تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۶۶۹۸۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جلسه‌هیأت‌امنای‌ دانشگاه‌آزادخوزستان برگزارشد

چهارمین جلسه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان در سال 93، روز گذشته(26 تیرماه) در محل واحد اهواز برگزار شد.


در این جلسه دکتر امیدوار رضایی نماینده تام الاختیار ریاست دانشگاه آزاد اسلامی در استان های خوزستان و چهارمحال و بختیاری، با تسلیت ایام شهادت مولای متقیان امام علی(ع)، دانشگاه را یکی از ظرفیت های نظام مقدس جمهوری اسلامی چه در سطح کشور و منطقه دانست و اظهار کرد: در استان خوزستان با تحصیل بیش از 130 هزار دانشجو در 20 واحد و مرکز دانشگاه آزاد اسلامی، برنامه های 5 ساله و نقشه راه تدوین شده است تا به سطح بین المللی نزدیک شویم.

وی با بیان این که دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان با وجود یک هزار و 655 عضو هیأن علمی در واحدها و مراکز اهداف مهمی را تعقیب می کند، تصریح کرد: کیفی سازی دانشگاه، پژوهش محوری و تولید ثروت از توصیه های رئیس دانشگاه است و مراکز باید با آرامش، تدبیر و عقلانیت، مسیر تولید علم به تولید ثروت را تعقیب کنند.

نماینده تام الاختیار ریاست دانشگاه آزاد اسلامی در استان خوزستان افزود: همچنین لازم است رشته های تحصیلات تکمیلی دانشگاه افزایش یابد که راه اندازی 106 رشته کارشناسی ارشد و دکتری در دست پیگیری است؛ البته هدفگذاری برای 500 رشته انجام شده است.

رضایی همچنین با بیان این که جوسازی هایی علیه دانشگاه انجام شده که باید مورد بررسی و رفع شبهه قرار گیرد، گفت: همه باید در حوزه های مختلف علمی، فرهنگی،... با عملکرد خوب تلاش کنیم تا موفق شویم و در این راستا از حداکثر توان مسئولان استان، استاندار، امام جمعه و همه دستگاه ها استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: باید به سمت کاهش هزینه ها حرکت کرد و هدفگذاری برای جذب اعتبارات کل به غیر از شهریه داشته باشیم که نیاز است استاندار در زمینه درآمدزایی کمک کند تا ظرفیت درآمدزایی دانشگاه محقق شود.

نماینده تام الاختیار ریاست دانشگاه آزاد اسلامی در استان خوزستان با بیان این که به خرد جمعی اعتقاد داریم و نقدپذیری را از اصول رشد و توسعه می دانیم، به ظرفیت های استان در حوزه های معادن و صنایع نفت، گاز و ... اشاره و اظهار کرد: وجود مرزهای آبی و خاکی و پتانسیل های خوب نیروی انسانی، ظرفیت خوبی برای نیل به اهداف دانشگاه است.
رضایی ادامه داد: باید ارتباط با بخش های صنعت و کشاورزی افزایش یابد و از این ارتباطات و تعامل جهت توسعه دانشگاه و تحقق هدفگذاری آن استفاده کنیم.

وی با اشاره به نامگذاری سال 93 به نام "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی"، تصریح کرد: اقتصاد و فرهنگ از یکدیگر جدا نیستند و پایداری اقتصاد به فرهنگ مربوط است و فرهنگ هم می تواند با اقتصاد توسعه یابد. با علم و اخلاق باید برنامه ریزی شود.

نماینده تام الاختیار ریاست دانشگاه آزاد اسلامی در استان خوزستان یکی از توصیه های رئیس دانشگاه را در زمینه گسترش حجاب و عفاف در سطح دانشگاه عنوان و خاطرنشان کرد: رویکرد دانشگاه در این زمینه، فرهنگی و تشویقی است و کارکنان، دانشجویان و اعضای هیأت علمی در این راستا فعالیت می کنند.


در این جلسه همچنین عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان، با تسلیت ایام شهادت امام علی(ع) و آرزوی قبولی طاعات و عبادات، تأسیس دانشگاه آزاد را در راستای پاسخگویی به نیاز جوانان کشور در بدو انقلاب با توجه به ظرفیت های محدود دانشگاه های دولتی خواند و اظهار کرد: اوائل انقلاب بسیاری از متقاضیان تحصیل در دانشگاه ناگزیر می شدند به دانشگاه های خارج از کشور بروند که علاوه بر خروج ارز اغلب این دانشگاه ها نیز کیفیت پایینی داشتند.

وی با بیان این که استقبال مردم از دانشگاه آزاد و برنامه ریزی های انجام شده سبب رشد دانشگاه شد، تصریح کرد: در واقع تأسیس این دانشگاه پاسخ شایسته ای به نیازهای افراد شاغل جامعه بود و از سوی دیگر باعث ارتقا سطح کیفی سازمان ها شد.

استاندار خوزستان افزود: البته در مقطع کارشناسی فعالیت این دانشگاه تقابلی با دانشگاه های دولتی بود و در نظام برنامه ریزی کشور تقابلی صورت گرفت که این بخش دچار هرج و مرج شد تا بهره مطلوب از آن گرفته نشود.

مقتدایی توجه به هرم جمعیتی را با توجه به قرارداشتن پایه درآمد دانشگاه آزاد بر بخش مردمی متذکر شد و تصریح کرد: کار اساسی باید انجام شود تا فکری به حال مجموعه های دانشگاهی شود و اگر دیر بجنبید دانشگاه آزاد دچار مشکل و پیری خواهد شد.

وی ادامه داد: در خوزستان بدون سازمان های دولتی و قوی، ظرفیت تحصیلات تکمیلی برای دانشجویان و ارتقا آن ها به مرحله علاقمندی خواهد رسید. همه سازمان ها می توانند بخشی از درآمد خود را صرف تحصیلات کارکنان خود کنند و در تحصیلات تکمیلی، وجود دانشگاه آزاد یک فرصت است و با تمرکز بر تحصیلات تکمیلی به عنوان یک فرصت می توان خالی شدن دانشگاه ها را به تأخیر انداخت.

در این نشست همچنین دکتر مجتبی علوی فاضل معاون و رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی، با تسلیت ایام سوگواری امیرالمؤمنین(ع) ضعف احتمالی آینده دانشگاه را کمبود تعداد دانشجو عنوان کرد و با بیان این که این مسئله هم اکنون هم در مقاطع کاردانی و کارشناسی مشهود است، اظهارداشت: در حال حاضر از حدود 16 هزار رشته-محل دانشگاه در این مقاطع، بیش از 15 هزار و 500 رشته-محل یعنی بیش از 95درصد ظرفیت مقاطع کاردانی و کارشناسی بدون آزمون دانشجو جذب می کند.

وی با اشاره به این که بیشترین تقاضا در رشته های گروه علوم پزشکی است، افزود: 488 هزار داوطلب تنها برای یک هزار و 100 نفر ظرفیت رشته های علوم پزشکی دانشگاه آزاد وجود دارد که عدد بسیار بزرگی است و در دانشگاه های دولتی هم ظرفیت چندان زیاد نیست.

رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که برخی رقابت ها و مسائل که در گذشته ایجاد شد، دانشگاه را به سمت شرایطی سوق داد که شاید مشکلات آن امروز مشهود است، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم این مشکلات امروز حل شود و هم به فکر توسعه تحصیلات تکمیلی باشیم.

علوی فاضل ادامه داد: استان خوزستان با وجود بیش از 130 هزار داوطلب و دانشجوی شاغل به تحصیل در مقاطع کاردانی و کارشناسی ظرفیت لازم برای توسعه تحصیلات تکمیلی را به خوبی دارد که البته این جمعیت رو به کاهش است و به همین دلیل باید یک بازنگری در واحدهای به اصطلاح زیان ده انجام دهیم تا واحدهایی که نمی توانند ادامه دهند، تعیین تکلیف شوند.

وی اقدام دوم را در حوزه تحصیلات تکمیلی عنوان کرد و افزود: توافق خوبی در این زمینه با وزارت علوم انجام شد و با سیاستگذاری های انجام شده و همکاری خوب وزارت علوم، تعداد قابل توجهی رشته های دکتری و کارشناسی ارشد اخیرأ به تصویب رسید. همچنین واحدهای علوم تحقیقات را با واحدهای مجاور تجمیع و ساماندهی کردیم.

رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: ده ها رشته دکتری تخصصی که شرایط آن در خوزستان فراهم است و عیأت علمی لازم را دارد، به تصویب رسانده شد و به زودی ابلاغ می شود و کاری انجام شد که تا 10 سال آینده بخش تحصیلات تکمیلی را تضمین می کند.

علوی فاضل همچنین با بیان این که از استاندار به عنوان مدیر ارشد اجرایی استان تقاضا داریم که دولت از دانشگاه آزاد اسلامی خرید خدمت کند، تصریح کرد: از ابتدا هم فلسفه تشکیل دانشگاه آزاد اسلامی این بود که کارهایی را که دولت می خواست انجام بدهد، دانشگاه آزاد با مشارکت مردم اجرا کند.

وی افزود: این آمادگی اکنون در خوزستان وجود دارد که دانشگاه آزاد نیازهای استان را تأمین کند بدون آن که دولت حتی یک ریال سرمایه گذذاری انجام دهد و دانشگاه هم به عنوان یک بخش غیردولتی وظیفه خود را برای کمک به دولت انجام دهد.

در این جلسه همچنین دکتر شهرام لک رئیس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان، با اشاره به تصویب افزایش 15 درصدی شهریه این دانشگاه برای سال تحصیلی 94-93 اظهار کرد: در خوزستان نیز این نرخ اعمال شده است اما نکته حائز اهمیت این است که میزان شهریه برای هر رشته و هر شهر می تواند متفاوت باشد.

وی با بیان این که این تفاوت بر اساس فاکتورهایی مانند جذابیت رشته، تقاضا، میزان فاصله از مرکز شهر، خدمات شهری، امکانات دانشگاهی و ... در یک فرمول محاسبه و اعمال شده است، تصریح کرد: بر این اساس در خوزستان کمترین افزایش شهریه به مراکز تعلق گرفته است که به طور مثال برای مرکز گتوند 3/9 درصد و هندیجان 7/9 درصد بوده است.

لک افزود: همچنین بیشترین میزان افزایش شهریه برای اهواز اتفاق افتاده است که این نرخ در واحد علوم و تحقیقات 2/18 درصد و واحد اهواز 1/17 درصد است.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار