تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۹
کد خبر: ۶۶۵۵۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مسئول واحد فوتبال ساحلی هیئت فوتبال خوزستان:
هیئت فوتبال خوزستان به تنهایی قادر به حل مشکلات فوتبال ساحلی نیست
فوتبال ساحلی به دلیل نو پا بودن در استان خوزستان زیاد مورد توجه ارگان‌ها و دستگاه‌ها قرار نمی‌گیرد.

فوتبال ساحلی به دلیل نو پا بودن در استان خوزستان زیاد مورد توجه ارگان‌ها و دستگاه‌ها قرار نمی‌گیرد لذا به سراغ مسئول واحد فوتبال ساحلی هیئت فوتبال استان خوزستان رفتیم تا با وی گفت‌و‌گویی در این خصوص داشته باشیم.

علی شریفات داور بین المللی فوتبال ساحلی و دارای فعالیت‌های مختلف ورزشی از قبیل داور رشته‌های کریکت و فوتوالی و به مدت چند سال مسئول این رشته‌ها در استان خوزستان است.

چندسال است که در رشته فوتبال ساحلی مشغول فعالیت هستید؟

از سال 1385 با رسمی شدن فعالیت فوتبال ساحلی در کشور تاکنون در ادوار مختلف هیات فوتبال استان خوزستان به عنوان رئیس واحد فوتبال ساحلی مشغول فعالیت هستم که به دلیل نو پا بودن این رشته در طول سالیان گذشته جهت بسط، گسترش و معرفی آن به اهالی فوتبال و علاقمندان تلاش‌های فراوانی صورت گرفت.

چند سال است که به عنوان داور ساحلی قضاوت می‌کنید؟

به مدت 9 سال به عنوان داور فعالیت مستمر در رشته فوتبال ساحلی مشغول قضاوت هستم که از سال 2007 تاکنون به عنوان داور بین‌المللی در لیست داوران فدراسیون فوتبال قرار دارم و قبل از آن در لیگ 2 فوتبال و لیگ‌های مختلف فوتسال به ویژه لیگ بر‌تر چندین سال فعالیت مستمر داشتم.

یک داور فوتبال ساحلی چه ویژگی‌هایی دارد؟

ویژگی‌های یک داور فوتبال ساحلی در درجه اول باید واجد شرایطی مانند سن مناسب، تحصیلات خوب، علاقمندی به داوری در فوتبال ساحلی، داشتن استعداد، توان و قدرت قضاوت در زمین‌های ساحلی ماسه و شن، که برای رشد و طی کردن درجات بالا تداوم قضاوت در زمین‌های ساحلی را حفظ کند.

جایگاه رشته فوتبال ساحلی در سطح استان خوزستان کجا قرار دارد؟

فوتبال ساحلی به دلیل نو پا بودن آن از یک طرف عدم تیم‌داری باشگاه‌های عمده و صاحب نام استان، بی‌توجهی شرکت‌ها و سازمان‌ها در سرمایه‌گذاری مبنی بر تیم‌داری و احداث تاسیسات سخت افزار از قبیل زمین بازی و دیگر متعلقات یک ورزشگاه مناسب و از طرف دیگر بی‌توجهی شهرداری‌های شهرستان‌ها که در تعامل با ادارات ورزش و جوانان و هیات فوتبال استان و شهرستان‌ها احداث زمین‌های بازی چه در بعد قهرمانی و یا همگانی، همانند فوتبال و فوتسال که با ساخت و ساز امکانات اولیه بخش‌های مختلف دولتی این رشته‌ها توانستند جایگاه و رشد همه جانبه خود دست بیاورند.

در استان خوزستان چند تیم در فوتبال ساحلی مشغول فعالیت هستند؟

واحد فوتبال ساحلی با تلاش‌های بی‌وقفه خود در سال‌های اخیر نسبت به توسعه فرهنگ ورزش‌های ساحلی و معرفی فوتبال ساحلی به مخاطبان و علاقمندان خود پیشرفت‌های قابل توجهی بدست آورد، که این پیشرفت‌ها‌‌ همان استقرار فوتبال ساحلی و برگزاری مسابقات مختلف قهرمانی استان، معرفی تیم‌ها به مسابقات کشوری و توسعه برنامه‌های آموزشی که با حمایت و پشتیبانی خیلی خوب مسئولان هیئت فوتبال استان صورت گرفت می‌توان اشاره کرد و در حال حاضر شهرستان‌های: اهواز، آبادان، شوش، بندر امام خمینی(ره)، رامشیر، باوی، هندیجان، اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان، خرمشهر، اروندکنار دارای فوتبال ساحلی هستند.

همچنین تیم‌های جهان نژادیان آبادان، بیمارستان شفا اهواز، شرکت کیسون اهواز، آپادانا ابوذر شوش، پاسارگاد رامشیر، آزادی باوی، جهان آرای خرمشهر، سازمان بنادر بندر امام خمینی(ره)، خلیج فارس هندیجان و کیا نانوش آبادان در رشته فوتبال ساحلی در سطح استان خوزستان فعال هستند.

مشکل عمده فوتبال ساحلی در استان خوزستان چیست؟

نداشتن ورزشگاه (زمین مناسب و استاندارد بازی فوتبال ساحلی)، عدم وجود حامی مالی جهت پشتیبانی تیم‌های تازه تاسیس، عدم تیم‌داری باشگاه‌های صاحب نام و بی‌توجهی شرکت‌ها و سازمان‌ها به فوتبال ساحلی نسبت به فوتبال و فوتسال و غیر استاندارد بودن ماسه مورد استفاده در تعداد محدود زمین‌های موجود در استان و عدم تجهیز، رفع نواقص و احداث تاسیسات لازم مانند رختکن، سرویس و روشنایی می‌توان نام برد.

برای تشکیل یک تیم فوتبال ساحلی در یک شهرستان باید چه شرایطی فراهم باشد؟

ابتدا احداث زمین مناسب بازی با ماسه استاندارد و دیگر ملزومات مورد نیاز یک ورزشگاه فراهم شود و برای راه‌اندازی و معرفی، شکل‌گیری تیم‌ها برگزاری مسابقات بصورت دوستانه در مناسبت‌ها، برگزاری مسابقات رسمی شهرستان جهت تشکیل تیم‌های باشگاهی و شناسنامه‌دار، و معرفی قهرمان به مسابقات استانی انجام شود.

پس از برگزاری مسابقات رسمی با فعال کردن مدارس فوتبال ساحلی و آموزش سنین پایه به تدریج تشکیل آکادمی‌های فصلی و موقت صورت می‌گیرد و این برنامه‌های آموزشی به تقویت و کیفیت بخشیدن مسابقات شهرستان کمک زیادی خواهد کرد.

چه برنامه‌ای برای توسعه فوتبال ساحلی در استان خوزستان در نظر گرفتید؟

با کمک مسئولان هیئت فوتبال استان و همچنین تلاش‌های مسئولان ذیربط شهرستان‌ها در صدد تقویت زیر ساخت‌ها که‌‌ همان احداث زمین‌های مناسب بازی و سپس گسترش دامنه آموزش در بخش داوری و مربیگری هستیم، که با شکل‌گیری و عملی شدن این مقوله‌ها بستر مناسبی برای فعالیت به وجود خواهد آمد درحال حاضر استان خوزستان تنها استان با برنامه، توسعه یافته و پیشتاز نسبت به سایر استان‌ها خصوصا استان‌های ساحلی کشور در این رشته است.

سخن پایانی؟

خوزستان از ظرفیت و پتانسیل بالایی در رشته جذاب و مفرح فوتبال ساحلی برخوردار است، که چنانچه امکانات و احتیاجات مورد نیاز مانند رشته‌های دیگر وابسته به فوتبال در سراسر استان مهیا و فراهم شود می‌توان مسابقات منظمی در غالب لیگ برگزار کنیم و شاهد فوتبال ساحلی پویا و مقتدری در سطح استان و کشور خواهیم بود، لذا هیئت فوتبال به تنهایی قادر به فراهم کردن و محقق شدن تمام آن کاستی‌ها و کمبودهای مورد اشاره نخواهد بود بلکه بایستی تمام مسئولان ذیربط استانی و شهرستان‌ها، رسانه‌ها، خصوصا رسانه دیداری و دیگر عوامل به صورت جدی و با تعامل و همکاری در همه زمینه‌ها می‌توان شاهد رشد و شکوفایی این رشته با طرفدار در خوزستان باشیم.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار