تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۷۱۸۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
95 درصد معتادان پس از درمان، دوباره معتاد می‌شوند
وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با مواد مخدر، تلاش‌هایی برای درمان معتادان شروع کرده‌اند، اما گویا 95 درصد این تلاش‌ها سودی ندارد. 

به گفته مدیر گروه روان‌پزشکی دانشگاه علوم بهزیستی، 95 درصد معتادان 6 ماه پس از ترک، اعتیاد خود را از سر می‌گیرند.

به گزارش فارس، فربد فدایی درابن باره گفته است: "واقعیت این است که دیده شده 95 درصد معتادان 6 ماه پس از ترک، اعتیاد خود را از سر می‌گیرند و این موضوع باید ما را به فکر ببرد که جز پیشگیری راه دیگری نیست. از طرف دیگر 6 ماه ترک اعتیاد توسط یک معتاد هم بد نیست چرا که صدمات را به خود فرد و جامعه کمتر می‌کند."

آنطور که فدایی می گوید، پژوهش‌ها نشان می‌دهد که اعتیاد را نمی‌توان به عنوان معضلی در نظر گرفت که بطور کامل درمان شود: "خیلی از اوقات می‌بینیم تصویری که اعتیاد مشخص می‌‌‌کند، تصویر بیماری مزمنی است که دوره‌های تخریب و تشدید دارد و برخی از بیماری‌ها در پزشکی اینگونه‌اند. برخی بیماری‌ها هستند که درمان‌پذیر نیستند اما آنها را کنترل می‌کنیم مانند دیابت و گاهی هم برخی بیماری‌ها زمانی تخفیف و زمانی افزایش می‌یابند که اعتیاد هم به همین طریق است. به همین خاطر باید امیدوار باشیم همین دوران کوتاه مدت ترک که معتادان انجام می‌دهند هم مفید باشد و حداقل بهتر از مصرف مداوم مواد مخدر است."

این درحالی است که محمدباقر صابری ظفرقندی، مدیرکل درمان و حمایت اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام پوشش 10 هزار معتاد در مراکز درمان اجباری، گفته است: "معتادانی که به طور اجباری درمان می‌شوند تا شش ماه بعد از ترخیص از مرکز برایشان طبق حکم قاضی تعیین تکلیف می‌شود و برای مدت مشخص از حمایت‌های اشتغال برخوردار می‌شوند. هر شحص معتادی اگر تا شش ماه پس از درمان تحت مراقبت باشد، دیگر به سمت اعتیاد برنمی‌گردد."

وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با مواد مخدر تلاش‌هایی برای درمان معتادان شروع کرده‌‌اند. چندی پیش در همین راستا، مرکز درمان احباری معتادان در اراک افتتاح شد.

همچنین وزیر بهداشت از راه اندازی 4 مرکز اورژانس معتادان به مواد روان‌گردان در تهران خبر داده است. مرضیه وحید دستجردی گفت: "طی نامه‌ای از وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر درخواست کردم که 4 ساختمان را در 4 نقطه تهران در شمال، جنوب، شرق و غرب تهران در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد تا به عنوان مرکز اورژانس رسیدگی به معتادان به مواد محرک و روانگردان تجهیز و راه‌اندازی شود. 

وزیر کشور نیز با پیشنهاد بنده موافق کرد و اکنون منتظریم تا در اسرع وقت این ساختمان‌ها را تحویل بگیریم و با تجهیز آن بتوانیم خدمات اورژانسی لازم را هم به این معتادان و هم به سایر بیماران اورژانسی روانپزشکی در این مراکز در تهران ارائه کنیم."
:
:
:
آخرین اخبار