تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۳
کد خبر: ۶۹۹۹۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بهسازی مسیر عشایر شمال خوزستان به لرستان آغاز شد
به دنبال سفر مهر ماه سال 92 معاون راه روستایی وزیر راه و شهرسازی به منطقه شهیون و احمد فداله دزفول، معاون راهداری مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان از آغاز عملیات بهسازی مسیر دسترسی عشایر شمال استان به الیگودرز در استان لرستان خبر داد.

مسوولان راه و شهرسازی و امور عشایر خوزستان به همراه نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی در نشست 17 مهر خود در مناطق مزبور مشکلات این مناطق را بررسی و به دنبال این بررسی معاون وزیر راه و شهرسازی به منطقه سفر و بر ضرورت ایمن سازی راه های روستایی آن بویژه محور روستایی احمد فداله تاکید می کند.

جهانبخش امانی روز دوشنبه اظهار کرد: این عملیات برای دسترسی عشایر به محل پل 'کول' در منطقه احمد فداله انجام می شود.

وی با اشاره به اعتبار نیم میلیارد ریالی طرح افزود: این اقدام که با هماهنگی امور عشایر خوزستان شروع شده سه ماه به طول خواهد انجامید.

امانی گفت: منطقه شهیون دزفول عشایری است و تردد عشایر به سمت مناطق با هوای معتدل لرستان از این طریق انجام می شود.

وی یادآوری کرد: پل کول از منطقه شهیون بیش از یکصد کیلومتر فاصله دارد که این یکصد کیلومتر جاده دسترسی نداشته و عشایر با سختی های بسیاری آن را طی می کنند.

امانی با اشاره به اینکه تردد در این مسیر به دلیل ایمن نبودن برای عشایر و احشام آنها مشکلات بسیاری ایجاد کرده استگفت : برای رسیدن به محل پل نیاز به انجام کارهای انفجاری و ترانشه برداری سنگین به طول 3.5کیلومتر است.

مدیرکل امور عشایری خوزستان در سفر مهر ماه 92 به منطقه قول مساعد داد که تکمیل جاده دسترسی منطقه دره کاید به جاده پل کول را در اولویت کاری قرار دهد.

منطقه احمد فداله دزفول منطقه ای بدون راه روستایی بوده و محورهای ارتباطی در این منطقه به صورت سنگلاخی است و آب رو و پل ندارد و مردم این منطقه از طریق کوه و کمر خود را به نواحی دیگر می رسانند.

طول راه های ارتباطی سنگلاخی این منطقه یکصد کیلومتر است.

محور احمد فداله که محور ارتباطی دزفول به الیگودرز است از نظر ارتباطی نقش مهمی در اتصال خوزستان به استان لرستان دارد.

دو هزار نفر از عشایر کشور مربوط به شمال خوزستان است که در این مسیر تردد دارند.

منصور نظری رییس اداره راه و شهرسازی دزفول گفت: مسیر پیمایش عشایر شمال خوزستان در محور احمد فداله به دلیل ضرورت تامین امنیت لازم در کنار فراهم کردن زیرساخت های بهداشتی و رفاهی از اهمیت خاصی برخوردار است که بهسازی این محور با هدف کوتاه کردن مسیر تردد عشایر در چارچوب تامین این بسترها انجام می شود.

بخش شهیون و سردشت 70 درصد مساحت شهرستان دزفول را شامل می شود که امزاده منطقه احمد فداله 20 درصد این مساحت را به خود اختصاص داده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار