تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۱:۵۳
کد خبر: ۸۵۸۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خشکسالی در خوزستان ادامه دارد:
کاهش ۷۷ درصدی آورد رودخانه‌های خوزستان
معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان از کاهش ۷۷ درصدی آورد رودخانه‌های خوزستان نسبت به سال گذشته خبر داد.

فتح‌الله دهکردی در گفت‌و‌گو با فارس، نسبت به کاهش آورد رودخانه‌های استان هشدار داد و اظهار داشت: مجموع روان آب‌ها در تمام حوزه‌های خوزستان نسبت به سال‌های نرمال ۵۰ درصد و نسبت به سال گذشته ۷۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.
عضو ستاد خشکسالی استان در مورد وضعیت آورد‌ها در سایر حوزه‌های خوزستان تا ۱۲ شهریور ماه، ادامه داد: آورد حوزه کرخه نسبت به سال‌های نرمال ۷۴ درصد و نسبت به سال گذشته ۴۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.
به گفته وی، آورد رودخانه کرخه در مرداد ماه نسبت به سال‌های نرمال ۹۴ درصد کاهش داشت.
دهکردی افزود: در حال حاضر آورد کارون بزرگ نسبت به سال‌های نرمال ۴۳ درصد و نسبت به سال گذشته ۱۹ درصد کاهش دارد.
وی ادامه داد: روان آب‌ها در حوزه مارون نسبت به سال‌های نرمال ۴۱ درصد و نسبت به سال گذشته ۹ درصد کاهش دارد.
وی همچنین در مورد وضعیت ذخایر پشت سد‌ها تا ۱۲ شهریور ماه گفت: ذخایر آب نسبت به سال گذشته در تمام حوزه‌ها شامل سد کارون ۳ و ۴، شهید عباس‌پور، گتوند، دز، کرخه و جره ۱۱ میلیارد و ۲۹۴ میلیون مترمکعب بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۵۰ میلیون مترمکعب افزایش دارد که این افزایش به جز در حوزه کرخه در تمام حوزه‌ها وجود داشت.
دهکردی تصریح کرد: ذخایر سد کرخه یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون مترمکعب و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۳۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.
معاون سازمان آب و برق خوزستان مدیریت خوب منابع آبی استان را دليل اصلی ذخایر مناسب سدهای استان در سال جاری با وجود تداوم خشکسالی دانست و گفت: این مسئله ما را نسبت به تامین آب برای کشت‌های پائیزه و زمستانه امیدوار می‌کند.
وی در پاسخ به اینکه اخیرا رودخانه کارون پرآب‌تر به نظر می‌رسد، وضعیت خروجی سد‌ها را مشابه سال گذشته عنوان کرد و افزود: در تمام حوزه‌ها ۵۲۹ مترمکعب بر ثانیه خروجی سدهاست که سال گذشته در این مدت ۵۲۵ مترمکعب بر ثانیه بوده است و بر اساس مقطع برداری، بررسی وضعیت ارتفاع آب و میزان آب گذری تفاوتی با سال گذشته ندارد.
این مقام مسئول در مورد رهاسازی بیشتر آب، از سد دز در ماه گذشته بر اساس اعلام سازمان آب و برق خوزستان نیز توضیح داد: برنامه‌ریزی منابع آب به صورتی انجام می‌شود که کارون بزرگ (شامل دز و کارون) بتواند مصارف خود را پاسخگو باشد و این مصارف گاهی از حوزه دز و گاهی از حوزه کارون تامین می‌شود که بستگی به سیاست گذاری در تولید برق و اخیرا نیز آبگیری سد گتوند علیا دارد.
برچسب ها: خشکسالی ، خوزستان
:
:
:
آخرین اخبار