تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۸۶۷۷۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تضمین «سلامتی غذا» به اندازه «تامین غذا» اهمیت دارد
تضمین سلامتی غذا به اندازه تامین غذا اهمیت دارد و به همین دلیل دولت ها وظیفه خود می‌دانند که تمام مکانیسم‌های لازم برای اطمینان از تولید و تامین غذای سالم در کشور را فراهم کنند
خوزنیوز: مدیر نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز تاکید کرد: تضمین «سلامتی غذا» به اندازه «تامین غذا» اهمیت دارد.

به گزارش خوزنیوز: سیمین فقهی با بیان این مطلب اظهار کرد: غذا از مهمترین مسائل جوامع انسانی است به طوریکه بخش بزرگی از برنامه ریزی‌های دولت‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

وی با بیان اینکه اهمیت غذا از دو منظر ایمنی و امنیت غذایی قابل تعمق است، تصریح کرد: تضمین سلامتی غذا به اندازه تامین غذا اهمیت دارد و به همین دلیل دولت ها وظیفه خود می‌دانند که تمام مکانیسم‌های لازم برای اطمینان از تولید و تامین غذای سالم در کشور را فراهم  کنند.

فقهی با اشاره به ایمنی مواد غذایی و مشکلات پیش روی آن، افزود: تعریف ایمنی مواد غذایی یعنی اطمینان از اینکه همه مخاطرات در طول زنجیره تولید یک ماده غذایی شناسایی، کنترل و مهار شده و خطری متوجه مصرف کننده ماده غذایی نیست.

مدیر نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، در ادامه خاطرنشان کرد: علیرغم پیشرفت های وسیع در حوزه های مختلف تکنولوژی، هنوز بروز بیماری های ناشی از غذا، ابتلا سالیانه یک سوم جمعیت دنیا به بیمار های ناشی از غذا، مرگ حدود دومیلیون نفر از مبتلایان و هزینه های بالای درمان وجود دارد.

 ناشناخته ماندن ابعاد واقعی بیماریهای ناشی از غذا

فقهی گفت: عواملی که باعث بروز مخاطرات تهدید کننده سلامتی در طول زنجیره غذایی می شود، شامل بقایای مواد شیمیایی مورد مصرف در فرایند تولید، سموم دفع آفات نباتی، کودهای شیمیایی هورمون‌ها و داروها و غیره است.

وی با اشاره به راهکارهای دسترسی به ایمنی غذایی، افزود: تامین غذای سالم برای مردم، یک مسئولیت بزرگ است و با توجه به تعدد سازمان های درگیر در زنجیره غذایی، نیاز به همکاری بین بخشی دولتی، صنعت و مردم را دارد تا با یک سیاست گذاری صحیح سلامتی غذا از مزرعه تاسفره را کنترل کرد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، گفت: در این سیاست گذاری باید مسئولیت ها اجرایی هر یک از دستگاه ها ی مرتبط تدوین و اقدامات پیشگیری کننده منظم و مطلوب برای جلوگیری از بروز مخاطرات در زنجیره غذایی اجرا و پایش شود.

راهکارهای دسترسی به ایمنی غذایی

فقهی تصریح کرد: استفاده منطقی و صحیح سموم و موادشیمیایی در کشاورزی (عملیات خوب کشاورزی GAP)، استفاده منطقی و صحیح داروها، هورمون ها و غیره در صنایع دامی و شیلاتی، توسعه زیر ساخت های نگهداری صحیح مواد غذایی انسان و دام، تامین زیرساخت های زیر بنایی همچون آب( آشامیدنی ،کشاورزی )،توسعه آگاهی های اختصاصی و عمومی از سلامت مواد غذایی و جلب مشارکت مردمی درحفظ منابع غدایی و الگوی مصرف، اختصاص منابع مالی و فنی برای انجام تحقیقات هدفمند درباره مخاطرات غذا با توجه به مشکلات نو ظهور ایمنی غذایی از مهمترین راهکارهای دسترسی به ایمنی غذایی است.

این مقام مسوول تقویت و بهبود سیستم های بازرسی و کنترل مخاطرات در طول زنجیره غذایی، تدوین و یا به روز کردن قوانین مواد غذایی، ایجاد شبکه اطلاع رسانی ملی و منطقه ای به منظور تبادل سریع اطلاعات مخاطرات احتمالی غذای انسان و دام را از دیگر راهکارهای دسترسی به ایمنی غذایی عنوان کرد.
:
:
:
آخرین اخبار