تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۳
کد خبر: ۷۸۶۶۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
همایش دانش‌آموزی نماز خوزستان
حجت​الاسلام قرائتي: دین را باید شیرین تعریف​کرد
رئیس ستاد اقامه نماز کشور با تصریح بر این​که دین را باید شیرین تعریف​کرد و مستحب‌‌ها را سخت نشان ندهیم،‌ گفت: مقام معظم رهبری به نماز خواندن با نوجوانان بسیار تأکید کردند و به گفته ایشان شیرین‌ترین نماز ایشان نماز با نوجوانان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور در همایش دانش‌آموزی نماز که پیش از ظهر امروز(9دي​ماه) در تالار فردوسی اهواز برگزارشد، با بیان این​که آخرین جملات پیامبر(ص) قبل از عروج روح مبارکشان کلمه نماز بوده است، تصريح​كرد: از امام علی(ع) نقل شده​است که ایشان قبل از عروج روحشان کلمه نماز را بارها و بارها تکرار کرده​اند که این امر نشان​دهنده اهمیت نماز است.

وی با بيان​ اين​كه نماز ظهر حضرت امام حسین(ع) در روز عاشورا شکسته بود و مجموع کلماتی که ایشان در نماز شکسته خود خواندند 35 کلمه بوده است، افزود: به ازای 35 کلمه‌ای که ایشان در نماز خود تلاوت کرده‌اند 30 تیر به بدن مبارکشان زدند و این نشان از اهمیت نماز برای حضرت امام حسین(ع) بود که در آن واقعه برای اقامه نماز قیام کردند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به عکس موجود در سالن که جوانی در حال سجده بود، حاضران را به تفکر در خصوص این عکس دعوت کرد و گفت: فلسفه سجده یعنی بلندترین نقطه بدن انسان به کوتاه‌ترین نقطه یعنی خاک برسد و این نشان از تضرع به درگاه خداوند است. آمریکایی‌ها کشف کردند بهترین لحظه که خون به بدن آن​ها می‌رسد لحظه سجده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این​که نماز صحیح و سجده مقبول دارای شرایطی است، گفت: رو به قبله بودن، غذای حلال، برای رضای خدا بودن از شرایط قبولی سجده است. در نماز همه چیز وجود دارد.

وی در ادامه خاطرنشان​كرد: در نماز انسان به ملائکه شبیه می‌شود و به عبارتی دیگر انسان در نماز به کل هستی تشبیه می‌شود. چگونه می‌شود انسان خداوند را دوست داشته باشد اما برای صحبت​کردن با خداوند حرکتی را انجام ندهد باید رغبت صحبت با خداوند را ايجاد كنيم.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با تصریح بر این​که خداوند در قرآن این قول را به انسان داده که هرکس برای رضای خدا گامی را بردارد مهرش در دل​ها می‌نشیند، گفت: مهر نشستن در دل‌ها با خوش‌رویی به وجود می‌آید متأسفانه ما درست خندیدن را بلد نیستیم، چه خوب است اگر یک سایت خنده حلال را‌ه‌اندازی کنیم که اوقات فراغت برخی از فرهنگیان با خندیدن حلال پر شود.

وی با بیان این​که خداوند هم انسان را می‌خنداند و هم می‌گریاند، گفت: برای آموزش سعی کنیم لباس‌های رنگ روشن بر تن کند تا باعث رغبت فراگیری علم برای دانش‌آموزان شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با تاكيد بر اين​كه نماز آرم و علامت مسلمانان است، گفت: بهترین نامه‌ها اگر به آن​ها آرم چسبیده نشود پست آن را ارسال نمی‌کند. اگر همه مشکلات کشور را حل کنیم باید ببینیم نماز در چه جایگاهی است.

اولیا جلسه پیگیری نماز دانش‌آموزان را برگزار کنند

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور با اشاره این‌که به همراه نماز می‌توانیم به بهترین رتبه‌های دنیوی دست یابیم، گفت: اگر انجمن اولیا و مربیان در سال یک جلسه را مخصوص پیگیری وضعیت نماز دانش‌آموزان برگزار کنند قطعاً بسیاری از مشکلات دانش‌آموزان برطرف خواهد شد.

محمود مظفر، قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور در همایش دانش‌آموزی نماز ضمن تشکر از برگزاری همایش‌های این‌چنینی در سطح دانش‌آموزی گفت: خیلی خوب است که در سال‌های آ‌ینده برگزاری همایش نماز دانش‌آموزی به کلی در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد و آن‌ها مسئولان برگزاری این همایش در سال‌های آینده شوند.

وی با بیان این‌که اگر نماز در شرایط خوب برگزار نشود استفاده درستی نمی‌توان از آن کرد، گفت: نماز صحیح باعث می‌شود راه و روش زندگی آینده جلوی ما قرار گیرد. نماز در زندگی کمک‌های فراوانی به انسان خواهد کرد.

مظفر در ادامه افزود: اگر معلمان در نماز اول وقت کنار دانش‌آموزان قرار گیرند تأثیر زیادی بر جذب دانش‌آموزان در نماز جماعت خواهد داشت. چه زیباست اگر همه معلمان در همه رشته‌های تحصیلی در ابتدای شروع درس 5 دقیقه از زمان خود را به آموزش نماز دهند  و قطعا این امر تأثیر ویژه‌ای بر دانش‌آموزان خواهد داشت.

وی با تأکید بر این‌که اگر دانش‌آموزان در بخش نماز فعال باشند به عنوان یاور نماز قرار خواهندگرفت، گفت: نماز در تشکیل شخصیت دانش‌آموز تأثیر بسزایی می‌گذارد و برای آینده جامعه بسیار مفید خواهد بود.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور با تصریح بر این‌که اگر به دنبال تأثیر بیشتر نماز هستیم باید استمرار در آن وجود داشته باشد، گفت: دانش‌آموزان سعی کنند صفوف اول نماز جماعت در مساجد را پر کنند تا این موضوع در همه کشور نهادینه شود.

محیط جذابی برای نمازگزاران در مدارس ایجاد کنیم
   
معاون پرورشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش گفت: نماز جماعت دانش‌آموزان در مدرسه را باید رونق داد. اگر بخواهیم جمعیت بیشتری وارد نماز شوند باید فضای زیبایی را برای نمازگزاران ایجاد کنیم. باید محیط جذابی برای نمازگزاران در مدارس ایجاد کنیم.

حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش در همایش دانش‌آموزی نماز ضمن تشکر از ابتکار اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان برای برگزاری چنین همایشی اظهارداشت: وزارت آموزش و پرورش به‌عنوان یکی از سازمان‌های اصلی گسترش فرهنگ نماز میان جامعه است. اگر مشکل نماز در جامعه برطرف شود بسیاری از مشکلات جامعه نیز برطرف خواهد شد.

وی با بیان این‌که استمرار در عبادت زیبایی‌های فراوانی به‌همراه دارد، تصریح‌کرد: باید روزانه عبادت را انجام داد؛ در صحت و بیماری، سفر و غیره، نماز همراه انسان است و این استمرار است که تأثیر تربیتی بر انسان می‌گذارد.

معاون پرورشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر این‌که سبک شمردن نماز سبب از بین رفتن برکات آن می‌شود، افزود: باید دقت کرد تا استمرار عبادت تبدیل به افراط و تفریط در عبادت نشود زیرا هر دوی آن‌ها اشتباه بوده است و گمراهی را برای انسان به دنبال دارد؛ انسان باید به اندازه واجبات عبادت کند.

کفاش با بیان این‌که اگر یک وعده نماز عقب افتاد به معنی آن است که شیطان در انسان نفوذ کرده‌است، یادآور شد: اگر شیطان به‌درون انسان نفوذ کرد، روز به روز این نفوذ شیطان پشت می‌شود و وضعیت روحی انسان را به بدترین شکل تبدیل می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به این‌که لفظ سوره حمد به صورت جمعی بوده و از افعال انفرادی استفاده نشده است، تاکید‌کرد: فلسفه نماز جمعی بوده است. عبادت در مکتب اسلام به صورت جمعی بوده‌است. در نماز جماعت انسان تربیت می‌شود. نماز یک نوع عبادت انفرادی برای تعالی فردی برای ایجاد جریان اجتماعی بوده است.

کفاش در ادامه با بیان این‌که یک باحجاب بداخلاق گناهش بسیار بیشتر از یک بدحجاب خوش‌اخلاق بوده است،‌ گفت: اگر کسی با رفتارش شخصی را نمازخوان کند ثواب نماز این فرد برای وی صدقه جاریه خواهد بود.

تقی زاده:نوجوانان از منابع معنوی خود مطلع باشند

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با بیان این‌که همه در تلاش هستند تا نوجوانان و جوانان از منابع معنوی خود مطلع باشند، گفت: یک تمدن و فرهنگ، زمانی به خوبی از نسلی به نسل دیگر انتقال می‌یابد که دانش‌آموز شناخت و معرفت کاملی نسبت به منابع فرهنگی خود داشته باشد.

محمد تقی‌زاده در همایش دانش‌آموزی نماز با بیان این‌که این همایش برای نخستین‌بار در سطح استان‌های کشور در حال برگزاری‌است، تصریح‌کرد: جذب دانش‌آموزان به نماز یکی از مهم‌ترین اهداف و کانون توجه آموزش و پرورش در برگزاری این همایش‌ها بوده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان عدم شناخت دانش‌آموزان به منابع کشور را یکی از بزرگترین‌ عوامل سقوط دانست و افزود: اگر آموزش و پرورش جهت کسب یک معرفت دینی حرکت کند می‌تواند بهترین مسیر و راه نشان دهد.

تقی‌زاده با تصریح بر این‌که نماز در رأس همه امور فرهنگی بوده است،‌ یادآور شد: با نماز می‌توانیم جامعه‌ای بدون شرک و ریا را تشکیل دهیم و در همین راستا می‌توانیم معنای حقیقی نماز را درک کنیم.

وی با اشاره به این موضوع که اطاعت با عبادت تفاوت دارد، خاطرنشان‌کرد: بسیاری در حال عبادت هستند اما این عبادت منجر به اطاعت نمی‌شود. در طول روز بارها جمله ”ایاک نعبد" را می‌گویم اما برای برطرف شدن مشکلاتمان به انسان پناه می‌بریم.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به اهمیت بالای نماز که بارها در قرآن نیز اشاره شده است، افزود: اگر نگاهی به زندگی اولیا و پیامبران و معصومین بیاندازیم متوجه می‌شویم که در سخت‌ترین شرایط موجود نماز را مورد غفلت قرار نمی‌دهند و اهمیت فراوانی به آن می‌دهند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار