۰ متر عبور کرد و آخرین ضربه را به صخره عظیمی که روی منبع نفت  قرار داشت فرود آورد، نفت خام در میدان نفتون مسجدسلیمان فوران کرد و ایران به جمع کشورهای نفت‌خیز جهان پیوست.

از آن روز، دوران درخشان مسجدسلیمان آغاز شد و این نفت‌شهر محاصره شده در میان دامنه‌های زاگرس در پیچ و خم سال‌های پر فروغ خود، پیش رفت تا آهسته آهسته فتیله چاه‌های نفت پایین کشیده شد، روشنایی شهر کمرنگ و کمرنگ‌تر شد، چاه‌های متروک در سکوت فرو رفتند و امروز مسجدسلیمان در دودی خاموش به پت پت افتاده است.

اکنون از گوشه و کنار مسجدسلیمان، نفت از زمین می‌جوشد و گاز ترش مثل هوا در فضای شهر برای خودش می‌چرخد.

علي‌رضا گرويي، فرماندار مسجدسلیمان با اشاره به پراکندگی گاز ترش در سطح مناطق مسکونی این شهر اظهار كرد: در مقطعي، بحث جابه‌جایی شهرستان مطرح شد؛ اين طرح بعدها منتفي شد و تصميم گرفته شد بخشي از شهر جابه‌جا شود که اهالی قسمتي از مناطق آلوده به نفت و گاز جابه‌جا شدند و جابه‌جایی قسمت‌هايي نيز به دليل نبود اعتبار هنوز باقي مانده است.

وي افزود: اقدام موثري كه در حال انجام است اين است كه گازهاي ترش از سطح مناطق مسكوني مسجدسليمان جمع​آوري شود. يكي از علت‌هاي مهم آلودگي شهر مسجدسليمان وجود گازهای ترش در سطح شهر است. در سال جاري اين گازها جمع شده و گاز تصفيه‌شده به مناطق شهری داده مي​شود. اين اقدام، بخش مهمي از آلودگي‌ها را جمع مي​كند.

گرويي ادامه داد: در مسجدسليمان، سيستم گازكشي به صورت تصفيه‌نشده بوده است و گاز ترش از زيرزمين مستقيم وارد لوله​ها مي​شد و به خانه​ها مي​رفت. اين خود يكي از مهم‌ترين منابع آلودگي بود كه امسال شبكه گاز تصفيه در بيشتر مناطق شهر مسجدسليمان كشيده شده و بنا است كه گاز ترش قطع شود.

وي گفت: ضمن اين اقدامات، بحث جابه‌جايي مناطق آلوده شهر مسجدسليمان نيز در حال پيگيري است. همچنين توسعه پتروشيمي مسجدسليمان به طور جدي پيگيري مي​شود و در صورتي كه پتروشيمي مسجدسلیمان جاني تازه بگيرد، بخش اعظمي از اين گازهاي ترش را مديريت مي​كند.

فرماندار مسجدسليمان عنوان كرد: گازرساني به تقريبا تمامی مناطق مسجدسليمان انجام شده است و به تدريج گاز ترش در سطح مناطق شهري قطع خواهد شد. واقعيت اين است كه گاز ترش رايگان است و از سوي شهروندان براي عدم استفاده از اين گاز و انتقال به سيستم گاز تصفيه‌شده، مقاومت​هايي مي​شود ولي ما تذكر داده و مهلت داده​ايم كه اگر خود مردم استفاده از گاز ترش را قطع نكنند، ما اين گاز را قطع خواهيم كرد.

وي افزود: بنا بر اين است كه ابتدا خدمات گاز تصفيه ارائه شود و پس از اين‌كه مردم از گازكشي جديد استفاده كردند، گاز ترش قطع شود.

گرويي گفت: برای جابه‌جايي مناطق آلوده با كمبود اعتبار مواجه‌ايم. بسياري از مناطق آلوده مسجدسليمان هنوز جابه‌جا نشده است، از جمله منطقه "پشت برج" كه يك منطقه مسكوني پرجمعيت در مرکز شهر مسجدسليمان است.

وي با اشاره به مناطقي از شهر كه در آن نفت خام از زمين مي​جوشد، اظهار كرد: در حال آزاد كردن اين مناطق و انتقال شهروندان هستيم. پس از تخليه، به عنوان نقطه گردشگري از اين مناطق استفاده خواهد شد.

فرماندار مسجدسليمان افزود: بنا است برنامه​اي تحت عنوان گردشگري صنعتي در مناطق نفتي و گازي مسجدسليمان ترتيب داده شود. شايد براي اهالي مسجدسليمان يك مساله عادي باشد ولي اين كه نفت از زمين منطقه‌ای مسكوني بجوشد، قطعا براي گردشگران از سراسر جهان جالب خواهد بود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار