تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۸۵۸۳۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اسماعیل ایدنی:
هدف طرح تحول نظام سلامت، ایجاد عدالت در سلامت است
قبل از اجرای برنامه های دولت در طرح تحول نظام سلامت، حدود 60 تا 70 درصد هزینه های سلامت را مردم از جیب خود پرداخت می کردند که خوشبختانه با حمایت همه جانبه همه ارکان نظام توجه خاصی به این حوزه معطوف شد
خوزنیوز: اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به همراه حجت الاسلام والمسلمین سید محسن شفیعی مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان، حجت الاسلام عادلی نژاد مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، علی خدادادی قائم مقام دانشگاه، منصور آرزومند مدیر بازرسی، رسیدگی و پاسخگویی به شکایات، مالک کنانی معاون توسعه مدیریت و منابع، ایرج نظری معاون درمان، بهزاد شریف مخمل زاده معاون غذا و دارو، نادر صاکی معاون توسعه پژوهش و فناوری، عبدالله رفیعی معاون توسعه آموزش و ساسان موگهی معاون دانشجویی فرهنگی به همراه اعضاء هیئت رئیسه دانشگاه شهید چمران اهواز به مناسبت فرا رسیدن سال جدید با حضرت آیت الله موسوی جزایری دیدار کردند.

به گزارش خوزنیوز؛ اسماعیل ایدنی در این دیدار ضمن تبریک فرا رسیدن سال جدید، گفت: در ابتدا از طرف خود و سایر اعضاء هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز لازم می دانم فرارسیدن میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و سال نو را حضور شما تبریک عرض کنم.

ایدنی سپس به شرح اهداف اجرای طرح تحول نظام سلامت پرداخت و گفت: خوشحالیم که فرصت خدمتگزاری به مردم شریف استان خوزستان را خداوند به ما عطا کرده است و در روزگاری هم این فرصت در اختیار ما قرار داده شده که بهار خدمتگزاری در حوزه سلامت و بهداشت و درمان در کشور است.

همانطوریکه مستحضرید مسئله سلامت و بهداشت و درمان از معضلات اصلی جامعه بوده است و خوشبختانه با فرمایشات مقام معظم رهبری و ابلاغ سیاست های کلان حوزه سلامت توسط ایشان و اهتمام دولت تدبیر و امید، سلامت که در گذشته جزء ده اولویت اول کشور هم نبوده است در سه اولویت اول قرار گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار داشت: هدف طرح تحول نظام سلامت، ایجاد عدالت در سلامت یعنی برخورداری آحاد مختلف مردم از سلامت است که متأسفانه بنابه دلایلی، قبل از این میسر نبوده و در نقاط دوردست کشور، امکانات بهداشتی و درمانی درخور شأن و منزلت مردم نبود و از طرف دیگر هزینه های درمانی در کشور هزینه های بسیار سنگینی بوده و مردم حتی به جنابعالی هم برای تخفیفات هزینه های درمانی در بیمارستانها مراجعات بسیار داشته اند.

وی افزود: قبل از اجرای برنامه های دولت در طرح تحول نظام سلامت، حدود 60 تا 70 درصد هزینه های سلامت را مردم از جیب خود پرداخت می کردند که خوشبختانه با حمایت همه جانبه همه ارکان نظام از جمله مقام معظم رهبری، مجلس شورای اسلامی و دولت و نیز مدیریت جهادی دکتر هاشمی وزیر بهداشت، توجه خاصی به این حوزه معطوف شد و بودجه خوبی برای برداشتن چهره خشنی که در حوزه سلامت در کشور وجود داشت اختصاص داده شد.

قائم مقام وزیر بهداشت در خوزستان بیان نمود: امروز با افتخار می توانیم بگوئیم که در بیمارستان‌های دولتی اگر بیماری وارد بیمارستان شود، شهرنشین باشد 6 درصد و اهل روستا باشد 3 درصد و بطور کلی میانگین پرداختی برای مردم در بیمارستان‌های دولتی در حال حاضر 5 درصد کل مبلغ هزینه شده برای درمان آنها است و حتی 8 میلیون نفر بعد از اجرای طرح تحول که تحت پوشش هیچ بیمه ای نبودند، بیمه شده اند.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور با اشاره به هزینه های شیمی درمانی بعنوان یکی از عواملی که خانواده ها را به زیر خط فقر می کشاند گفت: شاخص‌هایی که سازمان بهداشت جهانی بعنوان عدالت درسلامت یک جامعه تعریف می کند این است که آیا هزینه بیماری‌های خانمانسوز را دولت تقبل می کند ویا مردم می دهند؟ و به بیماری خانمانسوز می گویند که بیمار برای درمانش مجبور باشد 40 درصد درآمد سالیانه اش را خرج آن بیماری کند و ما درمیان همکاران خود هم داشتیم که حتی برای درمان سرطان خود، مجبور به فروش منزل مسکونی اش شده بود، اما با اجرای طرح تحول نظام سلامت اتفاق خوبی در این زمینه نیز افتاده است و در حال حاضر هزینه ها به نحو قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

