تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
کد خبر: ۸۵۱۹۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سرنوشت بخش خصوصی و صنعت پس از لغو تحریم‌ها
رییس شبکه انجمن‌های صنعتی و معدنی ایران با اشاره به توافقات هسته‌ای اخیر و ابراز امیدواری از تاثیرات مثبت آن در بخش صنعت، گفت: بخش خصوصي مساله لغو تحريم​ها را به فال نيك گرفته است زيرا اين بخش اولين بخشی بود که در پی تحريم و تبعات ناشی از آن فشارها و آسيب‌های زیادی​ را متحمل شد.

بيژن پناهي​زاده اظهار كرد: در زمان اعمال تحريم​ها دولت، نفت خود را هر چند با قیمت اندك اما به فروش رساند و هزينه​هاي خود را تأمين كرد اما بخش خصوصي در این مدت منابعي براي تأمين هزينه​هاي خود نداشت.

وی افزود: با برداشت تحريم​ها نقل و انتقال بين​المللي پول به راحتي انجام مي‌شود زیرا مهمترين مسأله در بحث صادرات و واردات، نقل و انتقال پول است كه با رفع تحريم​ها، این اقدام را مي​توان به راحتي انجام داد.

پناهی زاده تصریح کرد: رفع تحريم​ها موجب دسترسي راحت و آسان واحدهاي توليدي به مواد اوليه و تهيه ماشين​آلات مورد نياز توليد كنندگان می شود. در زمان اعمال تحريم​ها، كشورهای خارجی مواد اوليه و ماشين​آلات به روز خود را در اختيار توليدكنندگان کشورمان قرار نمي​دانند و توليدكنندگان مجبور به واردات ماشين​آلات دست دوم از كشورهاي همسايه با قيمتي چند برابر بودند.

وی بیان کرد: اميدوارم با لغو تحريم​ها قيمت ارز ثبات پيدا كند تا بتوان با ثبات قیمت آن در بخش​هاي توليدي برنامه​ريزي‌های مناسبی انجام داد و همچنين قوانين و مقررات داخلي باید به نفع توليدكنندگان تغيير یابد تا بخشي از خسارات وارد شده به بخش توليد ناشی از تحريم​ها جبران شود.

رییس شبکه انجمن‌های صنعتی و معدنی ایران افزود: دولت بايد با تجديد نظر در سياست​هاي خود، از اتفاقات گذشته در سال‌های اعمال تحریم به عنوان تجربه استفاده و پس از لغو تحريم​ها دلارهاي حاصل از درآمدهاي نفتي را به بخش توليد تزريق كند؛ اینگونه نباشد که به واردات روي بياوریم و دلارهاي نفتي را صرف واردات کنیم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار