تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۸۴۳۲۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برگزاری نخستین کنگره شهدای دانشجوی خوزستان در دانشگاه شهید چمران
نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري: فرهنگ جهاد و شهادت بايد به عنوان نظام برتر بر همه نظامات کشور حاکم شود

نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري شهداي دانشجو را پيشقراولان جهاد دانست و گفت: فرهنگ جهاد و شهادت بايد به عنوان نظام برتر بر همه نظامات کشور حاکم شود.

به گزارش روابط عمومي دانشگاه شهید چمران اهواز، آیت الله عباس کعبی نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در کنگره شهدای دانشجوی خوزستان که 13 اسفندماه در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، با اشاره به آیه (إِنَّ الَّذِينَ يُبايِعُونَكَ إِنَّما يُبايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ) عنوان کرد: ترویج فرهنگ جهاد و شهادت و پاسداشت شهیدان باید تبدیل به الگو در سیاست داخلی و خارجی شود.

وی ادامه داد: حاکم شدن این فرهنگ و پاسداشت یاد شهدا علی‌الخصوص شهدای دانشجو که پیش قراولان جهاد هستند راه حل معضلات و تحقق پیشرفت و عدالت است.

آیت‌الله کعبی با بیان اینکه باید فرهنگ جهاد و شهادت به عنوان نظام برتر بر همه نظامات کشور حاکم شود، افزود: اگر جهاد را به عنوان یک فرهنگ زنده مطرح و از آن درس بگیریم می‌توانیم پایه‌های تحقق تمدن نوین انسانی بر پایه اسلام ناب محمدی(ص) و آموزه‌های مکتب اهل بیت(ع) را محقق کنیم.

نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: گاهی احساس می‌شود پاسداشت شهدا، شهادت و فرهنگ جهاد متعلق به قشر خاصی از جامعه است، میزبان این جلسات بسیج دانشجویی یا بسیج اصناف و اقشار است، لکن این مجالس متعلق به آحاد جامعه است و و باید نفس شهید اثر خود را در همه اقشار و آحاد جامعه داشته باشد.

وی در ادامه به پنج عنصر لازم برای تحقق یک تمدن اشاره و اظهار كرد: فکر متعالی، رهبری الهی، منابع انسانی، پشتیبانی ملت و ایستادگی و مقاومت و فداکاری و خستگی ناپذیری پنج عنصر تمدن‌ساز هستند. این پنج عنصر در اندیشه و گفتمان امام راحل و در دوران حاضر در اندیشه و گفتمان مقام معظم رهبری وجود دارد.

آیت‌الله کعبی با بیان اینکه با بزرگداشت شهدا گفتمان جمهوری اسلامی را به عنوان گفتمان حاکم مطرح کنیم، اضافه کرد: تحقق یک تمدن بدون ایثار و جانفشانی ممکن نیست و تمدن اسلامی با جهاد محقق شد.

نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تمدن اسلامی را تمدنی عنوان کرد که دوگانه‌هایی را با هم تلفیق کرده است و گفت: تمدن اسلامی دوگانه عقلانیت و معنویت را باهم تلفیق می‌کند. عقلانیت بدون معنویت مساوی با روشنفکرنمایی است و معنویت بدون عقلانیت سر از تهجر در می‌آورد. دوگانه دیگر علم و ایمان است؛ نتیجه علم منهای ایمان، بحران در زندگی است، بحران در مدیریت، امنیت، خانواده، سلامت و.. و از سوی دیگر ایمان منهای علم هم تمدن‌ساز نیست، دانشجویان شهید علم و ایمان را باهم آمیختند.

وی دوگانه دیگر را عدالت و آزادی عنوان کرد و ادامه داد: مارکسیست‌ها به نام عدالت اجتماعی حکومت استبدادی را به‌وجود آوردند و غربی‌ها به نام آزادی، جنایت را به ارمغان آوردند؛ لکن تمدن اسلامی این دو را باهم آمیخت و دوگانه دیگر جمهوری و اسلامی است و این هنر امام راحل بود که آموزه‌های اسلام را در پرتو حضور مردم و تحقق مردم سالاری واقعی محقق کرد.

آیت الله کعبی تصریح کرد: پیام کنگره شهدا باید تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در سایه پیشبرد گفتمان انقلاب اسلامی به عنوان گفتمان برتر باشد. روحیه سلحشوری شهیدان باید در تار و پود نظام مدیریتی، سیاسی و فرهنگی جامعه آمیخته شود.

وی عنوان کرد: امروز ملت ایران تبلور این آیه است؛ کسانی که پشت سر رهبری الهی و به فرمان ولی فقیه حرکت می‌کنند در واقع راه خدا و شهیدان را زنده نگه می‌دارند و طبعا امدادهای الهی نصیب این ملت خواهد شد.

نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: در مسئله گفتمان انقلاب اسلامی و جهاد و شهادت چند تجربه قابل ذکر وجود دارد که یکی مقاومت اسلامی در لبنان است؛ بارها سیدحسن نصرالله گفته است هرچه مقاومت دارد ناشی از تبعیت از مکتب امام و تبعیت از رهبری امام خامنه‌ای است؛ مقاومت اسلامی در لبنان امتداد انقلاب اسلامی است. تجربه دیگر انصارالله در یمن است که گفتمان انقلاب اسلامی در یمن آغاز تحول بزرگی در منطقه به شعاع انقلاب اسلامی ایران است.

آیت الله کعبی با تاکید بر اینکه گفتمان انقلاب اسلامی باید در حوزه مدیریت کشور به صورت اولی حاکم باشد گفت: غرب به دنبال مصادره مفهوم مقدس جهاد است؛ ما باید جهاد را در تمام شئون علمی، اقتصادی، فرهنگی و .. در نظر بگیریم و با زنده کردن پیام شهدا فرهنگ جهاد را فراگیر کنیم.

وی در پایان گفت: واژه دیگر که دشمن تلاش در مصادره آن دارد پیشرفت و فناوری است؛ پیشرفت در سایه علم و فناوری در کنار مبارزه با نظام سلطه عامل پیشرفت کشور و رفع مشکلات و معضلات است.

گفتنی است در حاشیه این کنگره با حضور جمعي از مسئولان استاني و كشوري و خانواده شهدا از تنديس شهيد بهروز مرادي، نرم‌افزار گنجينه شهدا و 4 كتاب ويژه شهيدان علي هاشمي، اسماعيل دقايقي، موسي اسكندري و بهروز مرادي، مستند شهداي دانشجو، دو انيميشن شهدا، 322 وبلاگ به تعداد و با نام شهداي دانشجوي خوزستان و كليپ كل يوم عاشورا رونمايي شد.

:
:
:
آخرین اخبار