ایدنی ادامه داد: پیش از این، بیماری که وارد بیمارستان‌های ما می‌شد، فقط برای دریافت خدماتی چون جراحی و ویزیت دچار مشکل نمی‌شد، بلکه تهیه تجهیزات و ملزومات درمانی مورد نیاز نیز یکی از معضلات مردم و بیماران و همراهان آنها بود که باید دفترچه و نسخه به دست، برای تهیه دارو و تجهیزات با قیمت بالا باید به بیرون از بیمارستان مراجعه می کرد و بعنوان مثال برای یک لنز داخل چشمی می بایست 418 هزار تومان هزینه می‌کرد که بعد از اجرای طرح، وزارت بهداشت مشخص کرد که به هیچ وجه، بیمار برای دریافت خدمت نباید از بیمارستان بیرون برود و تمام این زنجیره تهیه ملزومات مختلف بر عهده خود بیمارستان است. پس از این اعمال مدیریت در تهیه و تدارک تجهیزات و ملزومات پزشکی، همان لنز چشم پزشکی را همان شرکت فروشنده که به بیمار 418 هزار تومان می فروخت، بعد از اجرای طرح حاضر شده است به بیمارستان 180 هزار تومان بفروشد و بیمار نیز فقط 6درصد این هزینه یعنی 10200 تومان را پرداخت می کند. واقعیت این است که برای پرداخت عادلانه ملزومات در حوزه سلامت در کشور یک انقلاب در حوزه سلامت اتفاق افتاده است که اینهم بدست نمی آمد مگر با حمایت هایی که تمام ارکان نظام شامل مقام معظم رهبری، مجلس و دولت از این طرح داشته اند.

وی افزود: کار خوب دیگری که انجام شد، این بود که در راستای سیاست های جدید جمعیتی نظام برای جلوگیری از پیر شدن جمعیت و تغییرات کلی، زایمان طبیعی در کلیه ی بیمارستان‌های دانشگاهی کاملاً رایگان شد. 

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور اظهار داشت: در زمینه بهداشت نیز کارها و اقدامات بسیار خوبی انجام شد که باز هم مناطق محروم و مردم این مناطق در اولویت خدمت قرار گرفته و خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی در این مناطق بهسازی، بازسازی و نوسازی شده اند و در مناطق حاشیه نشین شهرهای بزرگ، پایگاه سلامت تشکیل می شود و مردم روستایی و حاشیه نشین خدمات بیشتری دریافت می کنند.

ایدنی در ادامه با اشاره به آغاز فاز دیگری از طرح تحول نظام سلامت در کشور از امروز گفت: ارائه خدمات بهداشت دهان و دندان در قالب طرح تحول نظام سلامت از امروز کلید خورد، چرا که همانطور که مستحضرید هزینه های دندانپزشکی بسیار گران و سرسام آور است که به مردم تحمیل می شود که در این فاز با گسترش کلینیک های درمانی دولتی، خدمات دندانپزشکی با قیمت مناسب به مردم ارائه خواهد شد. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان نمود: مشکل دیگر در مراکز خصوصی درمانی، دریافت وجه غیرمتعارف توسط برخی از ارائه دهندگان خدمات درمانی بوده است که در این زمینه وزارت بهداشت، ابتدا تعرفه ها را تعدیل نموده و سپس برخورد با این دریافت ها انجام شد. در استان خوزستان تاکنون 10 مورد صدور حکم محکومیت و تعطیلی مطب داشتیم و این از دستاوردهای دولت تدبیر و امید است.

ایدنی در ادامه در خصوص تعرض به حریم فیزیکی و دیوار کوی اساتید دانشگاه های علوم پزشکی و شهید چمران اهواز گفت: در مورد مساله حریم فیزیکی دانشگاه های علوم پزشکی و شهید چمران، از نظر حقوقی در خصوص معارضین دانشگاه، تنها مسیر و کانال پیگیری، ورود شخص حضرت آیت الله آملی لاریجانی رئیس محترم قوه قضائیه کشور به این موضوع و صدور دستور اعاده دادرسی می باشد که از جنابعالی تقاضامندیم در این خصوص ورود کنید و حمایت خود را از دانشگاه نشان دهید، البته غفلت هم از طرف مجموعه هر دو دانشگاه طی سالیان سال بوده است که کار را جدی نگرفته اند و اداره ثبت هم اذغان دارد که اشتباهاتی در این زمینه مرتکب شده است.

ایدنی در پایان خاطرنشان ساخت: با حمایت حضرتعالی از خدمتگزاران بهداشت و درمان استان، ما برنامه های خوبی را که برای ارتقاء سلامت مردم استان و پیشرفت حوزه بهداشت و درمان درنظر گرفته ایم، می توانیم هرچه بهتر و باکیفیت تر اجرایی و عملیاتی کنیم.
:
:
:
آخرین اخبار