تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۸
کد خبر: ۶۷۹۷۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
طی 4 ماهه امسال صورت گرفته است ؛
رشد 19درصدی تخلیه‌و‌بارگیری کالا در بنادر استان
مدیر کل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت: تخلیه و بارگیری انواع کالای نفتی و غیرنفتی در بنادر خوزستان طی چهار ماه سال جاری با رشدی 19 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به حدود 15 میلیون تن رسید.

سعدالله عبداللهی با بیان اینکه در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاخص‌های عملیاتی در بنادر خوزستان از رشد مطلوبی برخوردار شده است، اظهار کرد: مجموع تخلیه و بارگیری انواع کالای نفتی و غیرنفتی تا پایان تیرماه سال جاری با 19 درصد رشد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بالغ بر 14 میلیون و 959 هزار و 673 تن بوده است که از این میزان، 6 میلیون و 83 هزار و 685 تن را کالای نفتی و 8 میلیون 875 هزار و 988 تن را کالای غیر نفتی تشکیل می‌دهد که به ترتیب حاکی از رشد 27 و 14 درصدی در موارد مذکور است.

وی افزود: غلات، مواد معدنی، شکر، آهن آلات و تولیدات شیمیایی عمده  کالاهایی است که طی این مدت در بنادر خوزستان تخلیه و بارگیری شده است.

*ایجاد زمینه‌های مناسب برای استفاده از پایانه‌های مسافری

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به برخورداری این استان از پایانه‌های بزرگ و مجهز مسافری تصریح کرد: طی چهار ماهه سال جاری افزون بر 15 هزار نفر مسافر از طریق مرزهای دریایی استان جابه‌جا شده که این میزان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 20 درصد رشد داشته است.

وی همچنین به رشد قابل توجه تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری در بنادر خوزستان اشاره کرد و ادامه داد: تا پایان تیرماه امسال بیش از 78 هزار و 288TEU کانتینر در بنادر استان خوزستان تخلیه و بارگیری شده است که با رشد 51 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، افزایش مطلوب خدمات لجستیکی در بنادر استان را نشـان می‌دهد.

*جایگاه ویژه بندر امام خمینی در حمل و نقل چند وجهی

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) با اشاره به جایگاه ویژه بندر امام خمینی (ره) در مبحث حمل و نقل چند وجهی به لحاظ دسترسی به انواع گونه‌های حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و هوایی، میزان ترانزیت چهار ماهه انواع کالا از جمله فرآورده‌های نفتی را حدود 2 میلیون تن برشمرد که این امر سبب شده طی سال‌های اخیر همواره جایگاه برتر مرز ترانزیتی کشور را به خود اختصاص دهد.

وی همچنین تعداد کشتی‌های تجاری ورودی طی چهار ماهه اخیر به بندر امام خمینی (ره) را 549 فروند کشتی اعلام کرد که رشدی 32 درصدی را نشان می‌دهد.

*مدیریت زنجیره تامین با بهره‌گیری از ظرفیت ریلی

مدیر کل بنادر و دریانوردی خوزستان با اشاره به اهمیت حمل و نقل ریلی در بنادر و ضرورت مدیریت زنجیره تأمین با بهره گیری از ظرفیت ریلی کشور، از رشد 57 درصدی تناژ حمل ریلی به میزان 325 هزار و 836 تن طی این مدت خبر داد و افزود: تعداد 6 هزار و 34 دستگاه واگن در این چهار ماهه انواع کالا را از مجتمع بندری به سایر نقاط کشور جابه‌جا کرده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشدی 51 درصدی را نشان می‌دهد.

بنادر خوزستان متشکل از مجتمع بندری امام خمینی (ره) و بنادر خرمشهر و آبادان و سه بندر کوچک سجافی، چویبده و اروند کنار در شمال غربی خلیج فارس است که بیش از یک سوم حجم مبادلات بازرگانی کشور در آنها انجام می‌شود.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار