تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۸۶۲۷۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس بیمارستان گلستان اهواز:
دانش آزمایشگاهی، در تشخیص پزشکان همواره نقشی محوری دارد
لازم است کلیۀ مراجعین سرپایی و یا بیماران، از شرایط نمونه گیری اطلاع داشته باشند و به توصیه های کارشناس آزمایشگاه توجه کنند و در پاسخ به سئوالات کارشناسان آزمایشگاه جهت ارتقاء کیفیت گزارش آزمایش، از خود صداقت و همکاری نشان دهند
دانش آزمایشگاهی، در تشخیص پزشکان همواره نقشی محوری داردخوزنیوز: رییس مرکز آموزشی درمانی گلستان اهواز عنوان کرد: لازمۀ کار در حوزۀ علوم آزمایشگاهی، دقت عمل و توانی مضاعف است.

به گزارش خوزنیوز؛ دکتر حمیدرضا آرتی ضمن گرامیداشت سی ام فروردین، سالروز بزرگداشت دانشمند پرآوازۀ ایرانی، سیداسماعیل گرگانی(جرجانی) و روز آزمایشگاه، در مراسم دیدار و تبریک به کارکنان بخش آزمایشگاه این مرکز گفت: حکیم اسماعیل گرگانی که به پدر علوم آزمایشگاهی شهرت دارد، تشخیص های خود را بر اساس مشاهدات آزمایشگاهی انجام میداد و کتاب‌های فراوانی براساس مشاهدات و تجارب خود در این زمینه به رشتۀ تحریر درآورده است که از آن جمله می توان به کتاب مشهور "ذخیره خوارزمشاهی" که به عنوان اولین دایرة المعارف طبی معروف است و به زبان فارسی نوشته ‌شده است، اشاره کرد.

وی افزود: پس‌ از ابن‌سينا، دیگر دانشمند ارزندۀ ایرانی، بی شک گرگانی، اولين‌ حکیمی است‌ كه‌ در تمامی مباحث پزشكی بر دانش‌ این حوزه‌ افزوده‌ است‌.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: كتاب‌های حکیم اسماعیل گرگانی، بطور عمده به‌ زبان‌ فارسي‌ تاليف‌ شده كه‌ تا آن‌ زمان‌ كسي‌ به‌ اين‌ وسعت‌ به‌ تدوين‌ متون‌ پزشكي‌ به‌ زبان‌ فارسي‌ اقدام‌ نكرده‌ بود و كتاب‌هاي‌ وی، متني‌ اساسي‌ و ماندنی و مأخذی‌ براي‌ اصطلاحات اين‌ رشته‌ و حوزه‌های مرتبط بشمار می آید.‌

وی ضمن تجلیل از کارکنان واحد آزمایشگاه بیمارستان گلستان و کلیۀ تلاشگران حوزۀ علوم آزمایشگاهی استان گفت: دشواری‌های این رشته بر هیچ کس پوشیده نیست و لازمۀ کار در حوزۀ علوم آزمایشگاهی، دقت عمل و توانی مضاعف است چرا که تشخیص آزمایشگاهی، از ارکان طراحی درمان بشمار می آید و در تشخیص طبی، همواره نقشی محوری دارد.

آرتی افزود: علاوه بر مهارت و دقت کارشناسان علوم آزمایشگاه، وجود تجهیزات کارآمد و پیشرفته نیز از ضروریات مراکز آزمایشگاهی است.

رییس بیمارستان گلستان اهواز اظهار داشت: آزمایشگاه بیمارستان گلستان از بخش های مختلفی همچون بیوشیمی، بانک خون، هماتولوژی، میکروبیولوژی، هورمون شناسی، سرولوژی و... و کار در هر بخش بصورت تخصصی دنبال می شود و برای تمامی همکاران شاغل در این بخش ها آرزوی سلامتی و سربلندی دارم.

رضا کربلایی کارشناس و مسئول آزمایشگاه بیمارستان گلستان نیز ضمن تبریک روز آزمایشگاه گفت: لازم است کلیۀ مراجعین سرپایی و یا بیماران، از شرایط نمونه گیری اطلاع داشته باشند و به توصیه های کارشناس آزمایشگاه توجه کنند و در پاسخ به سئوالات کارشناسان آزمایشگاه جهت ارتقاء کیفیت گزارش آزمایش، از خود صداقت و همکاری نشان دهند.

وی افزود: گاه استفاده از دفترچه های درمانی افراد دیگر، موجب عدم انطباق با مشخصات فردی شده و در نتیجه درمان بیماری را مختل کند، چرا که سن و جنس و... از فاکتورهایی است که نسبت های معنی داری در فاکتورهای آزمایشگاهی دارند و عدم مطابقت آنها حتی ممکن است برای بیمار صدمات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

کربلایی گفت: تفسیر هر آزمایش و متعاقب آن طراحی درمان بیمار را پزشک معالج عهده دار است و با مقایسه و بررسی اطلاعات بالینی دیگر همچون گرافی های رادیولوژی، ام آر آی و... با در نظر گرفتن کلیۀ تست های انجام شده و معاینات، در این خصوص تصمیم گیری می کند.

وی گفت: آزمایشگاه بیمارستان گلستان با تعرفۀ دولتی و نرخی ارزان (حدود یک پنجم تا یک ششم نرخ بخش های غیردولتی) و همچنین بهره گیری از کارشناسان مجرب علوم آزمایشگاهی و تجهیزات مناسب در دو بخش آزمایشگاه اورژانس و مرکزی، آمادۀ ارائه خدمت به شهروندان گرامی است.

:
:
:
آخرین اخبار