تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۶۶۵۸۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس اداره میراث فرهنگی شوشتر:
مرمت حسینیه تاریخی شیخ جعفر شوشتری
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر از آغاز مرمت حسینیه تاریخی شیخ جعفر شوشتری در این شهرستان خبر داد.

علی‌محمد چهارمحالی امروز اظهار داشت: حسینیه شیخ جعفر شوشتری از جمله مجموعه‌های تاریخی شهرستان شوشتر بشمار می‌آید که در سال‌جاری مرمت این بنا انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: فصل جدید اقدامات حفاظتی بر روی این اثر از هفته گذشته آغاز شده که در این اقدامات هدف اصلی استحکام بخشی و جلوگیری از تخریب بنا است و در فصول مرمتی آینده، برنامه جامع‌تری برای مرمت این بنا در نظر گرفته شده است.

چهارمحالی تاکید کرد: مبلغ این پروژه در حدود 600 میلیون ریال است که با هدف استحکام بخشی اولیه بنا برای این اثر در نظر گرفته شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر گفت: حسینیه شیخ همچنین قراردادی برای مطالعه جامع مرمتی نیز دارد که طرح جامع مرمت آن در این کار رقم خواهد خورد.

وی درباره قدمت این اثر تاریخی اضافه کرد: حسینیه حاج شیخ جعفر شوشتر در حوالی سال 1255 هجری قمری توسط مرجع عالیقدر، مرحوم حاج شیخ جعفر شوشتری به منظور ترویج مذهبی شیعه اثنی عشری و همچنین بر پاداری مراسمات مذهبی به ویژه سوگواری سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) در شوشتر ساخته شده است.

چهارمحالی گفت: این مکان ارزشمند ومذهبی در خود شاهد وقایع تاریخی زیادی بوده از آن جمله درگیری مردم شوشتر با سربازان علاء الدوله حکومت وقت خوزستان مستقر در قلعه سلاسل به خاطر بی احترامی به مرحوم آقا شیخ محمدعلی فرزند مرحوم حاج شیخ جعفرشوشتری که در بسیاری از کتب تاریخی شرح آن آمده است.

این مسئول تاکید کرد: مجموعه حاج شیخ جعفر شوشتری یکی از مجموعه های تاریخی مذهبی در شهرستان شوشتر است که شامل مدرسه و حسینیه، مسجد، خانه و چند ساباط است که در سالهای گذشته برخی از این عناصر ارزشمند شهر در نظیر حسینیه و ساباط ها در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و مسجد نیز در شرف ثبت است؛ خانه مرحوم حاج شیخ جعفر شوشتری نیز کار تهیه نقشه آن در حال انجام است که بعد از این مرحله برای ثبت پیشنهاد خواهد شد.

چهارمحالی متذکر شد: حسینیه شیخ از زمان ساخت تاکنون به واسطه اهمیتی که نزد مردم و علما داشته چندین دوره مورد مرمت قرار گرفته است.

حسینیه حاج شیخ جعفر شوشتری در تاریخ 16 شهریور 1391 به شماره 30889 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار