تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۶۷۰۷۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کاهش 33تا 65درصدی آورد رودخانه‌های خوزستان
معاون بهره برداری سد و نیروگاه سازمان آب و برق خوزستان گفت: با توجه به کمبود منابع آبی محدودیت کشت همچنان در اراضی زیر پوشش شاخه های کرخه و مارون پا برجاست.

نادر افشاری روز یکشنبه افزود: مشکلی در مخازن موجود در شاخه کارون وجود ندارد و محدودیت های کشت که معاونت حفاظت و بهره برداری از منابع سازمان آب و برق و جهاد کشاورزی خوزستان در چارچوب آن به تفاهم هایی رسیده اند تا پایان سال آبی جاری شهریور امسال وجود خواهد داشت و برای سال بعد پیش بینی لازم باید انجام شود.

وی افزود: برای دو ماه نخست سال آبی آتی پیش بینی هایی شده اما هنوز مسجل نیست.

افشاری گفت: در شاخه های مارون و کرخه وضعیت سدها مطلوب نیست و باید محدودیت کشت در آنها رعایت شود.

معاون بهره برداری سد و نیروگاه سازمان آب و برق خوزستان افزود: برای زمستان امسال هنوز چیزی پیش بینی نمی شود چون وضعیت بارش ها و آورد رودخانه ها مشخص نیست.

افشاری افزود: با توجه به کمبود منابع آبی محدودیت کشت در شاخه کرخه و مارون از بهبهان به شادگان و جایزان در مسیر رامشیر تا خور شادگان وجود خواهد داشت.

وی با تاکید بر ضرورت رعایت این محدودیت ها اعمال نشدن آن را به ضرر کشاورزانی دانست که مجوز برداشت آب را دارند اما دیگر افراد به صورت غیر قانونی در این زمینه عمل می کنند.

افشاری افزود: مجموع آورد آب حوضه کارون بزرگ شامل سدهای دز و عباسپور در سال آبی 92 - 93 تاکنون 13میلیارد متر مکعب بوده که نسبت به متوسط آن 33درصد کاهش داشته است.

وی گفت: متوسط آورد حوضه کرخه هم حدود یک میلیارد و 600 بوده که نسبت به متوسط آن حدود 65درصد کاهش نشان می دهد.

افشاری افزود: آورد حوضه مارون نیز حدود یک میلیارد متر مکعب بوده که نسبت به متوسط آن 36 درصد کاهش داشته است.

معاون بهره برداری سد و نیروگاه سازمان آب و برق خوزستان گفت: اما از آنجایی که در حوضه کارون بزرگ ذخیره مناسبی وجود دارد حجم مفید آن حدود شش میلیارد متر مکعب است و برای باقی مانده سال آبی جاری کشت تابستانه در این شاخه بر اساس تعهدات عمل می شود اما در حوضه های کرخه و مارون باید صرفه جویی شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار