تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۲
کد خبر: ۷۱۷۷۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
محمد رضا شمسایی، مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان:
به دليل برداشت مكرر از سرشاخه‌هاي آبي خوزستان؛ آورد آب سد كرخه نصف شد / زهاب طرح 550 هزار هکتاری سه برابر زاینده رود
طرح جمع‌آوري زه‌آب طرح 550 هكتاري به طور كلي آماده شده است اما به دليل حجم زياد، بايد فكري براي آن شود. حجم زه‌آب اين طرح 91 مترمكعب در ثانيه پيش‌بيني شده كه اين ميزان در مقايسه با متوسط آورد آب زاينده‌رود كه 30 مترمكعب در ثانيه است، حجم 3 برابري را نشان مي‌دهد
رييس سازمان آب و برق خوزستان گفت: به دليل برداشت‌های مكرر از سرشاخه‌هاي آبي استان ظرف 5 سال‌گذشته، آورد آب سد كرخه كه 5.4 ميليارد مترمكعب بود، اكنون به 2.9 ميليارد مترمكعب كاهش يافته است.

محمدرضا شمسایی، مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان

محمدرضا شمسايي در كارگروه طرح 550 هزار هكتاري مقام معظم رهبري عنوان كرد: طي چند سال‌گذشته بيش از 8 هزار ميليارد تومان اعتبار در كرخه سرمايه‌گذاري شده است. اگر قرار باشد سالانه حجم زياد آب از سرشاخه‌های اين رودخانه برداشت شود، اين سرمايه‌ها به هدر مي‌رود.

وي افزود: وزارت نيرو بايد در زمينه سهمیه‌بندي بين استان‌ها پاسخگو باشد و تكليف ميزان برداشت آب و حريم رودخانه‌ها را روشن كند.

رييس سازمان‌ آب و برق خوزستان تصريح‌كرد: طرح جمع‌آوري زه‌آب طرح 550 هكتاري به طور كلي آماده شده است اما به دليل حجم زياد، بايد فكري براي آن شود. حجم زه‌آب اين طرح 91 مترمكعب در ثانيه پيش‌بيني شده كه اين ميزان در مقايسه با متوسط آورد آب زاينده‌رود كه 30 مترمكعب در ثانيه است، حجم 3 برابري را نشان مي‌دهد.

‌ شمسايي اظهاركرد: با توجه به بالا بودن حجم زه‌آب طرح 550 هزار هكتاري، بايد از روش‌هاي نوين آبياري، يعني آبياري تحت فشار در مزارع استفاده شود تا ميزان توليد زه‌آب كاهش يابد. تغيير الگوي كشت نيز روش ديگري است كه مي‌توان با استفاده از آن حجم توليد زه‌آب را كاهش داد. محصولي كه آب زياد مصرف مي‌كند قطعا زه‌آب زيادي را هم توليد خواهد كرد.

وي بيان‌كرد: ‌مديريت كيفي رودخانه از مهمترين روش‌هاي كاهش توليد زه‌آب است. مشكل بزرگي كه در برنامه‌ريزي آب وجود دارد توجه به كميت آب و بي‌توجهي كیفيت آن است. ما بايد در برنامه‌ريزي‌هاي تامين آب طرح‌ها، كيفيت و كميت را به‌طور هم‌زمان در نظر بگيريم؛ به طور مثال براي تامين آب پايين‌دست شهرهاي آبادان و خرمشهر هميشه با مشكل كيفيت آب مواجه‌ايم.

شمسايي تصريح‌كرد: ‌براي جمع‌آوري زه‌آب طرح 550 هزار هكتاري و استفاده مجدد از آن از یک شركت ايتاليايي دعوت كرديم تا برنامه‌هاي لازم را در اين خصوص در اختيار ما قرار دهد.

وي با اشاره به مشكلات كنوني تامين اعتبار خاطرنشان‌كرد: بايد تكليف اعتباراتی كه براي احداث شبکه اصلي و زهكش‌هاي سراسري اختصاص يافته، مشخص شود زيرا اعتبارات اختصاص يافته، ولي هنوز محل تامين آن اعلام نشده است.

رييس سازمان آب و برق خوزستان تصريح‌كرد: امسال براي تكميل شبكه‌هاي اصلي و احداث شبكه‌هاي سراسري 880 ميليارد تومان اعتبار اختصاص يافته اما منبع اين اعتبارات هنوز مشخص نشده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴
نیما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
0
5
همه مردم و مسئولان وظیفه دارند که از منابع ابی خوزستان حمایت و حفاظت نمایند،هیچ طرح و برنامه ای نباید باعث اسیب بیشتر به رودخانه کارون شود.
میبایست نظارت دقیق و کارشناسی شده ای بر اجرای طرح 550 هزارهکتاری اعمال شود تا انشالله این پروژه به طور کامل، در اسرع وقت و بالاترین استانداردهای کیفی به انجام برسد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
0
4
خوزستاني ها بايد اعتراض كنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
0
7
به سرچشمه های کارون در چهارمحال و بختیاری هم سری بزنید. همان بلایی که سر زاینده رود آوردند حالا دارند سر کارون می آورند. یعنی برداشت از سرشاخه های رودخانه
محمد رامهرمزی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
1
0
اگه راست میگی به وضع نابسامان امور آب شمال شرق برس که زمین خواران تمامی اراضی حریم بستر رودخانه الله را تصاحب کردند
:
:
:
آخرین اخبار