تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۸۶۷۶۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اسماعیل ایدنی:
با فرهنگ‌سازی صحیح، مردم را به سمت انجام رفتار و آداب سلامت محور سوق دهیم
سلامت اساسی ترین نیاز یک جامعه است، درحالی که این موضوع در کشور ما برای سال‌های زیادی از اولویت دولت‌ها خارج شده بود و مغفول مانده بود
خوزنیوز: روز دوشنبه همزمان با ششمین روز از هفته ملی سلامت، دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به همراه دکتر علی خدادادی قائم مقام دانشگاه، دکتر سعید سیدیان معاون بهداشت، دکتر ایرج نظری معاون درمان، دکتر نادر صاکی معاون توسعه پژوهش و فناوری، دکتر ساسان موگهی معاون فرهنگی و دانشجویی و مجتبی اورکی مدیر روابط عمومی دانشگاه طی دیداری با مسلم رحیمی مدیرکل صداوسیمای استان خوزستان و معاونین وی به بررسی برنامه‌های مشترک و اولویت‌های اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی سلامت در سال 94 پرداختند.

به گزارش خوزنیوز؛ اسماعیل ایدنی در این نشست ضمن تبریک فرا رسیدن ماه رجب و تقدیر از تلاش های سازمان صدا و سیمای خوزستان در جهت فرهنگ سازی سلامت گفت: همه افراد و سیاست گذاران و دولت مردان در همه کشورها به دنبال این هستند که کشور توسعه پیدا کند و یکی از معیارهای اساسی توسعه کشور ارتقاء بخش سلامت جامعه است.

ایدنی با بیان اینکه انسان سالم محور توسعه پایدار است گفت: اگر ما مسیر توسعه اجتماعی در هر کشوری را مدنظر قرار دهیم، باید بدانیم که توسعه پایدار از کانال سلامت جامعه و سلامت انسان‌ها عبور می‌کند.

وی تصریح کرد: سلامت اساسی ترین نیاز یک جامعه است، درحالی که این موضوع در کشور ما برای سال‌های زیادی از اولویت دولت‌ها خارج شده بود و مغفول مانده بود. پس از پایان جنگ تحمیلی سه دولت با سه گرایش مختلف در کشور حاکم شدند ولی اتفاقی که افتاد این بود که علی رغم اینکه همه دولت مردان از یک زاویه خاصی به توسعه اجتماعی نگاه می‌کردند ولی در همه دولت ها آن چیزی که مغفول مانده بود سلامت بود بطوری که سلامت جز 10 اولویت اول هیچ کدام از دولت ها نبود، ولی خوشبختانه در سال گذشته به دنبال ابلاغ سیاست های کلان نظام سلامت توسط رهبر فرزانه انقلاب، دولت تدبیر و امید نیز توجه ویژه به حوزه سلامت را در راس کار خود قرار داد تا بتواند نگرانی های مردم در این خصوص را کاهش دهد.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور گفت: وجود بیماری‌هایی همچون انواع سرطان ها و بیماری‌های قلبی و عروقی و هزینه‌های کمرشکن آنها باعث بوجود آمدن چهره ای خشن در جامعه شده بود و نیاز بود که دولت در این زمینه مداخله ای اساسی انجام دهد تا این چهره خشن را هرچه زودتر از جامعه بزداید. در این بستر، دولت طرح تحول نظام سلامت را طرح ریزی نمود و قدم به اجرای آن گذاشت بطوری که در حال حاضر بیمارانی که به بیمارستان های دولتی مراجعه میکنند بطور میانگین تنها 5درصد از کل هزینه ها را پرداخت میکنند یعنی 6 درصد برای افراد شهرنشین و 3 درصد برای افراد دارای بیمه روستایی، در حالی که میزان پرداختی از جیب مردم تا قبل از شروع طرح در حدود 40 درصد بجز هزینه های پنهانی بود که بیمار برای هر خدمتی از جمله تامین دارو به خارج از بیمارستان مراجعه میکرد و باید بصورت آزاد تمام اقلام درخواستی را تهیه میکرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: سالانه 800 هزار نفر بدلیل هزینه های سنگین بیماری‌های خانمان سوز به زیر خطر فقر میرفتند، ولی بعد از اجرای طرح تحول، بیماران تنها 5 درصد هزینه ها را پرداخت می کنند و دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز در زمینه حمایت از بیماران سرطانی حمایت های کاملی را انجام داده است.

ایدنی افزود: این طرح برخواسته از همه ارکان نظام و یک طرح ملی است یعنی سیاست های کلان مقام معظم رهبری در حوزه سلامت مبنای این طرح قرار گرفت و حمایت های مجدانه مجلس شورای اسلامی و شجاعت وزیر محترم بهداشت در اجرای این برنامه باعث اجرای موفقیت آمیز آن شد.

وی افزود: باید به طرح تحول نظام سلامت به عنوان یک راهکار نگاه کنیم نه یک راهبرد، زیرا توسعه خدمات درمانی در حقیقت مبارزه با معلول است بنابراین لازم است علاوه بر این اقدامات، بسترهای بوجود آمدن بیماری هم از بین برود و راه حل این موضوع توجه به بخش بهداشت و پیشگیری است.

قائم مقام وزیر بهداشت در استان خوزستان گفت: برنامه های بسیار خوبی در حوزه بهداشت کشور در حال انجام است که ان شاءالله سبب خواهد شد در چند سال آینده یک نظام ارجاع کامل داشته باشی، زیرا با راه اندازی سیستم ارجاع، هزینه های جانبی درمان حذف می شود و اگر میخواهیم نظام بهداشتی و درمانی کاملی در کشور داشته باشیم باید نظام ارجاع در کشور نهادینه شود.

ایدنی با بیان اینکه بخش اعظمی از مشکلات حوزه بهداشت و درمان در کشور، فرابخشی است، گفت: تولیت دفاع از حقوق مردم در حوزه سلامت برعهده ما است ولی بازیگران زیادی در این مقوله نقش دارند که لازم است تک تک آنها نیز به وظایف سازمانی و اجتماعی خود عمل کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: 75 درصد مشکلات سلامت فرابخشی است و 25 درصد آن مربوط به حوزه وزارت بهداشت و درمان است. بزرگترین اقدامی که میتوانیم در جهت ارتقا سلامت جامعه انجام دهیم این است که نهادها و ارگانهایی که بر سلامت مردم تاثیر دارند را متوجه مسئولیت خود کنیم و صدا و سیما به عنوان بزرگترین رسانه ای که نفوذ اجتماعی بالایی در بین مردم دارد، میتواند کمک بسیار زیادی در این زمینه به حوزه بهداشت و درمان ارائه کند.

وی افزود: نهادهای فرابخشی در 2 حوزه باید اقدامات اساسی انجام دهند: اول اینکه در زمینه عوامل موثر بر سلامت اگر مسئولیت دارند تلاش کنند تا مسئولیت خود را به نحو شایسته انجام دهند و دوم در بخش حمایت طلبی است، یعنی مسئولیت اجتماعی خود را نیز در جهت ارتقاء فرهنگ سلامت مردم انجام دهند و صدا و سیما و سایر رسانه ها باید تلاش کنند تا با نظارت و تقویت ارتباطات فرابخشی بین دستگاه های مرتبط با حوزه سلامت، در اجرای دقیق مسئولیت های گذاشته شده بر عهده آنان نقشی را ایفاء نمایند.

ایدنی با با بیان اینکه بسیاری از مسائل حوزه سلامت نیاز به فرهنگ سازی دارد گفت: ذائقه مردم از غذاهای سنتی و کلاسیک به سمت غذاهای غربی و مدرن مانند فست فود میرود که میزان نمک، روغن و چربی بسیار بالایی دارند که برای سلامت افراد بسیار مضر هستند و باعث انواع سرطان ها و قلبی عروقی می شود و ما باید با کمک رسانه ها و علی الخصوص صدا و سیما با فرهنگ سازی صحیح، مردم را به سمت انجام رفتار و آداب سلامت محور سوق دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پایان ضمن اعلام آمادگی برای همکاری همه جانبه با صدا و سیمای خوزستان گفت: کارشناسان رسانه، شیوه نفوذ پیام ها را برای مخاطبان بهتر میدانند، دانشگاه هم در تولید محتوا از هیچ کوششی دریغ نمی ورزد و در نهایت هدف ما این است که بتوانیم قدمی در جهت ارتقا سلامت مردم برداریم.

مهندس مسلم رحیمی مدیر کل صدا و سیمای استان خوزستان نیز در این جلسه گفت: یکی از مهمترین مسائل جامعه امروز ما بویژه در استان خوزستان با توجه به تنوع جغرافیایی و تنوع قومیتی و به لحاظ داشتن مرز خاکی و آبی با کشورهای همسایه موضوع سلامت است.
رحیمی ضمن تقدیر از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در حوزه سلامت افزود: بعد از اجرای طرح تحول، نظام سلامت اقدامات بسیار خوبی توسط مجموعه خدمتگذار دانشگاه به انجام رسید و امیدواریم ما هم بتوانیم در حوزه صدا و سیما و بخش های خبری در فرهنگ سازی سلامت و انعکاس فعالیت های نظام مقدس جمهوری اسلامی فعالیت های در خوری انجام دهیم و قطعا" نتیجه این تعامل و همکاری به سود مردم است، زیرا مردم ما هرچه داشتند در راه استقامت و مقاومت در دوران دفاع مقدس و بعد از آن به اثبات رساندند و شایسته هرنوع خدمتی هستند.

مدیر کل صدا و سیمای استان خوزستان گفت: پیشنهاد می شود در جهت غنی تر شدن محتوای برنامه های حوزه سلامت که از صدا و سیمای خوزستان پخش میشود، یک اتاق فکر یا شورای سیاست گذاری حوزه سلامت با دبیری یکی از اعضا دانشگاه تشکیل شود تا تصمیمات متخذه در بخش های مختلف صدا و سیما و خبر مورد استفاده قرار گیرد و اقدامات کارشناسی و موثری صورت گیرد، همچنین این آمادگی وجود دارد تا اعضا هیئت علمی و صاحبنظران حوزه بهداشت و درمان به عنوان مجری کارشناس برنامه های سلامت حضور داشته باشند.

این مقام مسئول در پایان گفت: حوزه سلامت و تمام مواردی که در این رابطه وجود دارد برای مردم جذاب است و مردم حتی زیرنویس هایی را که در جهت فرهنگ سازی آنان پخش میشود را دنبال میکنند زیرا برای سلامت خانواده و فرزندانشان اهمیت قائلند.
:
:
:
آخرین اخبار