تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰
کد خبر: ۸۷۳۸۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز خبر داد:
کاهش 9 درصدی زایمان سزارین در خوزستان
در یک سال گذشته از آغاز طرح تحول سلامت، میزان زایمان سزارین حدود 9 درصد کاهش داشته و همچنین آموزش به مادران باردار در دوران بارداری در سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است
خوزنیوز: شاید یکی از عواملی که موجب جلب توجه زنان باردار به زایمان سزارین بود، ترس از درد ناشی از زایمان طبیعی بوده و ما اگر بخواهیم این آمار را افزایش دهیم باید این آلام را نیز کاهش دهیم.

به گزارش خوزنیوز؛ دکتر ایرج نظری در همایش بزرگداشت روز ماما که در سالن شهدای دانشگاه جندی شاپور اهواز برگزار شد، با اشاره به نقش ماماها در ترویج زایمان طبیعی در طرح تحول نظام سلامت، اظهار کرد: آمار سزارین از مهم‌ترین شاخص‌های وضعیت بهداشت و درمان است که در این زمینه کشور ما رتبه نخست را در دنیا دارد و امیدواریم با اجرای طرح تحول نظام سلامت این آمار کاهش یابد.

وی افزود: در یک سال گذشته از آغاز طرح تحول سلامت، میزان زایمان سزارین حدود 9 درصد کاهش داشته و همچنین آموزش به مادران باردار در دوران بارداری در سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

نظری عنوان کرد: در این مدت، بیمارستان‌های دانشگاهی 60 درصد کل زایمان‌ها را داشته‌اند و میزان زایمان طبیعی را یک درصد افزایش داده‌اند.

وی بیان کرد: شغل مامایی یکی از مشاغلی است که همراه با شادی و خوشحالی است؛ در بیمارستان که محل آلام و دردها است، مامایی تنها رشته‌ای است که یک تولد را جشن می‌گیرد و فردی را به خانواده‌ای اضافه می‌کند و شما ماماها شاهد لحظات بسیار زیبایی هستید.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان این که بیشتر مرگ و میرهای مادران باردار در حاشیه شهرهای بزرگ رخ می‌دهد، ادامه داد: امیدواریم تمامی مادران بتوانند آموزش‌های لازم را دریافت کنند تا از این پس شاهد مرگ و میرهای ناشی از بارداری نباشیم.

وی گفت: ماماها نیز باید برای به روز شدن اطلاعات خود در حین خدمت آموزش‌های لازم را ببینند تا بتوانند اطلاعات خود را به روز کنند و معاونت درمان دوره‌هایی را به صورت رایگان برگزار کند.

نظری تصریح کرد: شاید یکی از عواملی که موجب جلب توجه زنان باردار به زایمان سزارین بود، ترس از درد ناشی از زایمان طبیعی بوده و ما اگر بخواهیم این آمار را افزایش دهیم باید این آلام را نیز کاهش دهیم.

وی ادامه داد: بهینه سازی بلوک‌های زایمانی و زایشگاه‌ها از برنامه‌های معاونت در جهت بهبود وضعیت مامایی است. در سال 94 آماده سازی بلوک‌های زایمانی، ساماندهی نیروهای مامایی و ارتقا کیفیت خدمات زایمان از مهمترین برنامه‌های ما در سال جاری خواهد بود.
:
:
:
آخرین اخبار