تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۷
کد خبر: ۶۹۱۸۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان خواستار شد :
لزوم خروج تئاتر خوزستان از جشنواره زدگي
براي اينكه يك جريان عميق و مستقر فرهنگي را در خوزستان به وجود بياوريم قرار شد تا بخشي از اختيارات حوزه فرهنگ و هنر كه در اختيار وزارت خانه است را به استان منتقل كنيم
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان خواستار خروج هنر تئاتر استان از جشنواره زدگي و و ضع فعلی نامناسب آن شد.

همايون قنواتي پیش از ظهر امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران اظهار كرد: استان خوزستان استاني است كه داراي تنوع فرهنگي بی شماری است و حضور گروه ها و جوامع انساني گوناگون و متفاوت در اين استان به چشم مي خورد. برنامه هاي فرهنگي و اجتماعي بايد به همدلي و نزديكي هرچه بيشتر گروه هاي ساكن در خوزستان منتهي شود.

وي افزود: مردم استان خوزستان اعضاي خانواده خود را در زمان دفاع مقدس تقديم اعتلاي نظام، انقلاب، اسلام و حفظ سرزمين كردند. مردم خوزستان در يك همبستگي فارغ از هر نوع رنگ، لهجه، زبان، گويش و خرده فرهنگ ها در دفاع از همه دستاوردهاي نظام در كنار هم قرار گرفتند و يك حس مشترك به وجود آمد.

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان تصريح كرد: در حال حاضر مسئله ارادت و عشق به خاندان عصمت و طهارت اهل بيت و فرهنگ تشيع است كه تمام مردم را به هم متصل مي كند. بايد فعاليت هاي فرهنگ و هنري را به سمتي ببريم كه پيوندهاي استان محكم شود.

قنواتي عنوان كرد: از دشمناني كه بخواهند تحت هر عنواني خدشه اي بر اين عامل وحدت وارد كنند بايد جلوگيري كرده و با آنها مقابله كرد و بايد علف هاي هرزي كه در اين فضا مي خواهند رشد كنند را از بين ببريم.

وي بیان كرد: در حوزه فرهنگ و هنر نيازمند اين هستيم كه با اصحاب، ياران، اساتيد، نخبگان، علما و فعالين حوزه فرهنگ و هنر در زمينه هاي مختلف گفتگو كرده و نظرات آنها را دريافت كنيم.

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان بیان كرد: در برنامه ريزي، سياست گذاري و اجراي فعاليت هاي هنري از فعالان آن نظر خواهي مي كنيم. به آيين ها، آداب، جشن ها، سوگواري ها، آيين نامه هاي ملي و قومي كه از بطن دل جوامع فرهنگي ما و ساكنين استان خوزستان است توجه جدي مي كنيم.

قنواتي بيان كرد: هرچقدر به علائق فرهنگي مردم توجه كرده و آنها را پرورش و توسعه دهيم چون از خود مردم است در حفظ، نگهداري و بالندگي فعاليت هاي هنري بيشتر حمايت مي شود.

وي يادآور شد: در حال تلاش هستيم تا با همكاري اساتيد جريان هاي مطالعاتي را تقويت كرده و از كارهاي تبليغ  گونه و كم اثر در حوزه فرهنگ فاصله بگيريم. براي اينكه يك جريان عميق و مستقر فرهنگي را در خوزستان به وجود بياوريم قرار شد تا بخشي از اختيارات حوزه فرهنگ و هنر كه در اختيار وزارت خانه است را به استان منتقل كنيم. نشر كتاب، حمايت از مطبوعات، خريد كتاب از ناشر و يارانه مطبوعات از جمله اختياراتي است كه قرار شده تا آنها را از وزارت به استان تفيض اختيارات كنيم.

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان تاكيد كرد: قرار است به منظور نگاه جدي به فعاليت هاي قرآني و ديني كانون قرآن و نهج البلاغه در استان خوزستان تاسيس كنيم و آثاري كه در اين حوزه تاليف مي شده و پژوهش هاي انجام شده را مورد حمايت قرار دهيم. با توجه به اينكه حدود 40 درصد جمعيت خوزستان در روستاها و مناطق محروم زندگي مي كنند و با هدف گسترش فضا و خدمات فرهنگي در تلاش هستيم تا كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد را در روستاها افزايش دهيم.

قنواتي ادامه داد: در زمينه فعاليت هاي هنري برنامه ريزي هايي انجام شده است تا هنرمندان اين حوزه ارتباط بيشتري با ساير استان ها داشته و تمهيدات اعزام به خارج از كشور را براي برگزاري نمايشگاه هاي هنري فراهم مي كنيم.

وي اظهار كرد: در حوزه تئاتر قرار است فعاليت ها را به سمت افزايش اجراهاي عمومي سوق دهيم. مي خواهيم تئاتر را از جشنواره زدگي درآورده و به سمت اجراهاي خياباني و عمومي ببريم. تئاتر به مكان وصل نيست و با مردم معنا پيدا مي كند.

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان گفت: اميدوارم بتوانيم امسال جايزه كتاب سال و جايزه ادبي اهواز را كه سال هاست در فرهنگ و ادبيات خوزستان مغفول مانده برگزار كنيم تا به اهالي ادبيات توجه جدي تري شود.

قنواتي بيان كرد: به دنبال اين هستيم كه تفاهم نامه هاي فرهنگي و هنري را با سازمان ها و موسسات كه در استان خوزستان هستند منعقد كنيم و بتوانيم براي فعاليت هاي بيشتر هنرمندان امكانات بيشتري را هدايت كنيم.

وي تاكيد كرد: بخشي از فعاليت هاي ما مغفول مانده و اقتصاد هنر با توجه به پتانسيل صنعت در خوزستان مي تواند فضاي خوبي را براي ايجاد شغل هاي جديد به وجود آورد.

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان در پايان گفت: هرچقدر حوزه فرهنگ را بيشتر نقد كنيد مطمئنا در توسعه فضاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي تاثير مي گذارد. رشد فرهنگي در ايجاد فضاي نقد و گفتگو صورت مي گيرد و هرچقدر فضاي نقد را تقويت كنيم به تدريج فضاي عقلاني در جامعه حاكم مي شود.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار