تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۹:۲۲
کد خبر: ۸۲۱۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
به دنبال اعتصاب كارگران متروي اهواز عنوان شد:
نگذاريد "مديريت جهاني" مان به خطر افتد!!
حبیب الله بهرامی
در پي اعتصاب كارگران متروي اهواز به دليل پرداخت نشدن حقوق؛ و اظهارات كوبنده ي مديرعامل سازمان قطار شهري اهواز در گفت و گو با خبرگزاري ايسنا خوزستان در ارتباط با بي تجربه بودن شركت خارجي "كيسون" در ساخت مترو و اين كه "اعتبار مورد نياز، ماهانه به اين شركت پرداخت شده است" و نيز پيمانكار "براي ادعاي طلب‌كار بودنش سندي در اختيار ندارد" استاد صاف صادق اهوازي به بند بند اين گفت و گو پاسخ هايي مليح داده است كه مي توانيد بخوانيد و حظ وافر ببريد. كي به كيه!

مديرعامل سازمان قطار شهري اهواز گفت: "باوجود پرداخت‌هاي ماهانه به پيمانكار پروژه، حقوق هفت ماه كارگران مترو پرداخت نشده است."
* استاد صاف صادق اهوازي: جالب اين جاست كه تا كارگران اعتصاب نكردند ما متوجه نشديم! چرا كه سرمان گرم كار بود. تازه! در تعجم كه چرا كارگران 7 ماه بي حقوقي را تحمل كردند و حرفي نزدند تا ما متوجه بشويم و براي آن ها كاري بكنيم! جدن كه درست نيست ما حقوق مان را سر ماه بگيريم اما كارگران مترو در گرما و شرجي 50 درجه ي خوزستان 7 ماه حقوق نگيرند و به كسي هم اطاعات و كيهاني ندهند! اگر اين جور باشد كه نه تنها نمي توانيم كلان شهر اهواز و حتا مترو را مديريت كنيم، كه مديريت جهاني مان هم به خطر مي افتد!!

عباس هلاكويي اظهار كرد: "بر اساس قرارداد منعقد شده، بايد براساس پيشرفت حفاري، اعتبار در اختيار مدير پروژه قرار گيرد، ولي در ماه‌هاي گذشته بيشتر وقت و هزينه پروژه صرف نصب TBM شده است."
* استاد صاف صادق اهوازي: البت، در تعجب ايم كه چرا با وجود تاكيد بر"بايد" اما اعتبار در اختيار مدير پروژه قرار نگرفت و رفت در محل نصب TBM ريخته شد!!

وي افزود: "قرار داشتن لوله‌هاي نفت در مسير حفاري تونل مترو و ايجاد وقفه در كنترل و هدايت دستگاه‌ حفار تونل به دليل نبود كارشناس باتجربه و همچنين افزايش دما و كاهش ساعت كاري در روزهاي گذشته موجب شده روند پيشرفت پروژه كند شود."
* استاد صاف صادق اهوازي: همش كار انگليسي هاست كه در زمان "ويليام ناكس دارسي" لوله هاي نفت را در مسير حفاري تونل مترو قرار دادند در صورتي كه در آن زمان مي دانستند كه ما بعد از گذشت يك قرن مي خواهيم در اين مسير حفاري نماييم!
البت، قرار است شركت بي تجربه "كيسون" در زمينه ي يافتن كارشناس هاي با تجربه اي كه تحمل گرما را داشته باشند و نسبت به كاهش زمان كار نيز بي خيال باشند، مانند كارشناس هاي افغاني، هفت شهر عشق را طي كنند!

مهندس هلاكويي تصريح كرد: زماني كه پيشرفت پروژه كند باشد و حفاري انجام نشود، اعتباري هم به پيمانكار پرداخت نمي‌شود.
* استاد صاف صادق اهوازي: البته زماني هم كه پيشرفت پروژه تند و سريع باشد و حفاري انجام بشود و به كوزه و حبانه و شيشه و چوب و چماق و قلم و ميخ طويله بر بخوريم، سر و كله ي سازمان ها و انجمن هاي دوستداران ميراث فرهنگي از قبيل تاريانا و ماريانا پيدا مي شود و كاسه كوزه مون "وا ويلا ليلي" مي شود!

وي افزود: "البته اعتبار به صورت ماهانه در اختيار مدير پروژه قرار مي‌گيرد، با اين وجود حقوق كارگرها از سوي پيمانكار پرداخت نشده است."
* استاد صاف صادق اهوازي: و جالب تر اين جاست كه نه پيمانكار به ما اطلاع داده كه حقوق كارگران را نپرداخته و نه كارگران چيزي درباره پرداخت نشدن حقوق ماهانه شان گفته اند!! در غير اين صورت ما از صحبت كم مي كرديم و بر مبلغ مي افزوديم!

مديرعامل سازمان قطار شهري اهواز خاطرنشان كرد: "بر اساس قراردادي كه با شركت كيسون منعقد شده است، اين شركت بايد پروژه را از طريق جذب فاينانس پيش مي‌برد، اين در حالي است كه به صورت ماهيانه اعتبار در اختيار اين شركت قرار مي‌گيرد، با اين وجود حقوق كارگرها پرداخت نمي‌شود."
* استاد صاف صادق اهوازي: حالا اگر تجربه ي لازم را نداشتند و نتوانستند از طريق جذب فاينانس پروژه را پيش ببرند و از طريق جذب حقوق 7 ماهه كارگران كار را به جلو برده اند، به ما ربطي ندارد؛ چرا كه ما به صورت ماهانه اعتبار در اختيار اين شركت قرار داده ايم!

مهندس هلاكويي ادامه داد: "شركت كيسون سعي دارد با پرداخت نكردن حقوق كارگرها، تجهيزات مورد نياز را تامين كند. اين شركت تجربه ساخت مترو را ندارد و شركتي ساختماني است؛ تجهيزات مورد نياز بايد پيش از آغاز پروژه تامين مي‌شد."
* استاد صاف صادق اهوازي: البته تعجب ما اين است كه يك شركت ساختماني بي تجربه در ساخت مترو، چه گونه به فكرش رسيده كه تجهيزات مورد نياز خود را با استفاده از حقوق كارگران تامين كند؟! تعجب ديگرمان اين است كه چه طور شده كه ما مديران با تجربه، به فكرمان نرسيد كه پيش از آغاز پروژه، تجهيزات و امكانات اين شركت را مورد بررسي و مداقه قرار دهيم!

هلاكويي گفت:‌ "پيمانكار ادعا مي‌كند: از سازمان قطار شهري اهواز طلب‌كار است، در حالي كه سندي براي اين ادعا ندارد. پيمانكار بايد با روشي كه مورد تاييد كارفرما است، سند و مدرك ارائه دهد."
* استاد صاف صادق اهوازي: البته فكر نكنيد كه ما سند مندهاي شان را پاره كرده ايم! نه! چرا كه اين قدر تجربه داريم كه سند مندي به دست پيمانكار و انجمن هاي دوستداران محيط زيست و كوزه و ميخ طويله شناس، ندهيم!

مديرعامل سازمان قطار شهري اهواز افزود: "از محل اعتبارات عمراني شهرداري اهواز مبلغ يك‌ميليارد تومان براي تامين حقوق كارگران مترو قرض گرفته شده و در نتيجه حقوق اين افراد بايد پرداخت شود."
* استاد صاف صادق اهوازي: حالا كه نه ما زورمان به شركت كيسون بي تجربه مي رود كه با حقوق كارگران مي خواهد تجهيزات بخرد و نه كس ديگري؛ لذا دست به دامن شهرداري اهواز شده ايم. شهرداريي كه خودش در پرداختن حقوق كارگرانش درمانده است!

گفته مي شود: كارگران پروژه قطار شهري اهواز به دليل تاخير هفت‌ماهه در پرداخت حقوق، دست از كار كشيده‌اند و اكنون كارگاه‌هاي متروي اهواز تعطيل هستند.
* استاد صاف صادق اهوازي: اي بابا! بلند بشيد بريد سركارتون! آدم كه با 7 ماه حقوق نگرفتن، دست از كار نمي كشد!! نكند جهاد بيكاري راه انداخته ايد و ما خبر نداريم!؟
خاطر نشان مي شود: متاسفانه(!) ما مديران يك ماه حقوق نگرفتن را هم تجربه نكرده ايم، اما به گمانم با 7 ماه نگرفتن نه كسي از گرسنگي بميرد و نه كسي كك اش گزيده شود! و نه آب از آب تكان بخورد!! اگر غير از اين بود كه ما يا الاحساس كرديم يا والمشاهده!
:
:
:
آخرین اخبار