تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۷۵۰۸۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
26 آبان؛ سالگرد شکست حصر سوسنگرد
سوسنگرد چگونه از حصر خارج شد؟
عضو شورای فرماندهی سپاه دشت‌آزادگان در سال 59 گفت: اتکال تمام نیروها به خداوند، پیروی از امام راحل(ره)، وجود نیروهای مخلصی چون آیت‌الله خامنه‌ای و ایمان نیروهای رزمنده به تحقق هدف خود در جبهه حق علیه باطل، رمز پیروزی در عملیات شکست حصر سوسنگرد بود.

علی بالشی اظهار کرد: آبان سال 59 همزمان با ماه محرم بود. در آن زمان اولین بار نبود که سوسنگرد محاصره شده بود؛ این شهر پیش از این، سه بار دیگر نیز محاصره شده بود ولی رژیم بعث عراق نتوانسته بود پایدار بماند.

وی ادامه داد: شهر سوسنگرد از نظر استراتژیک منطقه‌ای بسیار مهم و حساس برای ارتش بعث بود چرا که می‌خواست با تصرف سوسنگرد جبهه جنوبی خوزستان در خرمشهر و آبادان را به جبهه شمالی در شوش و دزفول متصل کند و اهواز را نیز در معرض سقوط قرار دهد؛ به همین دلیل، فشار بسیاری بر این نقطه وارد کرد.

عضو شورای فرماندهی سپاه دشت‌آزادگان در سال 59 افزود: دشمن یک بار در عملیات 8 مهر 59 در اطراف حمیدیه شکست خورده بود. این موضوع برای عراق بسیار سنگین بود که یک لشکر کامل و مجهز در برابر عده کمی مدافع شکست بخورد. در آن زمان، دشمن خبره‌ترین فرماندهان خود را در منطقه چذابه تا حمیدیه به کار گرفته بود.

بالشی اظهار کرد: پس از این شکست، دشمن تصمیم می‌گیرد فشار بیشتری به سوسنگرد وارد کند و بنابراین از سه قسمت به شهر حمله‌ور شد. از تپه‌های الله‌اکبر با تمام امکانات خود شهر را می‌کوبید، از جاده سوسنگرد – بستان نیز نیروهای خود را تقریبا به 100 متری مسجدجامع سوسنگرد فرستاد و از قسمت سوسنگرد – هویزه هم وارد عمل شد و در روزهای 23، 24 و 25 آبان ماه محاصره را از سه طرف تنگ‌تر کرد.

وی ادامه داد: محاصره سوسنگرد به گونه‌ای بود که تانک‌های دشمن وارد شهر شده بودند و تنها مسجدجامع که به رودخانه منتهی می‌شد، در اختیار نیروهای ما قرار داشت و شهر به یک ویرانه تبدیل شده بود.

عضو شورای فرماندهی سپاه دشت‌آزادگان در سال 59 گفت: در آن لحظات از اوضاع بیرون شهر خبر نداشتیم.مقام معظم رهبریکه در آن دوران نماینده امام(ره) بودند، جریان را به اطلاع امام خمینی(ره) می‌رساندند که امام(ره) دستور دادند و فرمودند: "سوسنگرد باید تا فردا صبح آزاد شود".

وی افزود: ما در شهر مقاومت می‌کردیم و در بیرون شهر دشمن در روستای ابوحمیظه مستقر شده بود. تیپ 2 دزفول و سپاه پاسداران اهواز در بیرون شهر وارد عمل شدند و فشار بسیاری وارد کردند، در قسمت شرقی شهر در جاده سوسنگرد – اهواز، دشمن را شکست داده و وارد شهر شدند.

بالشی اظهار کرد: روز 26 آبان ماه محاصره سوسنگرد شکسته شد و شهر آزاد شد. آیت‌الله خامنه‌ای وارد شهر می‌شوند ولی شهید چمران در آن دقایق در روستای ابوحمیظه مورد هدف قرار می‌گیرد و از ناحیه پا تیر می‌خورد.

وی گفت: امکانات نیروهای ما با لشکر بعث عراق قابل مقایسه نبود. چون تنها یک سال از انقلاب اسلامی می‌گذشت و از طرف دیگر، 12 لشکر مجهز و 30 کشور پشتیبان مانند آمریکا، فرانسه و آلمان در مقابل نیروهای ما قرار داشتند.

عضو شورای فرماندهی سپاه دشت‌آزادگان در سال 59 عنوان کرد: با اطلاعاتی که آمریکا در اختیار داشت، برنامه‌ریزی کرده بود که در مدت یک هفته رژیم بعث عراق، خوزستان را تصرف می‌کند. شاید با تجهیزات و طرح‌های عملیاتی که در منطقه داشتند، پیروزی را دست‌یافتنی می‌دیدند اما اطلاع نداشتند در داخل کشور با چه نیروهایی رو‌به‌رو می‌شوند.

وی تصریح کرد: ما نیروهایی مخلص، متدین و مومن در اختیار داشتیم که با انسجام کامل برای دفاع آمده بودند. آنها می‌دانستند ما بر حقیم و از هدف خود دست نمی‌کشیم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار