تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳
کد خبر: ۸۶۷۶۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز:
ایمنی غذا یک چرخه بسیار پیچیده می‌باشد و سلامت مردم نیاز به ارتباطات فرابخشی گسترده‌ای دارد
اهمیت غذا در توسعه انسانی مرتبط با اهمیت غذا در زندگی انسان سالم است و غذا یکی از عوامل مهم تاثیر گذار در زندگی انسان می‌باشد و اگر به دنبال توسعه پایدار اجتماعی و اقتصادی در جهان هستیم، باید بدانیم انسان سالم، محور توسعه می‌باشد و سلامت انسان جز از مسیر تغذیه سالم به دست نمی آید
خوزنیوز: رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در برنامه زنده تلویزیونی "سلامت و مردم" که به مناسبت هفته سلامت از شبکه استانی صداوسیمای مرکز خوزستان پخش می گردد، حضور یافت.

به گزارش خوزنیوز؛ دکتر اسماعیل ایدنی در این برنامه تلویزیونی فرا رسیدن هفته سلامت را به مردم شریف استان تبریک گفت و بیان نمود: با توجه به شعار بهداشتی امسال با عنوان"ایمنی غذا، از مزرعه تا سفره" اهمیت غذا در توسعه انسانی مرتبط با اهمیت غذا در زندگی انسان سالم است و غذا یکی از عوامل مهم تاثیر گذار در زندگی انسان می‌باشد و اگر به دنبال توسعه پایدار اجتماعی و اقتصادی در جهان هستیم، باید بدانیم انسان سالم، محور توسعه می‌باشد و سلامت انسان جز از مسیر تغذیه سالم به دست نمی آید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در ادامه اظهار داشت: ایمنی غذا تحت تاثیر متغیرهای زیادی دچار خدشه خواهد شد و توجه لازم در مراحل تامین فرآورده های غذایی که شامل کاشت، نگهداشت و برداشت می باشد، ضروریست و عدم رعایت نکات بهداشتی و سلامتی در هر مرحله می تواند فرآورده های غذایی را دچار آسیب کرده و موجب بیماری شود.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور افزود: اگر در شرایط استاندارد، انتقال مواد غذایی از مزرعه به توزیع کنندگان عمده صورت نپذیرد، موجب آلودگی شدن فرآورده های غذایی می شود. در این میان مدت زمان انتقال فرآورده های غذایی از مرحله تولید تا رسیدن به دست مصرف کنندگان بسیار مهم می باشد و در این چرخه ممکن است به هر دلیلی ایمنی غذا تحت تاثیر قرار گیرد. بنابراین ایمنی غذا یک چرخه بسیار پیچیده می باشد که از مزرعه شروع و تا سفره مصرف کننده ادامه می یابد.

وی در ادامه عنوان داشت: سلامت یک کالای فرابخشی بوده و نقش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین دانشگاه های علوم پزشکی کشور در این زمینه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری سلامت محور در حوزه کلان می‌باشد و با توجه به اینکه یکی از مشکلات اساسی کشور ما، شرایط ناامن غذایی در بسیاری از استان‌های کشور است، ارتباطات فرابخشی بین دستگاه‌های که می‌توانند به یک موضوع مرتبط باشند امری بسیار مهم و ضروری می باشد.

ایدنی با توجه به دغدغه ها و دلنگرانی‌های موجود در کشور انتخاب شعار"عزم ملی برای دسترسی عادلانه به خدمات سلامت"را زمینه ساز برای برنامه های لازم جهت افزایش خدمت رسانی در حوزه سلامت دانست و تصریح کرد: سازمان جهانی برای عدالت در سلامت سه شاخص را مطرح نموده اند که اولین شاخص آن، عدالت در دسترسی به خدمات می باشد و مهمترین گام برای رسیدن به این هدف این است که نظام ارجاع در کشور عادلانه شود و این یکی از از آرزوهای دیرین تمام فعالان حوزه سلامت است که برای رسیدن به این هدف پیمودن دو مسیر گسترش سیستم بهداشتی در کشور و تغییر ماموریت بهداشت در کشور ضروری است.

وی در پایان افزود: هدف لازم و اصلی در نظام سلامت در جهان و در کشور، افزایش طول عمر با کیفیت است. در حوزه بهداشت در هر کشوری باید خطرهای فوری که سیمای بیماری ها و مرگ را در کشور تشکیل می دهد را شناسایی و پیشگیری از بیماری ها را در دستور کار قرار داد. در کشور عزیز ما طی 35 سال اخیر پیشرفت های خوبی برای کنترل بیماری ها داشته ایم و بسیاری از بیماری های عفونی که باعث مرگ و میر در کشورمان بوده کنترل شده اند و ادامه این راه توجه به سلامت مردم در مناطق محروم و حاشیه نشین کلان شهرها نکته مهمی می باشد.
:
:
:
آخرین اخبار