تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۷
کد خبر: ۷۱۴۱۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مراسم رونمایی از پوستر دوازدهمین اجلاس بین المللی پیرغلامان حسینی در اهواز برگزار شد
استاندار خوزستان در نشست خبری دوازدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی گفت: عاشورا تنها در آن حادثه خلاصه نمی‌شود بلکه دارای مقدمات و موخراتی است. در چنین اجلاس‌هایی باید آنچه را که هست، بدون زیورآلات مورد علاقه خود، به تاریخ ارائه دهیم.

عبدالحسن مقتدایی در نشست خبری و مراسم رونمایی از پوستر دوازدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی که عصر روز جمعه (11 مهر) در سالن شهید رجایی استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به همکاری همه نهادهای استان در برگزاری این اجلاس و رقم خوردن رخدادی تاریخی در پیش از ماه‌های محرم و صفر اظهار کرد: خوزستان در هشت سال دفاع مقدس جنگ کرد و جنگ زده نیز بود.

وی بیان کرد: با توجه به جایگاه ویژه استان خوزستان در جنگ تحمیلی، برگزاری این اجلاس برای مردم ملموس‌تر است و انتظار کمک و همیاری از همگان می‌رود. برگزاری چنین همایش‌هایی از سویی افتخار و از سوی دیگر جز وظایف به شمار می‌رود. البته وظیفه مسئولان در این میان ساماندهی به اجلاس است.

مقتدایی با اشاره به اینکه بخشی از حادثه کربلا برای واعظان مطلوبیت دارد و به باقی زوایا پرداخته نمی‌شود، گفت: عاشورا تنها در آن حادثه خلاصه نمی‌شود بلکه دارای مقدمات و موخراتی است که شاید به رسالت پس از اسارت کمتر پرداخته‌ایم. در چنین اجلاس‌هایی باید آنچه را که هست، بدون زیورآلات مورد علاقه خود به تاریخ ارائه دهیم.

استاندار خوزستان تصریح کرد: مهمترین محوریت چنین اجلاس‌هایی درگیری مسئولان و مردم از صدر تا ذیل است. برگزاری این اجلاس برای استان‌هایی با افتخاری بیشتر همراه خواهد بود که همه دستگاه‌ها از امکانات در اختیار خود در این جهت صرف کنند و در چنین شرایطی نتیجه‌ عملکرد بهتر خواهد بود؛ در این میان این همت عالی به شان و منزلت مردم آن منطقه بازمی‌گردد.

وی با بیان اینکه خوزستان دروازه ورود تشیع به کشور است، افزود: این سرزمین باارزش با خون پاک شهیدانی که استقلال کشور را حفظ کردند شسته شده است. همه سازمان‌ها و ادارات با امکانات مجاز خود و همت عالی شرایط برگزاری مطلوب این همایش را فراهم کنند. البته هر جا سخن از امام حسین(ع) و یارانش است انگیزه‌ها بالا می‌رود.

فرج‌اله خبیر، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان نیز با اشاره به دربرگیری مسئولان و افراد بسیاری در سازمان‌ها برای برگزاری این اجلاس و تشکیل شش کمیته زیرمجموعه ستاد اجلاس، گفت: کمیته امنیت و انتظامات به عهده فرماندار اهواز، کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی به عهده مدیرکل صداو سیمای خوزستان، کمیته پشتیبانی به عهده معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار خوزستان، کمیته فرهنگی به عهده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، کمیته تزئینات و تبلیغات شهری به عهده شهردار اهواز، کمیته علمی و دینی به عهده مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان خواهد بود.

وی گفت: بسیاری از شرکت‌ها از جمله فولاد خوزستان، شهرداری اهواز، منطقه آزاد اروند، شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، شرکت ملی حفاری، پتروشیمی آبادان، پالایشگاه آبادان، مجتمع پتروشیمی ماهشهر در این زمینه همکاری داشته‌اند.

خبیر با تاکید بر اینکه این فعالیت‌ها جهت انتقال فرهنگ راستین عاشورا به مردم است، گفت: افتتاحیه این اجلاس 23 مهر در یادمان بین‌الحرمین اهواز و اختتامیه آن 25 مهر به میزبانی مصلی امام خمینی(ره) اهواز برگزار می‌شود.

* حضور یک هزار مداح و شاعر اهل بیت(ع) در اجلاس پیرغلامان 

رییس دوازدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی که 23 و 24 مهرماه در تهران و اهواز برگزار خواهد شد، گفت: بیش از 90 مداح، ذاکر، نویسنده، مبلغ، پژوهشگر حوزه عاشورا از ۲۲ کشور در این اجلاس حضور دارند.

محمد حسین صوفی، رئیس دوازدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی و معاون صدای رسانه ملی در نشست خبری این اجلاس که عصر روز جمعه (11 مهرماه) در سالن شهید رجایی استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به اینکه استان خوزستان قطعه درخشانی از جغرافیای ایران است، گفت: مردمی انقلابی و متدین با سابقه‌ای دینی، دروازه ورود تشیع به ایران و در سال‌های اخیر سابقه دفاع مقدس و مقاومت جانانه مردم که در حال حاضر تبدیل به فرهنگ جریان‌ساز و تحول آفرین شده از ویژگی‌های این مردم است.

وی گفت:‌ بسیاری از مردم آزاده جهان این حرکت را سرلوحه خود می‌دانند که در غزه،‌ سوریه و لبنان نمونه حرکت مردم خوزستان را شاهد هستیم.

صوفی با اشاره به اینکه عاشورا یک پدیده طبیعی نیست، بلکه حرکتی الهی و سراسر نور و برکت است، افزود: درآن نیمروز انقلابی رخ داد که منشا همه انقلاب‌های جهان شد و به ظاهر دشمن چند روزی احساس پیروزی کرد اما این نگاه توهم آمیز، آنجا که حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) در مجلس یزید سخن می‌گویند از بین می‌رود و در آنجا نهضت حضرت زینب(س) آغاز می‌شود و پیام عاشورا نسل به نسل منتقل شد تا به ما رسید.

رئیس دوازدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی با بیان اینکه شعرا،‌ مداحان و پیرغلامان با صوت خود یکی از گروه‌های انتقال دهنده این پیام بودند، عنوان کرد: سال‌های سال است که این طیف تبلیغ معارف عاشورا، شیعه و کربلا را به عهده دارد. هدف این اجلاس نیز تجلیل از این زحمات است و چندین سال است که رسانه ملی با تولی گری معاونت صدا اقدام به بزرگداشت این پیرغلامان می‌کند.

وی پیرامون برنامه‌های این اجلاس تصریح کرد: هزار مداح و شاعر اهل بیت(ع) از ایران و کشورهای اسلامی به منظور برگزاری این اجلاس حضور خواهند داشت. تجلیل از مداحان جوان و تجلیل از عاشوراپژوهان بانو، برای نخستین بار در این اجلاس صورت خواهد گرفت.

صوفی ادامه داد: بیش از نود مداح، ذاکر، نویسنده، مبلغ، پژوهشگر حوزه عاشورا از 22 کشور جهان در این اجلاس حضور دارند که نسبت به سالهای گذشته سه برابر شده است. همچنین امسال حضور تولیت آستان مقدس کربلا، نجف، سامرا،‌ کاظمین و امام رضا(ع) را شاهد خواهیم بود.

رئیس دوازدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی افزود: 67 فیلمساز، پژوهشگر، هنرمند،‌ ناشر و پیرغلام از کشورمان و جهان تجلیل می‌شوند که 15 نفر ازمداحان و ذاکران خارجی هستند، 16 نفر از آنها داخلی بوده، پنج نفر هنرمند، شاعر و فیلمساز،‌ دو هنرمند جوان، 18 هنرمند استان خوزستان از این جمله هستند.

ثبت مداحی بهبهان با عنوان «سه سنگ»

وی عنوان کرد:‌ با توجه به نقش برجسته استان خوزستان پس از دفاع مقدس و ترویج نوع خاصی از مداحی در کشور در این اجلاس مراسم عزاداری شهرستان بهبهان با عنوان سه سنگ به ثبت ملی خواهد رسید. همچنین ده مستند ساز و فیلمساز نیز تقدیر خواهند شد.

صوفی گفت: موضوع تجلیل از عاشورا و امام حسین(ع) به ویژه پس از انقلاب اسلامی فراگیر شده و در بسیاری از امور به مسلمانان و شیعیان اختصاص ندارد و بسیاری از کشورهای دیگر نیز در پاسداشت اباعبدالله(ع) آداب عزاداری دارند. یکی از موارد پیش بینی شده در این اجلاس ترویج، تبیین و آموزش سبک صحیح مداحی، مرثیه سرایی وعزاداری است که تلاش می‌شود، پیرایه‌های غلط وارد شده درعزاداری‌ها پاکسازی شوند.

رئیس دوازدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی گفت: مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی و جریان های تکثیری خاص یک زمان و مکان ویژه‌ای نیست بلکه همه آزادی‌خواهان و آزادی اندیشان تکلیف دارند در هر نقطه‌ای به این امر بپردازند و اساسا خط‌ مشی انقلاب اسلامی نیز دفاع از مظلوم در برابر ظالم است. در این ایام به ویژه اجلاس پیرغلامان حسینی از این فرصت پیرامون این موضوع استفاده خواهد شد.

وی با اشاره به نحوه انتخاب مستندهای عاشورایی گفت: از ماهها قبل صدا و سیمای مراکز استان‌ها فراخوان جمع‌آوری این آثار را اعلام کردند و از بین 40 اثر راه‌یافته آثار منتخب تجلیل خواهند شد.

صوفی گفت: ثبت آثار ملی توسط سازمان میراث فرهنگی انجام می‌گیرد و درحال حاضر اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان به بررسی و تنظیم مقررات ثبت شیوه عزاداری مردم بهبهان «سه سنگ» و سبک مداحی صادق آهنگران می‌پردازد.

رئیس دوازدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی با اشاره به اینکه مراسم اجلاس پیرغلامان حسینی از 23 مهر آغاز خواهد شد گفت: در این روز یک مراسم به میزبانی اهواز و یک مراسم به میزبانی تهران برگزار می‌شود و در تهران، بدرقه افرادی که به اهواز می‌آیند صورت می‌گیرد. صبح پنج شنبه 24 مهر کارگاههای آموزشی تشکیل خواهد شد و پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در مصلای امام خمینی اهواز اختتامیه دوازدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی برگزار می‌شود.

وی گفت:‌ باید به این مراسم از دید حضرت زینب(س) بنگریم و هر آنچه را که می‌بینیم زیبا باشد. آموزش‌هایی که در این اجلاس ارائه خواهد شد، بازخوانی سخنان مقام معظم رهبری پیرامون مداحی و مرثیه‌سرایی به لحاظ شعر، لحن، صوت و آداب هنری است تا براساس شاخص‌های تعیین شده از سوی ایشان سبک صحیح مداحی پالایش شود.

در ادامه این نشست ابراهیم طاهری، دبیر دوازدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی و مدیر کل نغمات آیینی با اشاره به اینکه در انتخاب پیرغلامانی که در این اجلاس تجلیل می‌شوند شرایطی مورد نظر بوده که می توان به برخورداری 72 سال سن، حفظ دو هزار بیت شعر و سابقه چهل سال هیئت داری اشاره کرد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار