تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴
کد خبر: ۸۶۷۷۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز:
ارتقای نظام سلامت بدون مشارکت مردمی امکان پذیر نیست
تجهیز بیمارستان‌ها و اقدامات از این دست در واقع مبارزه با معلول است بنابراین اگر به دنبال تامین هدف نهایی سلامت که افزایش طول عمر با کیفیت مردم هستیم باید بدانیم که به جز مشارکت های فرابخشی مسیر دیگری برای نیل به این هدف وجود ندارد
خوزنیوز: همایش تجلیل از فعالان، خیرین و صنایع برتر حوزه سلامت استان خوزستان روز دوشنبه با حضور دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه، فرج اله خبیر معاون اجتماعی استاندای خوزستان، حجت الاسلام و المسلمین عادلی نژاد مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و جمعی از مدیران در سالن شهدای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد.

به گزارش خوزنیوز؛ دکتر اسماعیل ایدنی در این مراسم اظهار داشت: حوزه سلامت یک حوزه فرابخشی است و ما ناظر بیگناه تلاش‌های مخرب و یا عدم انجام وظایف ارگان‌های دیگر هستیم.

ایدنی ادامه داد: تجهیز بیمارستان‌ها و اقدامات از این دست در واقع مبارزه با معلول است بنابراین اگر به دنبال تامین هدف نهایی سلامت که افزایش طول عمر با کیفیت مردم هستیم باید بدانیم که به جز مشارکت های فرابخشی مسیر دیگری برای نیل به این هدف وجود ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح کرد: امسال با توجه به شعار ملی هفته سلامت که "عزم ملی برای دسترسی عادلانه به خدمات سلامت" از ظرفیت های مختلفی برای نیل به این شعار نام برده شده است که یکی از آنها مشارکت‌های مردمی است زیرا دسترسی به تمامی اهداف بدون مشارکت های مردمی غیر ممکن است.

وی افزود: در بیانات مقام معظم رهبری و دستورات وزیر بهداشت نیز تاکید بسیار زیادی بر استفاده از مشارکت‌های مردم برای بهره بردن در ارتقاء سلامتی استفاده شده است. وظیفه ما سیاست گذاری و نظارت به امور سلامت است و زمانیکه سیاست گذار پرداخت کننده و مجری یک نفر باشد طبعا تحقق اهداف حداکثری دچار مشکل میشود.

ایدنی به مصادیق بهره گیری از مشارکت اجتماعی و سازمان های مردم نهاد در جهت ارتقای سلامت اشاره کرد و افزود: استفاده از ایده ها، راهکارها و تفکرات فعالان عرصه سلامت در بیرون از ساختار، برنامه های آموزشی و پژوهشی از راه استفاده از تجربیات متخصصان و توانمندی های سازمان های مردم نهاد و کمک خیرین سلامت و مشارکت اقتصادی از جمله این مصادیق هستند.

وی در پایان گفت: یکی از حوزه های بسیار مهم مشارکت خیرین سلامت برای بهبود زیر ساخت های حوزه بهداشت است زیرا کمبودهایی وجود دارد که دولت در کوتاه مدت قادر به تامین این هزینه های نیست ولی میشود با کمک خیرین حوزه سلامت این مشکلات را برطرف نمود همچنین مشارکت اقتصادی، فعالیت خیریه ها، فرهنگ سازی و گوش زد کردن تکالیف و وظایفی که ارگان های مختلف دارند نیز در بالا بردن سطح سلامت جامعه تاثیر بسزایی دارد ما برای ارتقاء نظام سلامت نیاز به یک همگرایی در کل جامعه داریم.

فرج اله خبیر نیز در این مراسم اظهار داشت: سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند به عنوان همکار حوزه بهداشت عمل کرده و آگاهی لازم را به مردم جامعه ارایه کنند.

وی با بیان اینکه نقش تولید کنندگان مواد غذایی نیز در ایجاد امنیت غذایی بسیار برجسته و مهم است، افزود: اگر بتوانیم در فرآیند تولید، توزیع و مصرف مواد غذایی، استاندارد مناسب را پیاده کنیم وضعیت بهتری خواهیم داشت همچنین نقش کنترلی سیستم بهداشتی نیز از دیگر ارکان این فرآیند است که باید در کنار هم این عرصه را از امنیت کامل برخوردار کنند.

خبیر با اشاره به اهمیت جلب مشارکت خیران در زمینه بهداشت ادامه داد: باید شرایط مناسبی را از نظر امکانات درمانی، فضای فیزیکی و تجهیزات برای بیماران فراهم شده و به بیماران نیازمند در تامین هزینه های درمانی کمک شود ولی باید آگاهی مردم را در جهت پیشگیری از بیماریها بالا برد.

به گزارش خوزنیوز؛ در این آیین از 51 نفر از فعالان عرصه سلامت در مجموعه دانشگاه، هفت نفر از خیران و هشت صنعت برتر خوزستان تجلیل شد.
:
:
:
آخرین اخبار