تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۶
کد خبر: ۶۶۲۲۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چراغ تنها سینمای بهبهان خاموش است
سینمای بهبهان این روزها ساختمان سوله مانندی است با دری همیشه بسته که تنها افتخار نخستین سینمای این شهر را به یدک می‌کشد.

سال‌های پایانی دهه 20 یا سال‌های ابتدایی دهه 30 شمسی، سال آغاز به کار این مرکز فرهنگی که در شهر بهبهان نخستین در نوع خود بوده، است.

در آن زمان به غیر از شهرهای نفتی چون آبادان و مسجدسلیمان و شهرهای پیشرویی چون تهران و اصفهان و تبریز که از حدود 30 یا 40 سال قبل‌تر دارای سالن سینما شده، بقیه شهرهای ایران به دلیل بافت شدیدا سنتی فاقد این مکان‌های مدرن بودند.

این سالن سینما در دهه چهل مورد بازسازی قرار گرفت و تا سال 1351 که مقارن با آغاز به کار سینما شهر فرنگ (همان فلق یا شهر قصه بعد از انقلاب) بود به فعالیت خود ادامه داد.

در دهه 60 شمسی از این سالن به عنوان محل فعالیت‌های واحد امور تربیتی اداره آموزش و پرورش بهبهان استفاده می‌شد و از آن سال‌ها تا به امروز دیگر شاهد در همیشه بسته آن هستیم.

وجود این سالن سینما در محدوده بافت قدیمی شهر بهبهان و همچنین قرار داشتن در مرکز تجاری شهر دارای مزیت‌های فراوانی است که باید آنها را در حفظ این بنا و ضرورت استفاده از آن به عنوان یک مکان فرهنگی تاریخی در قلب شهر بهبهان مورد توجه قرار داد.

سینمای بهبهان این روزها در یکی از کوچه‌های قدیمی شهر بهبهان واقع در محله پهلوانان که به خیابان عدالت منتهی می‌شود ساختمان سوله مانندی است با دری همیشه بسته که تنها افتخار نخستین سینمای این شهر را با خود به یدک می‌کشد و بس.

* کمبود سینما به شدت احساس می‌شود

یکی از شهروندان بهبهانی در خصوص نبود حتی یک سینما در شهرستانی با قدمت دیرینه تئاتر اظهار کرد: تنها سینمای شهرستان بهبهان سال‌ها تعطیل است دلیل اصلی آن، عدم اهتمام و توجه بعضی از مسئولان و همچنین عدم هماهنگی برخی ادارات مربوطه است.

وی گفت: قابل توجه است در زمان گذشته این شهرستان سه سینمای فعال را با هم دارا بوده است.

وی ادامه داد: از این نظر جوانان شهرستان کمبود بسیاری احساس می‌کنند و به ویژه در تابستان‌ها با وجود علاقه شدید به حضور در سینما و فشارهایی که به مسئولان برای راه اندازی مجدد این مکان فرهنگی را دارند اما نتیجه‌ای عایدشان نشده است.

این شهروند 52 ساله بهبهانی عنوان کرد: مسئولان شهری به ویژه امام جمعه و فرماندار باید هر چه بیشتر در این زمینه با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برای راه اندازی مجدد سینما همراه باشند تا هر چه زودتر شاهد روشن شدن چراغ‌های خاموش و باز شدن سینمای همیشه تعطیل بهبهان باشیم.

وی، در پایان این شهرستان را بسیار مستعد در بخش فرهنگ و هنر دانشت و خطاب به مسئولان تصریح کرد: باید به این دو بخش در شهرستان توجه بیشتری شود زیرا استعدادهای بی‌نظیری در انتظار فراهم آوردن امکانات لازم در این زمینه هستند تا شاید بتوانند آینده خود را در مسیری که به آن علاقه مند بوده پیدا کنند.

* پیگیری مسئولان ضعیف است

اما رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهبهان که سال گذشته در مصاحبه خود قول راه اندازی مجدد تنها سینمای شهرستان را داده بود امروز اظهار کرد: وضعیت سینمای بهبهان به دلیل عملکرد ضعیف برخی مسئولان برای مطالبه حقوق به حق مردم شهرستان قابل تذکر و انتقاد است.

عبدالله حسینی‌منفرد اضافه کرد: مکان سینما اخیرا به بخش خصوصی فروخته شده است که این فروش مشروط بر این بوده که یک طبقه از ساختمانی که در آینده ساخته خواهد شد به سینما با تجهیز حدود 600 صندلی اختصاص پیدا کند.

وی تصریح کرد: کارگزار بخش خصوصی باید به شرایط  قرارداد مقید باشد و از آن تخطی نکند که در غیر این صورت حقوق مردم ضایع خواهد شد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهبهان با بیان اینکه سینمای بهبهان از سال 1379 تا به حال سینمای بهبهان تعطیل است می گوید: این سینما که در گذشته متعلق به مجتمع امام خمینی(ره) بوده دو سال است که به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی با اشاره به اینکه مشکلات حقوقی این ملک حل شده است، از پیگیری‌های امام جمعه، فرماندار و دیگر مسئولان در رابطه با گسترش فرهنگ سینما و تئاتر تشکر و قدردانی کرد.

حسینی‌منفرد در ادامه متذکر شد: سینما باید در همین مکان فعلی احداث گردد زیرا با توجه به وضعیت معیشتی مردم، عموم نمی‌توانند هزینه رفت و آمد به یک جای پرت را بدهند و همچنین تامین امنیت در مرکز شهر برای مردم راحت‌تر از یک مکان در حاشیه شهر و در یک جای دورافتاده است.

وی در پایان از دیگر مسئولان شهرستان و استان خواست از حقوق به حق مردم در این خصوص دفاع کنند و از پارتی بازی با هر بهانه‌ای بپرهیزند تا بهبهانی‌ها نیز در این زمینه به آسایش و رفاه در خور شانی دست یابند.

با وجود اینکه از گذشته دور علاقه مند به بازیگری و نمایش به نوعی در خون خوزستانی‌ها جریان داشته است اما در کمال تعجب این روزها شاهد نابودی و تعطیلی سینماها در گوشه و کنار این استان به ویژه در شهرستان‌های جنوبی خوزستان هستیم. به جرات می‌توان گفت این بار باید فکری برای ارتقا این هنر نادیده گرفته در شهرهای مختلف استان از جمله بهبهان کرد.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار