تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۸
کد خبر: ۷۱۶۰۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب خبر داد :
پایان عملیات لرزه‌نگاری در مناطق نفت‌خیز جنوب
معاون مدیر امور فنی زمین شناسی گسترشی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: عملیات اجرایی پروژه لرزه‌نگاری سه بعدی میادین لالی و کارون به پایان رسید.

فرخ ناصری کریموند امروز با اشاره به پایان عملیات لرزه‌نگاری میادین لالی و کارون در مناطق نفت‌خیز جنوب اظهار داشت: این پروژه به منظور برداشت اطلاعات لرزه‌نگاری سه بعدی به‌منظور اهداف توسعه‌ای این میادین با اعتباری معادل 199 میلیارد ریال و 14 میلیون یورو از سوی شرکت عملیات اکتشاف نفت به عنوان پیمانکار به اجرا در آمد.

وی درباره موقعیت اجرای پروژه بیان کرد: در این پروژه، منطقه‌ای به وسعت تقریبی یک هزار کیلومتر مربع شامل میادین نفتی لالی، کارون، میدان اکتشافی هفت شهیدان و نواحی میان این ساختارها  تحت پوشش قرار گرفت و اطلاعات لرزه‌نگاری برداشت شده است.

معاون مدیر امور فنی زمین شناسی گسترشی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب افزود: در این پروژه، داده‌های جمع آوری شده، پس از پردازش و تعبیر و تفسیر می‌تواند در کسب اطلاعات دقیق و جامع  از ساختار‌های نفتی میدان‌های لالی، کارون و شهیدان نقش تعیین کننده‌ای را ایفا کرده و در تهیه برنامه دقیق حفر چاه‌های جدید تحول بزرگی ایجاد کند.

ناصری کریموند خاطرنشان کرد: با برداشت اطلاعات لرزه‌نگاری از این میادین می‌توان شناخت دقیقی از ساختمان زیرزمینی آنها به دست آورد و بر اساس آن نسبت به توسعه این میادین در راستای افزایش تولید نفت اقدام کرد.

وی ادامه داد: همچنن اطلاعات مفیدی از پتانسیل‌های نفتی در محدوده پروژه بدست خواهد آمد که استفاده از آنها، قطعاً روندهای  تولیدی و توسعه میادین مورد اشاره را بهبود و هزینه حفاری در آنها را به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد داد.

این مسئول، شرایط کوهستانی منطقه، وجود دریاچه سد گتوند و بالا آمدن مستمر سطح آب و وجود چند ناحیه بزرگ حفاظت شده زیست محیطی را از سختی‌های این پروژه برشمرد که در روند اجرای پروژه تاثیرگذار بوده است.

معاون مدیر امور فنی زمین شناسی گسترشی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب یادآور شد: این معاونت از سال گذشته تاکنون سه پروژه بزرگ لرزه‌نگاری میادین اهواز، رامین و لالی-کارون را به اتمام رسانده و پیش‌تر نیز کار برداشت داده، پردازش و تفسیر اطلاعات میادین نفتی رامشیر و زیلایی را در سال‌های قبل انجام داده، به طوری‌که در طی عملیات لرزه‌نگاری در ناحیه زیلایی، ساختمان شهیدان کشف و در اختیار مدیریت اکتشاف نفت قرار گرفت.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار