تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۷
کد خبر: ۸۰۷۲۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شیرمری خبرداد:
تشکیل سازمان زمین ومسکن شهرداری اهواز برای جلوگیری از تصرفات غیرقانونی
رئیس کمیسیون حقوقی و املاک شورای شهر اهواز گفت: تشکیل سازمان زمین و مسکن شهرداری اهواز برای جلوگیری از تصرفات غیرقانونی در حال طی مراحل قانونی است.

هوشنگ شیرمردی در گفتگو با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط کمیسیون حقوقی و املاک شورای شهر در مدت زمان شروع فعالیت شورای چهارم اظهار کرد: در اوایل شروع به کار کمیسیون حقوقی و املاک و در همان بازدید اولیه اولین و مهمترین نکته ای که به چشم می خورد عدم وجود بانک اطلاعاتی مدون و منسجم از املاک شهرداری بود که همین امر عامل تصرفات غیرقانونی و تعرضات می شد به خصوص که بایگانی مشخصی از اطلاعات وجود نداشت بنابراین با هماهنگی شهرداری اقدام به شناسنامه دار کردن املاک ( اجرای طرح UTM) کردیم که این طرح تاکنون در سه منطقه شهرداری اجرایی شده و املاک موجود در این مناطق شناسنامه دار شده اند و البته که مصر بر اجرای این طرح در تمامی مناطق هستیم.

وی افزود: پرداختن به پرونده های حقوقی باقیمانده از سالهای پیشین که سابقه آنها به 24 سال قبل برمی گشت نیز یکی از اقداماتی است که کمیسیون حقوقی و املاک انجام داده و با بررسی مرحله به مرحله این پرونده ها تا نیل به اجرایی شدن بخشی از این پرونده ها را ساماندهی نمود.

عضو شورای شهر اهواز در خصوص تصرفات غیر قانونی و ساخت و سازهای غیرمجاز بیان کرد: در برخی از مناطق مانند کوی رمضان، زویه، فرهنگیان، علوی و غیره، اماکن تجاری و مسکونی فاقد سند وجود دارند که به دلیل قرار داشتن در محدوده شهری شهرداری ملزم به ارائه خدمات شهری به این اماکن است. از طرفی عدم وجود سند و فاقد سند بودن این املاک منجر به ملزم نبودن مالکان به پرداخت عوارض می شود که این موضوع هزینه هایی برای شهرداری به دنبال دارد.

شیرمردی ادامه داد: ایجاد حس مالکیت در مالکان یکی از ساز و کارهای قاونی و موثر در راستای حل این معضل است به طوری که چنانچه شهرداری با اداره ثبت املاک و سایر دستگاه های ذیربط برای سنددار کردن این املاک وارد مذاکره شود مالکان نیز از این حرکت استقبال می کنند و این امر علاوه بر ایجاد حس مالکیت در مالکان منجر به درآمد زایی قابل توجهی از محل پرداخت عوارض این اماکن می شود.

رئیس کمیسیون حقوقی و املاک شورای شهر اهواز در رابطه با قرار گرفتن املاک شهروندان در طرح های شهرداری گفت: این مسئله یکی از موضوعاتی است که باید به طور جدی مورد بررسی قرار گیرد و قبل از انجام مطالعات و اجرای پروژه ها این موضوع حل و فصل شود تا در اواسط مراحل اجرایی پروژه با مشکل تملک مواجه نشویم. گاهی اوقات مقاومت مالکان در برابر واگذار کردن ملک خود به شهرداری منجر به ناچار بودن شهرداری برای راضی کردن مالکان می شود که این اتفاق هزینه های بالایی در برخی موارد در پی دارد.

وی در  خصوص نقش سازمان زمین و مسکن شهرداری اهواز در مقابله با زمین خواری و ساخت و سازهای غیرمجاز عنوان کرد: اساسنامه  سازمان زمین و مسکن توسط شورای شهر اهواز تصویب و در حال طی مراحل قانونی است، با احداث این سازمان که از اساسنامه قاطعانه و محکمی برخوردار است شاهد اقدامات راهگشایی در مقوله تصرفات غیر قانونی و شناسنامه دار کردن املاک خواهیم بود و می توان گفت با در نظر گرفتن شاخص ارزش افزوده، این سازمان علاوه بر جلوگیری از تخلفات، سازمانی درآمدزا نیز خواهد بود.

شیرمردی در خصوص معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری اهواز گفت: شاید معاون فرهنگی به تنهایی مقصر نباشد و مصوبات ما در حوزه فرهنگی بیشتر به سمت و سوی جلوه دادن شهرداری به عنوان یک کمیته امداد می رود! اما از معاونت فرهنگی اجتماعی انتظار می رود در بخش احداث فرهنگ سراها و سراهای محلات و آموزش شهروندی پررنگ تر ظاهر شود.

شیرمردی تصریح کرد: نیروهای نخبه و توانمندی در ساختار شهرداری قرار دارند که بلاتکلیف باقی مانده اند و تفکر عمیقی برای افزایش بهره وری مفید از استعدادها و توانمندی ها وجود ندارد.
:
:
:
آخرین اخبار