تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۸۴۶۴۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
«رد صلاحيت» ضیا حاتمی با حضور اصغر فرهادی، محمود كلاری، حميد فرخ‌نژاد و...
فيلم مستند بلند «رد صلاحيت» ساخته ضيا حاتمي در خرمشهر در حال تصويربرداري است.

 اين فيلم مستند كه حدود 10 درصد از تصويربرداري آن باقي مانده در خرمشهر جلوي دوربين رفته است.

 ضيا حاتمي درباره موضوع اين مستند بلند 90 دقيقه‌اي گفت: «رد صلاحيت» بازتابي از تلاش دو جوان خرمشهري براي حفظ و بقاي تنها آثار تاريخي شهرستان است.

 وي افزود: جوان اول مهدي مرزوق‌پور، فعال ميراث فرهنگي، است كه درگير مسایل پشت پرده يک ساختمان تاريخي مي‌شود. اين بنا كه به ساختمان هلال احمر معروف است هم‌اكنون به متروكه‌اي تبديل شده که در دوره قاجاريه و حكومت شيخ خزعل توسط انگليسي‌ها براي كنسولگري كشورشان در خرمشهر بنا كرده‌اند.

 اين فيلم‌ساز اضافه كرد: جوان دوم مرتضي عباسي دوربندي است كه يک فيلم‌ساز نوپا و دانشجوي دانشگاه صدا و سيما است كه از اين ساختمان كنسولگري در حال تهيه فيلم است.

 او با بیان این که روايت پيچيده فيلم با بازيگوشي‌هاي ديجيتالي حال و هواي جديدي به خود گرفته ادامه داد: تاكنون بارها درباره وقايع تخريب آثار تاریخی فيلم ساخته شده و براي مردم تكراري شده است.

 حاتمي بيان كرد: اين ساختمان تاريخي كه ثبت‌ ملي هم شده است بارها مورد تعرض ارگان‌هاي دولتي قرار گرفته و اكنون اين دو جوان از ترس تخريب اين ساختمان مصمم شده‌اند كه اين ساختمان را به موزه مردم‌شناسي تبديل كنند.

 اين فيلم‌ساز اظهار كرد: اتفاق مهمي در صد قدمي اين ساختمان يعني سينما نفت خرمشهر افتاد و آن هم برگزاري جشنواره فيلم كوتاه سينما جوان ـ اروند بود. مرتضي عباسي دوربندي يكي از شخصيت‌هاي اين فيلم از اين اتفاق باخبر مي‌شود و مهمانان جشنواره اصغر فرهادي، محمود كلاري، حميد فرخ‌نژاد و ديگر مهمانان و تمام  فيلم‌سازان حاضر در اين جشنواره را به عنوان حمايت از ميراث فرهنگي كشور به اين ساختمان دعوت مي‌كند.

«رد صلاحيت» یک مستند بلند 90 دقيقه‌اي است كه نخستين ساخته بلند و سومين ساخته ضيا حاتمي است. او تاكنون فیلم مستند تجربي «پدربزرگ» و فيلم كوتاه داستاني «سيلندر» را در كارنامه دارد.

 ضيا حاتمي (نويسنده، كارگردان، تصويربردار و صدابردار) و عارف حاتمي (تهيه‌كننده و سرمايه‌گذار) و مهدي مرزوق‌پور و مرتضي عباسی دوربندي دو شخصيت اين مستند هستند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار