تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۷۴۶۸۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون استاندارخوزستان:
نوع سیاست‌گذاری بر درآمد کشاورزان تأثیرگذار است؛ در تصمیمات خود دقت کنیم
به ازاری هر یک روز تاخیر در اختصاص آب برای مزارع استان، یک سوم در بخش تولیدات استان کاهش می یابد / جهاد کشاورزی خوزستان تخصیص ۶۰ درصدی آب به مزارع حوزه رودخانه کرخه و مارون را قبول ندارد و سازمان آب و برق استان گاهی اوقات با بارش پنج و یا شش میلیمتری باران دریچه کانال های آب را می بندد
خوزنیوز: معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: مسئولان باید به دنبال تخصیص آب مابقی زمین‌های طرح 550 هزار هکتاری باشند

به گزارش خوزنیوز احمد سیاحی عصر دیروز در نشست کمیته بحران استان گفت: در حال حاضر تنها مجوز تخصیص آب 312 هزار هکتار از طرح 550 هزار هکتاری را گرفتیم که عملکرد قابل قبولی نیست و سازمان‌ها باید در زمینه تخصیص مابقی آب پیگیری لازم را انجام دهند.

احمد سیاحی اظهار کرد: امروز اگر ما نتوانیم کشت تعیین شده را اجرایی کنیم باید خسارت وارده را به کشاورزان پرداخت کنیم.

معاون عمرانی استاندار خوزستان افزود:‌ در حال حاضر کشاورزان استان به شدت در رنج هستند لذا مسئولان باید با یک مدیریت مدون در بحث رودخانه‌ها کاری کنند که شاهد اقتصادی در زمینه کشاورزی باشیم.

وی گفت: نباید با مباحث و موضوعات قهری رفتار کرد ما همه به دنبال کار کردن در استان هستیم لذا باید با انسجام و همدلی به پیش رویم.

سیاحی افزود: ما در استانی زندگی می‌کنیم که آب‌های جاری متعددی دارد و همیشه در زمینه تولید غلات رتبه اول و یا دوم کشور هستیم.

معاون عمرانی استاندار خوزستان خاطر نشان کرد: تمام دغدغه کشاورزان امرار و معاش آنها است لذا انتظار می‌رود از فرایندهای کشاورزی استان‌های دیگر در بهبود وضعیت کشاورزی استان استفاده کرد.

وی افزود: همه ما به شرایط استان واقف هستیم و می‌دانیم که در منطقه‌ای خشک زندگی می‌کنیم بنابراین می‌بایست حداکثر استفاده از زمین‌های کشاورزی را داشته باشیم.

سیاحی ادامه داد: طرح 550 هزار هکتاری 6.5 برابر طرح توسعه نیشکر است و اگر این طرح از سال 76 شروع می‌شد الان در زمینه کشاورزی رتبه فوق اول در کشور بودیم.

معاون عمرانی استاندار خوزستان با بیان اینکه امروز هیچ استانی همچون خوزستان قابلیت کشاورزی در کشور را ندارد، افزود: با توجه به این که نوع سیاست‌گذاری بر نوع درآمد کشاورزان بسیار تأثیرگذار است باید در تصمیمات خود دقت کنیم.

سیاحی گفت:‌ ما تاکنون سهم خود را در رابطه با آب به طور کامل نگرفته‌ایم و مقصر آن انحصاراً سازمان آب و برق نبوده است ولی اگر در این مقطع زمانی نتوانیم از ظرفیت‌های استان استفاده کنیم بدون شک ضرر می‌کنیم.

وی در پایان گفت: طبق صورتجلسه گذشته میزان تخصیص آب به اراضی از رودخانه کارون و دز همان 100 درصد و میزان تخصیص آب به اراضی از رودخانه کرخه و مارون 80 درصد خواهد بود.
خسارات خشکسالی به کشاورزان خوزستان پرداخت شود

همچنین در این جلسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان عنوان کرد: اگر آب مورد نیاز کشاورزان تامین نشود، باید خسارت ناشی از خشکسالی به آنان پرداخت شود و خسارت بیمه یک دهم ضرر و زیان آن ها نیست.

کیخسرو چنگوایی افزود: این نکته نیز قابل ذکر است که بارندگی مهر ماه برای ذخریه سازی آب پشت سد های استان نیز مناسب است.

چنگلوائی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر در بخش کشاورزی استان با مشکلاتی همچون بی آبی مواجه هستیم، گفت: کشاورزان خوزستانی بیش از این تحمل ضرر و خسارت را ندارند و سهم خساراتی که از شرکت های بیمه دریافت می کنند، یک دهم ضرر و زیانشان هم نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان تصریح کرد: پایاب رودخانه کرخه و کارون به ازاری کشت هر ۲۰۰ هزار هکتار محصول گندم باید ۵۰۰ میلی متر مربع باشد که متاسفانه این میزان آب به این محصول اختصاص نمی یابد.

چنگلوایی با تاکید به اینکه به ازاری هر یک روز تاخیر در اختصاص آب برای مزارع استان، یک سوم در بخش تولیدات استان کاهش می یابد، گفت: جهاد کشاورزی خوزستان تخصیص ۶۰ درصدی آب به مزارع حوزه رودخانه کرخه و مارون را قبول ندارد. سازمان آب و برق استان گاهی اوقات با بارش پنج و یا شش میلیمتری باران دریچه کانال های آب را می بندد.

وی افزود: هر شهرستان اقلیم آب و هوایی منحصر به خود را دارد و با قطع آب در شهر های بالادستی، شهرهای پائین دستی نیز دچار مشکلات فراوانی می شوند.

چنگلوائی تصریح کرد: کشت محصول گندم با کیفیت، نیازمند حداقل پنج مرتبه آبیاری است در صورتی که در برخی نقاط استان به دلیل کمبود آب تنها دو یا سه مرتبه زمین های گندم را آبیاری می کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان اظهار کرد: بارندگی های سال جاری به نسبت سال گذشته بهتر بوده به همین دلیل سازمان آب و برق باید هر چه سریع تر قرار دادهای اختصاص آب را باشرکت های توزیع منعقد کند تا کشاورزان بدون آب نمانند.


:
:
:
آخرین اخبار